Auteur Topic: Gebruik trigger in studio  (gelezen 2177 keer)

RonHendriks

• Gast
Re: Gebruik trigger in studio
« Reactie #23 Gepost op: 24 oktober 2013, 10:21:39 »
En Ron, deze had ik duidelijk niet aan de telefoon!!!! Als zij dat wel is, dan vrees ik het ergste met mijn cactus Versie 5 .... Want deze Miss maakt zich blijkbaar niet druk om slagschaduw... ;)

Oh dan had je die wijsneus van de bunnyhump waarschijnlijk gesproken.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #23 Gepost op: 24 oktober 2013, 10:21:39 »

Offline jansje

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • klein van stuk, groot van dromen!!!
« Reactie #22 Gepost op: 24 oktober 2013, 09:10:11 »
...dacht even dat Thoran had beschreven welk snoertje ik moet gebruiken om in te pluggen... Dan wordt Ron bij deze bevorderd tot kleutermeester van het jaar...  :lolk:

En Ron, deze had ik duidelijk niet aan de telefoon!!!! Als zij dat wel is, dan vrees ik het ergste met mijn cactus Versie 5 .... Want deze Miss maakt zich blijkbaar niet druk om slagschaduw... ;)
pentax K 5 ii2, 70mm F2.4 Limited, 50-135 F2.8, 16-50 F2.8

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #21 Gepost op: 23 oktober 2013, 17:23:34 »
Maar Thoran... ik krijg spontaan een lachbui door de manier waarop je het uitleg...

Ik draag geen blauw T-Shirt ......  ;C

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

RonHendriks

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 23 oktober 2013, 16:48:30 »
Bij deze geachte heren, de versie 5 is besteld, na miss konijnenberg uiteraard het vuur nog even onder de schenen te hebben gelegd... Ben benieuwd!! Nu kijken of baasie nog een keer tijd heb om de studio opnieuw in te gaan...

Had je deze aan de telefoon?

Offline jansje

• Senior Member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 23 oktober 2013, 16:39:28 »
wwwhhhhaaa.... Wat is Ron toch een heerlijke man... Nee, klopt Ron, want Jansje is zo gereformeerd als de pest.... ;-)

Maar Thoran... ik krijg spontaan een lachbui door de manier waarop je het uitleg...Volgens mij moet jij leraar worden op de kleuterschool, ben je echt het type voor!! Duidelijker kan gewoon niet!!!!  :lolk:

Bij deze geachte heren, de versie 5 is besteld, na miss konijnenberg uiteraard het vuur nog even onder de schenen te hebben gelegd... Ben benieuwd!! Nu kijken of baasie nog een keer tijd heb om de studio opnieuw in te gaan...

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #18 Gepost op: 23 oktober 2013, 16:17:34 »
Jansje zal dat zondag niet doen.

Keuzes  8)

Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

RonHendriks

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 23 oktober 2013, 16:15:29 »
ik mag aannemen dat dit de set is van nummertje 5? dat scheelt qua bedrag niet veel.... :-) Maar zit hier dan ook de connector bij Ron?

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1546068/cactus-wireless-flash-versie-5-dubbel.html

Antwoord ja, want het is de connector onder in het midden links naast die plastic voetjes.

Als Ron zijn schema de ruimte blijft geven komt hij Zondag mijn kant op .. ( studio )  als je tijd en zin hebt kun je gerust aanschuiven Jansje.
Dan kan die het allemaal tegelijk aan twee personen uitleggen lol
Jansje zal dat zondag niet doen.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #16 Gepost op: 23 oktober 2013, 14:57:11 »
Als Ron zijn schema de ruimte blijft geven komt hij Zondag mijn kant op .. ( studio )  als je tijd en zin hebt kun je gerust aanschuiven Jansje.
Dan kan die het allemaal tegelijk aan twee personen uitleggen lol

Offline jansje

• Senior Member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 23 oktober 2013, 14:41:56 »
ik mag aannemen dat dit de set is van nummertje 5? dat scheelt qua bedrag niet veel.... :-) Maar zit hier dan ook de connector bij Ron?

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1546068/cactus-wireless-flash-versie-5-dubbel.html

Offline jansje

• Senior Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2013, 14:24:10 »
Dag heren,
wat zijn jullie toch allemaal zeer pedagogisch ingesteld wat betreft mijn onzekerheid, blond etc. etc. etc. Maar voor de mensen die mij een beetje kennen (Ron Hendriks) op facebook, die weten dat ik af en toe ook van een mug een olifant maak en aardig de spot met mezelf kan drijven... ;-)

Wat momenteel in de planning zit, is morgen die Cactus V huppelepup... moet nog even kiezen tussen 4 en 5..
daarnaast hoor ik Ron iets zeggen over 'daar zit ook de goeie connector bij' ?... je bedoelt dus dat ik deze direct kan aansluiten zonder extra kabel of adapter naar die softboxen? 

