Goed werk Peter. Ik kan me indenken hoeveel werk dit is geweest. Maar het levert dan ook wat op!
Inderdaad verrassend dat de DA relatief minder scoort en niet dezelfde scherpte haalt als de M-lenzen. Dat de 1.7 scherper is dan de 1.4 wijdopen was me wel bekend, ook dat de 1.4 sneller een piek bereikt. Dat het omslagpunt bij 2.8 ligt heb ik ook vaker gelezen, dat komt wel overeen met gebruikerservaringen.
En het is gelijk duidelijk dat een kitlens niet dezelfde scherpte haalt als een prime.
Leuk om te zien, dank je voor het delen.
Bedankt voor de positieve reactie joostdh. Er is inderdaad wel wat tijd in deze test + het uitwerken gaan zitten, maar de afgelopen tijd waren er gelukkig genoeg regenachtige dagen

.
... ik neem aan dat ze niet dubbel-blind zijn? ...!
Wat wordt onder dubbel-blind bij zo'n test verstaan?
... Hier heeft Peter de lenzen die hij heeft vergeleken, voor zichzelf op zijn manier en dat is ook een valide manier om het te doen. Niet reproduceerbaar voor anderen want niet te controleren en subjectief beoordeeld...
Klopt helemaal zoals je dat omschrijft joostdh. Deze test was in eerste instantie puur voor mij zelf om eens te kijken hoe mijn exemplaren zich wat scherpte betreft tot elkaar verhouden. Hoe mijn objectieven scoren wil niet zeggen dat een ander exemplaar van de zelfde lens het zelfde scored. Wat ik er zo van gelezen heb kunnen er best nog wel kwaliteits verschillen tussen de verschillende exemplaren van dezelfde lens zitten. Misschien is mijn exemplaar van de DA 50mm F1.8 wel een minder goede en scoren andere exemplaren veel beter. Ondanks dat de test in eerste instantie puur voor me zelf uitgevoerd was, vond ik het wel zo leuk (en misschien leerzaam) om de resultaten met jullie te delen.
Ik wil de verschillende lenzen trouwens ook nog eens op bokeh met elkaar vergelijken. Daar moet ik echter nog een leuk testje voor opzetten (ben nog niet uit over wat voor een achtergrond ik ervoor moet nemen).
Mss de beperkte diepte, kunnen soms heel aardige foto's op leveren. 
Klopt helemaal, vandaar mijn wens om ook de bokeh's van de lenzen eens met elkaar te vergelijken. Tevens heeft zo'n lichtsterke lens ook zó z'n voordelen als je een foto in donkerdere omstandigheden wilt maken en je geen flitslicht wilt (of mag) gebruiken.
... maar op deze wijze is niet te beoordelen wat het verschil is tussen scherpte van bijvoorbeeld 100% en 60%...
klopt, maar elk stapje van 10 zal ongeveer even groot zijn want tussen elk stapje van 10 zit een duidelijk verschil in scherpte. Ik kan de verschillen nu helaas niet laten zien want ik kan nu even niet bij de bestanden komen. Wellicht later.
... Ik bedenk me nog dat ik ervaring heb met vier Pentax 50mm lenzen. Geen van die staat hier bij. Dat geeft wel aan hoeveel er zijn 
Ik schat dat er wel meer dan 100 50mm lenzen zijn die op Pentax-camera's passen, misschien wel meer dan 150. Ik ben trouwens niet van plan om die allemaal te gaan testen

.