Elke lens heeft zijn karakter, sommige noemen het sweetspot dat is het diafragma waarop de lens het beste presteert.
Een lens heeft een "persoonlijkheid" die moet je leren kennen, bij een prime is dat wat gemakkelijker dan bij een zoom, die weer een aantal lenzen in een is.
De Tamron 90 mm die ik gebruik is een F 2,8 maar presteert super op F11 op waar ik hem voor gebruik.
Omdat hij vaak op de camera zit als ik op pad ga gebruik ik hem ook wel eens voor een landschapje of gebouw, nou vergeet het maar die foto“s zijn allemaal slecht als ik rond de 9,5 of 11 zit.
Wat te doen, veel foto“s maken (als het kan op statief en dan shake reduction uit ) op alle verschillende diafragma“s en dan later bekijken waar de lens het beste presteert.
Tegenwoordig is dat later gemakkelijk opzoeken in de exif, "vroeger" schreven we dat allemaal op in een boekje met het nummer van de foto erbij

en als de foto“s ontwikkeld waren schreven we dat erop. Niets goede oude tijd dus

Leer je lens of lenzen kennen en je zult er alleen maar meer plezier aan beleven en veel betere foto“s maken.
Met vriendelijke groet,
Albert