Merci Thoran voor je filmpjes... dat is zeker te weten een vrouwvriendelijke uitleg!!! :-D

En P-TTL is voor mij nog abrakadabrataal, dus dat ga ik maar eens googlen.. (ook als schijnt dit voor Mharda, de basis te zijn) ;-)

Het blijft gewoon even een feit, dat ik nu écht moet gaan nadenken over van alles en nog wat, maar soms moet ik bij de eerste de beste termen al bedenken wat het betekent, dus laat staan dat ik de uitleg direct al begrijp... :-)

Maar heren, tot nu toe BEDANKT voor wat jullie mij willen meegeven... ook al moet je niet schromen om, als je nog meer tekst of uitleg heb, deze erop te gooien... :-D

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #13 Gepost op: 23 oktober 2013, 10:56:23 »
Hallo Janneke,

Eerst even de basis en het grote verschil met gebruik van de opzetflitser en/of ingebouwde flitser: studioverlichting werkt niet met P-TTL, dus je moet zelf de belichting gaan regelen! P-TTL (Pentax door de lens) werkt net zoals een normaal shot door licht te meten en past daarna de flitser en instellingen automatisch aan.

Nu ga je met studio (elektrische lampen of losse opzetflitsers, dat maakt niet uit) aan de slag en dan werkt het als volgt:
- je zet een zendertje op de plaats van de opzetflitser;
- ZORG DAT JE T (SLUITERTIJD) ONDER DE 1/180e blijft: het bekende 'hij doet het niet' is vaak het instellen van te korte sluitertijd...
- opzetflitser of studioflitser wordt aan ontvanger gekoppeld
- Camera geeft een pulsje aan trigger, trigger, geeft dat door aan ontvanger, ontvanger laat flitser afgaan...

Omdat je niets aan de flitsers kan regelen (groot nadeel van PENTAX, CANON en NIKON hebben daar wel systemen voor!) heb je eigenlijk maar twee echte parameters voor belichting op je camera: ISO en DIAFRAGMA. Met SLUITERTIJD mix je omgevingslicht en flitslicht. Dat komt omdat de flitser zo snel is dat het onderwerp bijna altijd wel 'bevroren' is.

De hoeveelheid licht van de flitser regel je door de flitser dichterbij / verder weg te zetten OF de sterkte aan te passen (soort dimmer).

Ik ben geen fan van Cactus, maar gebruik YONGNUO triggers. Aputure triggers zijn net helemaal vernieuwd en schijnen nu ook prima met PENTAX te werken...

Om meer van dit soort zaken te leren, moet je de parktijk in. Goede strobist cursussen zijn oa van Bram en Erwin, Marc Hollander en voor studio Frank Doorhof. Ik heb bij alle drie cursussen gevolgd en zou je eerst eens Marc aanraden... http://www.marchollander.nl/
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2013, 13:22:33 door Mharda »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2013, 23:40:29 »
De V5 werkt inderdaad geweldig. Zijn erg mooi gebouwd. Als je er een kabeltje bij koopt (9,99) kan je ze ook als afstandsbediening gebruiken (via de draadonstpanneraansluiting)

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline KDJ-FOTOGRAFIE

• Senior Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2013, 23:34:17 »
Ik zou gaan voor de cactus 5 , kost dan weer iets meer maar is ook weer wat beter gebouwd dan de 4.

http://www.cameranu.nl/nl/strobe-flash/zender-ontvangers/cactus/cactus-v5-wireless-flash-transceiver-triple-voordeelset-/h2764_10554_269614

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2013, 22:40:42 »
http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/strobist/review_cactus_v4_flits_triggerset.asp

http://youtu.be/Q7d5X5PMZY8
Duidelijk filmpje, op deze manier gebruik ik hem dus ook en ik ben er zeer tevreden mee. Overigens werd er ooit op dit forum beweerd dat de cactus V4 niet zou samenwerken met de K5 maar ik heb zelden een misser meegemaakt behalve als de batterijen van de flitser bijna leeg waren ;)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2013, 22:28:47 »

