Auteur Topic: Bezoek Dolfinarium  (gelezen 822 keer)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Bezoek Dolfinarium
« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2009, 06:19:33 »
Citaat
Hi Jan, ik denk dat je deze met de Tamron 18-200 gemaakt hebt. Je ziet dat met Av en waarschijnlijk volle diafragma opening de sluitertijden gewoon te langzaam zijn (1/15 & 1/20) voor dit soort acties. Je hebt binnen gewoon een F2.8 lens nodig en dan moet je nog ISO 800 gebruiken om aan sluitertijden van 1/125 of sneller te komen. Je SMC M 50mm is wel lichtsterk genoeg, maar ja dat is een MF lens dus dat is weer iets moeilijker scherpstellen.
Wat de foto's zelf betreft heb je bij #2 wel het moment en compo goed gekozen. Bij #1 had je beter een opname kunnen maken waar de trainster + dolfijn naar je toe komen. Dan zou je waarschijnlijk ook de dolfijn zien en niet alleen het schuim wat je nu hebt.

grtz, Andre

In dit soort omstandigheden gooi ik hem meestal op manual. Inderdaad een F2.8 lens pakken, ISO naar 800 en T naar 1/250 of 1/400. Uiteraard in RAW. De foto's komen dan als zijnde te donker op je display achterop de camera. Dat later in LR2 oid corrigeren. Komt de ruis niet ten goede, maar je moet toch wat...

De eerste foto is veel te weinig gezoomd: kijk eens naar het percentage beeld waar het werkelijk omgaat..

Croppen ben ik het deels mee eens: natuurlijk, kan je best wel een wat croppen, maar te sterk croppen in bijvoorbeeld foto 1 geeft je een 1MP foto en dat is nou ook weer wat weinig...

Ik herken dit soort foto's trouwens helemaal. Dagje weg, binnen, het gata snel, donker, en je zit ergens op een stoeltje en kan niet of nauwelijks bewegen...

Succes verder!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2009, 06:19:33 »

BUURMEIJER

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 8 juli 2009, 22:54:30 »
Bedankt voor de reakties. Foto's gemaakt met de Tamron 18-200. Om de scherpstelling zo goed mogelijk te krijgen niet op de MF stand gezet.
Een goede tip om de diafragma zo laag mogelijk te houden en nadien sterk te croppen ipv gedeeltelijk te zoomen en daardoor een hoger f te hebben bij het afdrukken.
De 50 mm 1.7 niet bij me. Had de 18-200 meegenomen om buiten de koepel foto's te maken en toen ook binnen wat geoefend.
Hoop met de tips mijn voordeel te doen.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #3 Gepost op: 8 juli 2009, 21:32:53 »
Hi Jan, ik denk dat je deze met de Tamron 18-200 gemaakt hebt. Je ziet dat met Av en waarschijnlijk volle diafragma opening de sluitertijden gewoon te langzaam zijn (1/15 & 1/20) voor dit soort acties. Je hebt binnen gewoon een F2.8 lens nodig en dan moet je nog ISO 800 gebruiken om aan sluitertijden van 1/125 of sneller te komen. Je SMC M 50mm is wel lichtsterk genoeg, maar ja dat is een MF lens dus dat is weer iets moeilijker scherpstellen.
Wat de foto's zelf betreft heb je bij #2 wel het moment en compo goed gekozen. Bij #1 had je beter een opname kunnen maken waar de trainster + dolfijn naar je toe komen. Dan zou je waarschijnlijk ook de dolfijn zien en niet alleen het schuim wat je nu hebt.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Jacko

• Senior Member
  • **
  • Bestaat er iets anders dan Pentax..
« Reactie #2 Gepost op: 8 juli 2009, 20:01:23 »
Knap dat je foto's er nog zo goed uitzien met dat moeilijke licht. Ik had het waarschijnlijk niet aangedurfd.

Als ik toch de foto had willen maken (met de nog weinige kennis die ik heb), is de foto nemen op een zo hoog mogelijk diafragma (f4 - f3.5 of nog minder als je lens dit aankan) dit betekend wel dat je niet kan zoomen. Je hebt dan meer licht te pakken en een hogere sluitertijd.  Het "zoomen"doe ik dan later wel door de foto te croppen (je hebt toch genoeg pixels).

Groet,
Jacko
Pentax K200D - Pentax K20D - D-BGF3- Pentax 18-55 (Kit) - Pentax F 70-210 - Pentax SMC 28-105 - SMC F 28mm 2.8 - Sigma DL Zoom 75-300 - Metz 50 AF-1 Takumar 135mm 2.5 Pentax M 50mm 1.7 - Sigma 17-70
Kata 3N1-20 - Manfrotto 709BR

BUURMEIJER

• Gast
Bezoek Dolfinarium
« Reactie #1 Gepost op: 8 juli 2009, 19:47:31 »
Kortgeleden het Dolfinarium bezocht en de nodige foto's gemaakt.
In de koepel ook foto's van de dolfijnenshow proberen te maken.
Lichtomstandigheden zijn erg moeilijk en de snelheid/beweeglijkheid van de dieren is groot.
Graag indien mogelijk wat tips/adviezen.
Voor de foto's gekozen voor 800 ISO en de AV stand.

1. Trainster wordt staande op de dolfijn door het water getrokken.
 Â   1/15, f5,6, 78 mm

2. Trainer wordt door het water getrokken in de richting van het
 Â   podium.
 Â   1/20, f5,6, 78 mm       Â