Auteur Topic: AF tuning K3  (gelezen 2074 keer)

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: AF tuning K3
« Reactie #18 Gepost op: 17 augustus 2014, 12:30:36 »

Ik heb mijn lens bij Chipclean laten kalibreren en dat werkt prima; bij mijn K5 wordt de gekalibreerde Sigma 50mm ook prima herkend.
De Sigma 70-200 HSM, 120-400 HSM en 150-500 HSM hadden allemaal dezelfde LensId en waren daardoor voor de Pentax camera's niet van elkaar te onderscheiden. Bij de daarna verschenen OS versies van die lenzen zijn door Sigma weer wel aparte codes gebruikt.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #18 Gepost op: 17 augustus 2014, 12:30:36 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #17 Gepost op: 17 augustus 2014, 12:30:36 »

Ik heb mijn lens bij Chipclean laten kalibreren en dat werkt prima; bij mijn K5 wordt de gekalibreerde Sigma 50mm ook prima herkend.
De Sigma 70-200 HSM, 120-400 HSM en 150-500 HSM hadden allemaal dezelfde LensId en waren daardoor voor de Pentax camera's niet van elkaar te onderscheiden. Bij de daarna verschenen OS versies van die lenzen zijn door Sigma weer wel aparte codes gebruikt.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Casanova56

• Senior Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 16 augustus 2014, 15:14:46 »
Even er vanuit gaande datde K3 net zo werkt als de K5-IIs:
- de camera onthoudt je instellingen, dus no worry;
- het werkt met ieder objectief zover ik weet;
- bij dat onthouden zit een klein addertje onder het gras. Bij PENTAX lenzen gaat dat prima, maar bij niet-PENTAX *kan* dat lastiger liggen. De camera reageert nl. op een zgn. lens-id. En laat nou bijvoorbeeld SIGMA geen unieke lens-id's gebruiken! Dan kan je het probleem hebben dat je het handmatig moet aanpassen.

In-Depth toelichting: SIGMA gebruikt *wel* unieke lens-id's, maar het eerste deel waar PENTAX op reageert is gelijk

Chipclean heeft een calibratieservice ;)

Bij Chipclean moet je dus wel van te voren een afspraak maken.
Zie hun website.

Offline Casanova56

• Senior Member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 16 augustus 2014, 15:14:46 »
- bij dat onthouden zit een klein addertje onder het gras. Bij PENTAX lenzen gaat dat prima, maar bij niet-PENTAX *kan* dat lastiger liggen. De camera reageert nl. op een zgn. lens-id. En laat nou bijvoorbeeld SIGMA geen unieke lens-id's gebruiken! Dan kan je het probleem hebben dat je het handmatig moet aanpassen.

In-Depth toelichting: SIGMA gebruikt *wel* unieke lens-id's, maar het eerste deel waar PENTAX op reageert is gelijk

Bij Chipclean moet je dus wel van te voren een afspraak maken.
Zie hun website.

BramS

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2014, 14:47:00 »
BramS: het gaat erom dat als je verschillende SIGMA lenzen hebt de camera er geen onderscheid tussen kan maken. Ik heb dat probleem(pje) met de SIGMA 70-200 en de 120-400.

Is wellicht het geval bij 2 zoomlenzen. Bij mijn Sigma 50mm wordt de alleen de correctie van deze lens onthouden (die heb ik ook laten kalibreren), bij mijn niet gekalibreerde Sigma zoomlenzen geeft mijn K5 ook geen correctie aan.
Nu kan het natuurlijk ook komen doordat de Sigma 50mm in de EXIF vaak wordt gezien als de Pentax SMC F Macro 2.8.

BramS

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2014, 14:47:00 »
BramS: het gaat erom dat als je verschillende SIGMA lenzen hebt de camera er geen onderscheid tussen kan maken. Ik heb dat probleem(pje) met de SIGMA 70-200 en de 120-400.

