Auteur Topic: Doop van mijn dochtertje; welk objectief?  (gelezen 3807 keer)

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
Re: Doop van mijn dochtertje; welk objectief?
« Reactie #23 Gepost op: 25 februari 2014, 09:04:17 »
Heeft er iemand ook voorbeelden van doop-foto's?
Ik heb een vriendin beloofd om a.s. zondag de doop van haar kindje vast te leggen....maar ik heb geen idee!! ??? ???

Straks ga ik even naar het kerkje om te kijken of mijn lenzen (35mm & 50mm) volstaan maar dat blijkt volgens bovenstaande teksten voldoende.
Alleen dus plaats en lichtinval bekijken..én graag dus wat voorbeelden (beter goed gejat dan slecht verzonnen ;D)

Alvast bedankt!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #23 Gepost op: 25 februari 2014, 09:04:17 »

Offline Alexander

• Senior Member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 30 november 2013, 10:27:42 »
Hier ook nog wat voorbeelden van een 35 mm lens.
De 35mm 2.8 macro.

Een deel van je foto's had ik al gezien op mijn zoektocht naar reviews en foto's gemaakt door de 35mm! Ziet er inderdaad uit als een echte allrounder en gisteren dus ook gekocht via Amazon. Scheelde toch weer 2 tientjes met Nederland :) Hopelijk geeft Hansli mijn camera nog terug zodat ik er binnenkirt gebruik van kan maken :D

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #21 Gepost op: 30 november 2013, 09:46:27 »
Hier ook nog wat voorbeelden van een 35 mm lens.
De 35mm 2.8 macro.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Alexander

• Senior Member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 30 november 2013, 09:23:21 »
De DA35/F2.4 is een no-brainer, gewoon kopen! Is meer een allround objectief dan de 50mm. De 50mm is als portretlens geschikter, maar zelfs met de 35mm zijn prima portretten te maken. Zie: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=25559.0

Ps: topic na enige twijfel maar verplaatst naar Primes, het lijkt erop dat het hier toch beter op z'n plaats is.

Ik heb hem gisteren besteld. 150,- inclusief verzendkosten ;D Nieuw!

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #19 Gepost op: 30 november 2013, 07:37:58 »
De DA35/F2.4 is een no-brainer, gewoon kopen! Is meer een allround objectief dan de 50mm. De 50mm is als portretlens geschikter, maar zelfs met de 35mm zijn prima portretten te maken. Zie: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=25559.0

Ps: topic na enige twijfel maar verplaatst naar Primes, het lijkt erop dat het hier toch beter op z'n plaats is.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2013, 07:41:43 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Alexander

• Senior Member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 28 november 2013, 20:55:36 »
In een kleine ruimte kun je beter uit de voeten met de 35mm.

Volgend jaar ben je weer jarig en kun je de 50mm op je lijst zetten.

Dat is waar. Moet ik alleen nog wel heel veel geduld hebben :)

Bedankt voor je snelle reactie! De 35mm begint steeds meer mijn voorkeur te krijgen. Denk dat ik hem morgen maar eens bestel ;D

RonHendriks

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 28 november 2013, 20:35:06 »
In een kleine ruimte kun je beter uit de voeten met de 35mm.

Volgend jaar ben je weer jarig en kun je de 50mm op je lijst zetten.

Offline Alexander

• Senior Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 28 november 2013, 20:28:15 »
Ik twijfel inmiddels tussen de Pentax 50mm F1.8 en de Pentax 35mm F2.4 Over beiden lees ik lovende verhalen. Ik snap dat de 35 mm wat minder lichtgevoelig is, maar ja.. gebruik je nu echt F1.8 bij portretfotografie? Het prijsverschil tussen beide objectieven is minimaal als ik hem via amazon bestel, dus dat is geen reden om voor de een te gaan.

Ik denk zelf dat de 35mm wat multifunctioneler is. Hoe denken jullie erover?

