Auteur Topic: Zonnekap voor Pentax SMC DA 35mm f/2.4 objectief. Nodig/nuttig??  (gelezen 1837 keer)

Offline RiPex

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Zonnekap voor Pentax SMC DA 35mm f/2.4 objectief. Nodig/nuttig??
« Reactie #19 Gepost op: 31 december 2013, 14:44:39 »
Dergelijke 'vierkante' kappen worden nog steeds vervaardigd en verkocht. Zie bijvoorbeeld: http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/zonnekap/pentax-jjc/jjc-pentax-zonnekap-lh-sa49/h135_26484_155384.

Maar, dat is misschien weer iets raars van mij, ik vind het er niet uitzien. Ik krijg daar een beetje een videocamera gevoel bij en video's opnemen doe ik niet met m'n K-x  ;)
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #19 Gepost op: 31 december 2013, 14:44:39 »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #18 Gepost op: 31 december 2013, 14:40:38 »
Ik heb ooit een vierkante 49 mm zonnekap gekocht die je net als een lensdop op de camera kunt klikken (dus niet schroeven) en waarin je de lensdop ook nog eens kunt monteren.
Stamt uit het analoge tijdperk, dus weet niet of ze nog steeds gemaakt worden.

Offline RiPex

• Senior Member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 31 december 2013, 12:21:49 »
De speurtocht duurt voort, maar ik denk dat ik mijn toekomstige zonnekap heb gevonden.
Het zou de JJS LS-49 kunnen gaan worden (http://www.jjc.cc/products_info.asp?id=144&cid=0&pid=6&s_series=all).
Deze zonnekap bestaat uit twee delen, te weten een los schroefdraad en de zonnekap. Omdat je het schroefdraad in de lensvatting en deze een 'stuk overheeft' kun je hier de zonnekap opschroeven (dus niet in-schroeven), zodat je deze ook omgekeerd kunt monteren en zo kunt opbergen in je tas. Ook kun je op deze zonnekap makkelijk een lenskap met een clipsluiting plaatsen.
Deze JJC LS-49 is voor uiteenlopende prijzen verkrijgbaar op Amazon en eBay.
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline drielletje

• Senior Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 16 december 2013, 19:16:20 »
Ha, ja dat kan ook probleemloos. Je hebt 1cm met manuele focus naar ongeveer 2cm. De ring met schroef draad waar de kap omheen komt zit bij mij op een Uv filter geschroefd wat voor iets meer speling zorgt. Maar ook zonder filter moet dit geen probleem zijn.

Vr Gr Sander

Offline RiPex

• Senior Member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 13 december 2013, 13:04:54 »
Hallo Sander, bedankt voor je reactie  :dankk2:

Is het met de JJC LH-RC49 gemonteerd nog wel mogelijk handmatig scherp te stellen?

Offline drielletje

• Senior Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 13 december 2013, 11:11:10 »
Ja klopt helemaal en de zonnekap zit om de buitenrand. Veel plezier met je lens.

Vr Gr Sander

Offline RiPex

• Senior Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 12 december 2013, 13:15:42 »
Zojuist heb ik bij Cameraland(.nl) het 2e hands Pentax SMC DA 35mm f/2.4 objectief besteld!!! Morgen zal ik deze mogen ontvangen. Geweldig!!

Offline RiPex

• Senior Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 12 december 2013, 13:14:29 »
Aah, dus, heb ik het dan goed, met de JJC LH-RC49 kan de lensdop wel blijven zitten? Omdat de LH-RC49 aan de buitenkant van het objectief zit en de lensdop (geschroefd?) aan de binnenzijde?

Offline drielletje

• Senior Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 12 december 2013, 12:52:58 »
De JJC lenshood LH- RC49, een erg simpele zonnekap maar doet zijn werk uitstekend. Hij valt er wel af en toe af omdat hij slechts met een soort doorlopende draad in een uitsparing valt om de lens. Beschadigen doet tie dan ook weer niet.

Vr Gr Sander

Offline RiPex

• Senior Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 11 december 2013, 12:37:33 »
Wat een leuk forum is dit toch

Absoluut, alleen betrap ik mij erop dat ik er véél te weinig op zit....... :schaam:

Kreeg de rubberen zonnekap bij aankoop mee geleverd.

Sander, welke rubberen zonnekap kreeg jij meegeleverd?