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2013, 22:25:26 »
Janneke toch, niet zo minderwaardig over jezelf, tot nu toe laat je regelmatig goede foto`s zien, en daar gaat het om. Nu je je horizon wil verbreden is het logisch dat je wat valkuilen op je pad krijgt, maar niemand word met al die wijsheden geboren en we hebben allemaal stapje voor stapje dingen bijgeleerd. Jou sterke kant is dat je gewoon durft te vragen, menigeen zou dat niet durven. Ik gebruik ook de cactus 4 en heb er niet veel verstand van. Je werkt met een zender (op het flitscontact op de camera) en 1 of meerdere ontvangers (afhankelijk van aantal flitsers) Ik zet de ontvanger altijd op een statief en daar de flitser op. Tot dusver is het nog simpel. Voor mij houd het qua techniek al aardig op, want ondanks dat je op de flitser van alles kan regelen wat betreft lichtsterkte ben ik meestal gemakkelijk, ofwel ik maak wat proefshots en verplaats de flitser tot de foto`s goed ogen qua belichting, daarnaast kun je natuurlijk spelen met het diafragma. Nogmaals ik ben geen held in technische aspecten, dus ik hoop op aanvullingen van techneuten hier op het forum. Maar op mijn manier kom ik toch meestal met goed belichte foto`s thuis dus mijn manier werkt.
Ik hoop dat je hier al wat mee kan, ik gebruik verder geen kabeltjes oid, gewoon mijn opzetflitser op de ontvanger.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2013, 22:21:03 »
Type je dat wel goed Arnold?
Is het niet een "beauty gebruiken" in plaats van een "beauty dish gebruiken"??  ;C :angel:

Ik is onschuldig .....

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2013, 22:17:19 »
Paar filmpjes met goed te volgen informatie.
http://youtu.be/CD2ft1YLSKU

Type je dat wel goed Arnold?
Is het niet een "beauty gebruiken" in plaats van een "beauty dish gebruiken"??  ;C :angel:

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2013, 22:15:34 »
Punt 1: je bent geen doos, want ook ik ken alleen maar de basis beginselen van de Cactus  :afro:.
OK, jij bent blond, maar ik ben grijs, dus ook dat maakt dus niet veel verschil  :D

Punt 2: je hoeft geen theoretische kennis te hebben om goede foto's te maken, dat zie ik maar al te vaak als ik naar foto's kijk van fotografen waarvan ik weet dat ze de techniek niet (geheel) beheersen.

Punt 3: Er zijn hier genoeg studio fotografen en strobisten op dit forum die je meer uitleg kunnen geven. Sterker nog, er zijn er volgens mij zelfs die cursussen geven.

Succes!
En gezien de foto's die ik van je zie niet meer spreken over "doos", "blond" en dergelijke hè  ;) :angel:

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2013, 22:15:07 »
Kan iemand mij op een vrouwvriendelijke manier uitleggen hoe dit in zijn werk gaat.

Was het toch niet helemaal goed gegaan ;) ???

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.

Offline jansje

• Senior Member
  • **
Gebruik trigger in studio
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2013, 22:08:09 »
Ha luitjes,

Ik trek dan toch maar de stoute schoenen aan en ik vrees ik nu gigantisch voor apenzuur gaat staan... Maar dat moet dan maar... En wie weet is er in de toekomst nog wel een andere 'knurft' die net zo dom is als mij en die hier nog wat van leert, zonder zelf met de billen bloot te moeten...;-)

Het zit zo... Vorige week was ik bij mijn fotograaf aan het oefenen in een simpele studio bestaande uit achtergrond en 2 softboxen van Falcon Eyes... Zelf schiet meneer met een camera met opzetflitser die synchroniseert met de studiolampen... En aangezien ik die niet heb, hebben we het met flitser gedaan die erop zit (K5 11s)
De camera reageerde wel op de softboxen (of andersom), maar synchroniseerde niet qua tijd..

Uitendelijk heb ik van de alleskenner Ron begrepen dat dit op de x stand had gemoeten... En ik begreep op de één of andere manier ook dat ik zonder meer een doos ben wat betreft techniek... En daarom zit ik nu hier te typen... ;-)

Aldus Ron zal ik een Cactus Triggerset V4 aanschaffen, maar snap gewoon simpelweg niet hoe deze met een één of andere kabel en adapter wél gaat synchroniseren.. Kan iemand mij op een vrouwvriendelijke manier uitleggen hoe dit in zijn werk ga, als ik deze gaat installeren zonder gebruik te maken van een opzetflitser... Ik kan namelijk geen filmpje op YouTube vinden waar dit wordt uitgelegd, en als die er al zijn te vinden... Ik versta geen Chinees! Én ik kan alleen maar info vinden hoe ze aan worden gesloten op een opzetflitser..

Bij deze heb ik dus mijn zwakheid wat betref techniek en vrouwen toegegeven... Enne Ron: het is niet dat ik je hulp niet waardeer die je me gegeven heb op fb, maar vind mezelf nu een echte doos als ik je nog meer lastig moet vallen... Dus dacht: dan maar op deze wijze...

Iedereen alvast hartelijk dank voor zijn (en wie weet zelfs) haar reactie... ;-)

Groetjes Janneke