Offline Alexander

• Senior Member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 16 november 2013, 14:20:05 »
Er is een verschrikkelijke orkaan over de Filipijnen getrokken met verschrikkelijke gevolgen. Ik hoop dat je familie op een eiland zit dat gespaard is gebleven.

grtz, Andre

Dat klopt! Gelukkig is het gebied waar ik zat gespaard gebleven. Nou ja, gespaard door de orkaan dan. Helaas hebben wij te maken gehad met een aardbeving met vele doden en enorme ravage tot gevolg. Ik was zowel ten tijde van de aardbeving als orkaan in de Filipijnen, maar mijn vriendin, mijn dochtertje en familie hebben het allemaal overleefd gelukkig.

De orkaan heeft alleen gezorgd dat er geen elektriciteit meer was op Bohol (energievoorziening verloopt via het zwaar getroffen Leyte), dus dat was behelpen maar niets vergeleken bij al het leed wat andere mensen hadden.

Ongelooflijk wat Filipino's te verduren krijgen en dan alles gelijk weer opbouwen en geloven in de toekomst. Respect!

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #14 Gepost op: 12 november 2013, 11:26:42 »
Dank je voor je aanbod!! Helaas wordt het niet in de buurt van Apeldoorn gehouden, maar in Alburquerque, Bohol, Filipijnen. Dus een eindje weg zeg maar ;D
Er is een verschrikkelijke orkaan over de Filipijnen getrokken met verschrikkelijke gevolgen. Ik hoop dat je familie op een eiland zit dat gespaard is gebleven.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Alexander

• Senior Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 10 november 2013, 22:19:57 »
De DA 50mm 1.8 heb ik afgelopen week zelf ook via Amazon UK laten komen voor een leuke prijs (119 pond + een paar Euro verzendkosten). Erg mooi lensje, weliswaar licht en kunststof, maar wel mooi gemaakt en kwalitatief meer dan prima. Voor een mooi bedrag is momenteel ook een K-01 te vinden, jong gebruikt vaak zelfs al voor € 250,-. Je hebt dan een recente camera met een zeer goede sensor, ook bij hoge ISO waarden. Helaas geen viewfinder, maar voor binnenfotografie maakt dat minder uit.

Ja ik had gelezen dat deze lens wat plastic-achtig was, maar ja daar is de prijs ook naar. Zolang de kwaliteit van de foto's maar goed is.

Ik hoop trouwens een K5II te kunnen bekostigen. Ligt een beetje aan de financien, maar de cashback actie brengt hem wel wat dichterbij momenteel. 119 pond is trouwens een mooi prijsje!

Waar woon je eigenlijk?

Ik heb zowel de FA 28, f2.8, de FA 50 f1.7 en de sigma 105 f2.8 te leen als het in de buurt van Apeldoorn zou zijn :)

Dank je voor je aanbod!! Helaas wordt het niet in de buurt van Apeldoorn gehouden, maar in Alburquerque, Bohol, Filipijnen. Dus een eindje weg zeg maar ;D

smarter

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 7 november 2013, 22:42:02 »
De DA 50mm 1.8 heb ik afgelopen week zelf ook via Amazon UK laten komen voor een leuke prijs (119 pond + een paar Euro verzendkosten). Erg mooi lensje, weliswaar licht en kunststof, maar wel mooi gemaakt en kwalitatief meer dan prima. Voor een mooi bedrag is momenteel ook een K-01 te vinden, jong gebruikt vaak zelfs al voor € 250,-. Je hebt dan een recente camera met een zeer goede sensor, ook bij hoge ISO waarden. Helaas geen viewfinder, maar voor binnenfotografie maakt dat minder uit.