Klopt, volgens mij is het allemaal schroefdraad. Daarom wilde ik een passende lensdop zodat de zonnekap kan blijven zitten.

Van welke lensdop en zonnekap maak jij gebruik dan?

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #9 Gepost op: 11 december 2013, 02:24:49 »
Wat een leuk forum is dit toch: zit ik hier te lezen over zonnekapjes, waar ik me zelden zorgen over maak; toch es even kijken of onder de talloze zonnekapjes en filters die ik door lensopkoop door de jaren heen verkregen heb (waaronder overigens ook de K1000 en de MEsuper) iets zit wat op mijn 35/2.4 past, en ja hoor: ik vind een prachtige opschroefbare rubberdop, die fijn in het zijvak van mijn zeer kleine cameratasje past! En, voor mijn nieuwe hobby regenfotografie: een polarisatiefilter van hama, dat past op de 18-52WR! Verder nog hopen UV-filters, maar die heb ik al es aangeboden op dit forum...... niemand wou ze gelukkig hebben!
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline drielletje

• Senior Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 10 december 2013, 21:15:46 »
Kreeg de rubberen zonnekap bij aankoop mee geleverd. En erg handig met vervoer daar deze inderdaad inklapt. Heb hem d'r altijd opzitten wat uiteraard niet wil zeggen dat ik hem altijd gebruik. Briljant lensje voor een klein prijsje  ;D

Gr Sander

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #7 Gepost op: 10 december 2013, 19:51:20 »
Rubber zonnekappen ruimen ook mamkelijk op.  Extra bescherming is mogelijk dan nog wel raadzaam.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2013, 17:35:24 »
Klopt, volgens mij is het allemaal schroefdraad. Daarom wilde ik een passende lensdop zodat de zonnekap kan blijven zitten.

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2013, 16:54:57 »
ik kan je niet helpen, de zonnekap die ik gebruik komt van een oude M42 50mm F1.8 lens af. Heeft een 49mm filterdraad, dus ik schroef hem er altijd op. Hij kwam een keer bij een camera en lens die ik voor weinig op markplaats kocht.

Offline RiPex

• Senior Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2013, 16:27:32 »
Bedankt mocca en Kees SC voor de snelle reacties.

Kunnen jullie of kan een van jullie mij een zonnekap adviseren? Bij voorkeur heb ik een zonnekap, zoals de originele van Pentax voor mijn 18-55 II en 55-300 die je achterste voren kan monteren op de objectieven om deze zo snel en makkelijk op te bergen in de tas. Cameranu levert bijvoorbeeld universele tulp modellen van Caruba en JJC. Echter omdat zo op het oog het schroefdraad van het 35 mm objectief zich aan de binnenzijde bevindt kunnen deze zonnekappen niet achterste voren gemonteerd worden lijkt me.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2013, 15:33:36 »
Ik heb deze (hele fijne!) lens ook, mét zonnekap. Altijd.

Ik had een zonnekap via ebay gekocht maar daar pas niet mooi een lensdop op. Als je ze als combi koopt kun je de zonnekap op de lens laten zitten en een lensdop er op hebben. Kosten ong. € 5,--.

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2013, 13:16:40 »
een zonnekap is altijd handig. Ik heb er ook 1 met de 35 2.4, en heb hem er altijd op tijdens fotograferen

Offline RiPex

• Senior Member
  • **
Zonnekap voor Pentax SMC DA 35mm f/2.4 objectief. Nodig/nuttig??
« Reactie #1 Gepost op: 10 december 2013, 13:04:47 »
Hallo,

Ik heb een Pentax SMC DA 35mm f/2.4 objectief op het oog voor mijn Pentax K-x. Begin dit jaar heb ik een fotocursus gevolgd en ben naar aanleiding van de enthousiaste verhalen over dit brandpuntafstand ook enthousiast geworden over dit objectief, omdat dit objectief met de cropfactor de 50mm heel scherp benadert. Zeker omdat dit objectief ook nog eens niet zo heel erg kostbaar is qua aanschaf. Natuurlijk, het is allemaal wel plastiekerig, maar daar moet mee te leven zijn.

Ik ben gewend om te fotograferen met een zonnekap op mijn 18-55 II en 55-300 objectief. Dit mede om zo het glas te beschermen.
Echter, het Pentax SMC DA 35mm f/2.4 objectief wordt niet met een zonnekap geleverd.
Is een zonnekap nodig en/of nuttig voor dit objectief? Wat is jullie mening?