Is wellicht het geval bij 2 zoomlenzen. Bij mijn Sigma 50mm wordt de alleen de correctie van deze lens onthouden (die heb ik ook laten kalibreren), bij mijn niet gekalibreerde Sigma zoomlenzen geeft mijn K5 ook geen correctie aan.
Nu kan het natuurlijk ook komen doordat de Sigma 50mm in de EXIF vaak wordt gezien als de Pentax SMC F Macro 2.8.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2014, 11:51:18 »

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2014, 11:51:18 »

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

BramS

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2014, 11:37:06 »

BramS

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2014, 11:37:06 »

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2014, 10:29:58 »
Ik geloof niet dat Jack dat bedoelde, Egbert, maar de informatie is altijd handig.
Het gaat om het calibreren van de combinatie lens en camera, omdat daar nu eenmaal wat variatie in zit.
De handleiding is kort, maar wel duidelijk, zover ik het even snel zie, het is instelling C4 in het menu.
Je kunt instellingen bewaren voor maximaal 20 lenzen en het is een eenmalig proces.
Je hebt zelfs een optie om een vaste waarde voor alle lenzen te gebruiken, maar dat lijkt wat onzinnig. tenzij er iets helemaal mis is met de camera...

Edit: ah, Harry was me al voor - de Sigma lenzen problematiek is inderdaad lastig.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2014, 10:29:58 »
Ik geloof niet dat Jack dat bedoelde, Egbert, maar de informatie is altijd handig.
Het gaat om het calibreren van de combinatie lens en camera, omdat daar nu eenmaal wat variatie in zit.
De handleiding is kort, maar wel duidelijk, zover ik het even snel zie, het is instelling C4 in het menu.
Je kunt instellingen bewaren voor maximaal 20 lenzen en het is een eenmalig proces.
Je hebt zelfs een optie om een vaste waarde voor alle lenzen te gebruiken, maar dat lijkt wat onzinnig. tenzij er iets helemaal mis is met de camera...

Edit: ah, Harry was me al voor - de Sigma lenzen problematiek is inderdaad lastig.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2014, 10:25:58 »

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2014, 10:25:58 »

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline egbert

• Pentaxian
  • **
  • Pentax waarheen :(
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2014, 10:11:36 »
Heb een major step gemaakt van mijn oude K10D naar een K3. De gebruiksaanwijzing is niet erg uitgebreid over de mogelijkheden m.b.t. het aanpassen van AF bij front of back focus. Heeft een van jullie hier al ervaring mee?
1. Moet ik elke keer in het menu aangeven dat ik de AF aanpassingen wil gebruiken. Ik kan niet ontdekken of het geheugen dit vasthoud.
2. Welke objectieven herkent de camera.

Graag jullie ervaringen trucs en tips

Jack
                                    http://www.pentaxforums.com/forums/172-pentax-k-3/251413-post-your-k3-af-settings-here.html       

heb je hier wat aan?                                                                             
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2014, 13:56:42 door J@@P »
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Offline egbert

• Pentaxian
  • **
  • Pentax waarheen :(
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2014, 10:11:36 »
Heb een major step gemaakt van mijn oude K10D naar een K3. De gebruiksaanwijzing is niet erg uitgebreid over de mogelijkheden m.b.t. het aanpassen van AF bij front of back focus. Heeft een van jullie hier al ervaring mee?
1. Moet ik elke keer in het menu aangeven dat ik de AF aanpassingen wil gebruiken. Ik kan niet ontdekken of het geheugen dit vasthoud.

Jack
                                    http://www.pentaxforums.com/forums/172-pentax-k-3/251413-post-your-k3-af-settings-here.html       

heb je hier wat aan?                                                                             
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2014, 13:56:42 door J@@P »
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Offline jack_schouten

• Senior Member
  • **
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
AF tuning K3
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2014, 00:30:03 »

Jack
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

Offline jack_schouten

• Senior Member
  • **
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
AF tuning K3
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2014, 00:30:03 »

Jack
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.