Auteur Topic: lenscorrecties voor nieuwe lenzen op K5  (gelezen 1309 keer)

Offline August

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Manipulating fotons
Re: lenscorrecties voor nieuwe lenzen op K5
« Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2015, 09:46:21 »
Even terug naar de oorspronkelijke vraag. De laatste firmware (1.16) voor de K-5 is van 2014. De HD 16-85 WR ook, ik vermoed dat hij gewoon ondersteund wordt. Wanneer je het zeker wilt weten, neem je camera mee naar iemand/een winkel die de lens heeft en kijk of de lenscorrectie aangezet kan worden.
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2015, 09:46:21 »

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #7 Gepost op: 20 maart 2015, 09:11:12 »
Kun je deze vraag niet beter stellen op het officiele Pentaxforum? Dan communiceer je immers rechtstreeks met Ricoh/Pentax.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline andy

• Newbie
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2015, 08:55:28 »
Dank jullie wel voor het meedenken. Om het probleem te omzeilen via LR had ik nog niet bedacht.
Meestal gebruik ik het meegeleverde programma van Pentax, en dat neemt de correcties en instelligen van de camera wel automatisch over.
Desnoods dan maar handmatig aanpassen als ik een foto wil bewerken en afdrukken.
Beetje onhandig, maar zo vaak komt dat ook niet voor.

Offline August

• Senior Member
  • **
  • Manipulating fotons
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2015, 08:50:36 »
Ik heb deze correctie aanstaan in de K3 dit werkt op je scherm maar wanneer je de foto's upload naar LR verdwijnen alle in-camera instellingen! ik gebruik dan ook de lens correctie in LR die werkt echt perfect. en herkent alle lenzen!

Je gaat dan RAW naar Lightroom. Lenscorrecties worden in de JPEG verwerkt. Als je het toch achteraf doet, kun je het in de camera ook uitzetten, scheelt weer snelheid.
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2015, 21:18:01 »
Ik heb deze correctie aanstaan in de K3 dit werkt op je scherm maar wanneer je de foto's upload naar LR verdwijnen alle in-camera instellingen! ik gebruik dan ook de lens correctie in LR die werkt echt perfect. en herkent alle lenzen!

?? Als je JPEG schiet worden de foto's toch gecorrigeerd opgeslaan (mits je dat aan hebt staan)? Dus of alle instellingen wel of niet verdwijnen maakt dan toch niet meer uit?
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2015, 21:21:05 door starbase218 »
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline bernhardn

• Pentaxian
  • **
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2015, 19:54:35 »

Offline GWBoes

• Senior Member
  • **
    • Flickr
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2015, 13:49:28 »
Zou de camera de correctiedetails niet via de lens krijgen? Want als ik zo in de releasenotes van de k-3 kan zien heeft deze ook nog geen ondersteuning voor de 16-85 gekregen wat wel bijzonder zou zijn.
Misschien kan bernhardn aangeven of lenscorrectie op de k-3 met de 16-85 werkt?
*ist DL | k-5 II | DA 15Limited; 18-55; 18-135; 60-250 | A 50f1.7; 28f2.8 | K 100f4 macro; 135f3.5 | Sigma 70-300; 10-20 | Industar 50/2

Offline andy

• Newbie
lenscorrecties voor nieuwe lenzen op K5
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2015, 13:15:51 »
Hoewel nog stevig aan de prijs overweeg ik een 16-85 aan te schaffen. Ik gebruik altijd de functie lenscorrecties op m'n K5, zodat ik vervorming en andere ongein niet handmatig hoef aan te passen.
Maar zonder update van de software van de K5 zal hij deze lens niet kennen, en dus geen correcties kunnen toepassen.
Zie ik dit goed?