Offline Alexander

• Senior Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 7 november 2013, 19:57:45 »
Schrijf de DA 1.8 niet af t.o.v. van een FA 1.4. De 1.8 is optisch gebaseerd op de FA 1.7 en die wordt wijd open goed beoordeeld. De FA 1.4 is - en ik spreek uit ervaring - best wollig wijd open. Als ik nu een 50mm zou kiezen zou ik denk ik een FA 1.7 proberen te vind of anders gewoon een DA 1.8.

De FA1.7 is ook erg lastig aan te komen, dus ik overweeg ook de DA 1.8. Ook omdat ik die voor 165,- (incl. verzendkosten) uit Engeland kan laten komen. :)

Maar eerst de financien eens bekijken en dan een nieuwe camera. Mogelijk 2e hands, maar als het budget het toelaat liever toch een nieuwe en dan het liefste de K5II. Wacht nog even tot december voor een mooie aanbieding en dan met de cashback van Pentax kan ik wellicht een leuke koop doen ;D

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #10 Gepost op: 7 november 2013, 19:50:17 »
Schrijf de DA 1.8 niet af t.o.v. van een FA 1.4. De 1.8 is optisch gebaseerd op de FA 1.7 en die wordt wijd open goed beoordeeld. De FA 1.4 is - en ik spreek uit ervaring - best wollig wijd open. Als ik nu een 50mm zou kiezen zou ik denk ik een FA 1.7 proberen te vind of anders gewoon een DA 1.8.
Verliefd op de K-1

Offline Alexander

• Senior Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2013, 06:03:49 »
Bedankt voor alle reacties! Mijn dochtertje zal in de Filipijnen gedoopt worden (ze is immers half Filipijnse) en ik zal dichtbij het doopvont staan en heb de mogelijkheid om zelf dan de foto's te maken. Van de week had ik had ik de kerk alvast willen bekijken, maar vanwege de recente aardbeving hier was de kerk nu niet toegankelijk (waren de schade aan het restaureren).

Maar goed, ik heb genoeg tijd want we wachten tot april met de doop aangezien de moeder van mijn vriendin dan ook in de mogelijkheid is om af te reizen naar hier.

Ik zie dat er flink wat verschillende objectieven voorbij gekomen zijn. Ik weet nog niet welke camera ik zal gebruiken. Mocht ik in de mogelijkheid zijn om een K5 te kopen, dan kan ik werken met hogere iso's en dan is de lichtsterkte van het objectief net wat minder belangrijk. Het liefste heb ik wel AF zodat ik niet geconfronteerd wordt met eventuele onscherpe foto's want dat zal wel jammer zijn. Zou wel fijn zijn als ik een oude fa50mm op de kop kan tikken. Lijkt me een ideale lens en lekker scherp!!

Oja, bij een doop moet je eigenlijk WR objectieven nemen :D :D

lol !!!! :D Dat wordt dan ook geen K500 :D

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #8 Gepost op: 24 oktober 2013, 21:35:36 »
Ik denk dat de K10 veel moeite zal hebben om automatisch scherp te stellen.
Mijn K20 had hier ook moeite mee.
Overweeg om handmatig scherp te stellen. Ander voordeel is dat je dan ook oudere objectieven kunt gebruiken die voor weinig geld cherp en lichtsterk zijn.

Lukt dit niet zou ik proberen om een goede camera te lenen.

Oja, bij een doop moet je eigenlijk WR objectieven nemen :D :D
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #7 Gepost op: 24 oktober 2013, 20:42:15 »
Het is ook zeker aan te raden bv een week van te voren in dezelfde kerk proefopnames te maken.
Dan kun je uitproberen en testen wat werkt en wat je mooi vindt of niet...
Die doop kun je niet meer overdoen, de voorbereiding voor zoiets is wel van belang!
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2013, 15:02:43 »
Middelen zijn er genoeg, je moet bij jezelf afvragen wat voor jou het gewenste resultaat is:

- Veel/weinig ruis
- Grote/kleine scherptediepte
- Platte/diepte belichting (weinig schaduw vs meer schaduw)

In een kerk zou schaduw bijvoorbeeld een probleem kunnen zijn wat doorgaans beter opgevangen kan worden door een externe flitser i.p.v. een lichtsterke lens.
Voorbereiding is ook belangrijk, als je vantevoren weet hoe de lichtinval is dan weet je op het moment suprême welke instellingen je nodig hebt.
Dat voorkomt een hoop missers en gepruts.

Kortom je kunt het zo gek maken als je wil  ;)

Offline SemPai

• Full Member
  • *
  • Knipt zoveel, lijkt wel kapper
    • PvM Pentaxography
« Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2013, 19:49:18 »
Heb zelf de doop van een neefje geknipt met een Sigma 30mm 1.4 en dat ging prima.
In een kerk moet je ieder drupje licht binnen hengelen wat je krijgen kunt, of flitsen,  en de 30 1.4 is een uitstekende hengel!

Daarnaast vind ik 30mm een prettige lengte en is een kerk vaak ruim genoeg voor voetzoom.

K5 - DA18-55WR - FA43 f1.9 ltd - Sigma 24-60 f2,8 - Sigma 70-200 II f2.8 - Samyang 85 f1.4 - 2x YN460 met een setje cactussen

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2013, 13:26:49 »
Over enkele maanden wordt mijn dochtertje gedoopt. Welk objectief zou handig zijn om te gebruiken tijdens de plechtigheid in de kerk? Het standaardobjectief is niet lichtsterk genoeg vrees ik. Met mijn K10D heb ik hier binnenshuis geen goede ervaringen mee. Eigenlijk zoek ik een niet al te duur (liefst niet meer dan 400,- ) lichtsterk objectief die eventueel ook de standaard kitlens kan vervangen (hoewel dit niet noodzakelijk is).

Wat raden jullie aan?

Meestal sta je bij een doop van je kind zelf ook vooraan, dus je zult iemand anders de foto's moeten laten maken.

het hangt er een beetje van af hoe ver je weg staat van het tafereel maar met de volgende objectieven zou het moeten lukken: De FA50mm 1,4 / da50mm1,8 / da35mm2,4 of zelfs de da70mm2.4
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2013, 13:30:38 door 6x7 »
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2013, 12:56:01 »
de Pentax 35mm 2.4 of 2.8 limited macro zijn beide wel geschikt lijkt mij en vallen beide binnen of in de buurt van jou gestelde budget.  En van beide zul je later blijvend plezier gaan hebben :)

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2013, 12:28:24 »
De meeste kerken hebben vrij matig licht, bij de doop een nichtje ook foto's gemaakt.
Daar gedaan met de Sigma 28-75 f2.8 (ISO 1600 en sluitertijden tussen 1/50 en 1/100)- maar dat is al aan de krappe kant.
Je kan denken aan de nieuwe 50mm 1.8 van Pentax - die valt nieuw ruim binnen je mogelijkheden, dan win je een stop.
Anders zou een 1.4 objectief nog kunnen (voor 2 stops winst) met opties van Pentax (50 of 55 mm) of Sigma, waarbij je de 30 mm kan kiezen.
Zeker 2e hands zijn dat goede opties, maar dan zul je de zoom-opties moeten opgeven, dus dan is 30 mm wel mooi midden in het bereik.

Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Alexander

• Senior Member
  • **
Doop van mijn dochtertje; welk objectief?
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2013, 10:24:24 »
Over enkele maanden wordt mijn dochtertje gedoopt. Welk objectief zou handig zijn om te gebruiken tijdens de plechtigheid in de kerk? Het standaardobjectief is niet lichtsterk genoeg vrees ik. Met mijn K10D heb ik hier binnenshuis geen goede ervaringen mee. Eigenlijk zoek ik een niet al te duur (liefst niet meer dan 400,- ) lichtsterk objectief die eventueel ook de standaard kitlens kan vervangen (hoewel dit niet noodzakelijk is).

Wat raden jullie aan?