Wist niet dat je de lichtmeting aan de AF kon koppelen, maar de menu optie heb ik inmiddels gevonden. Wat voor voordelen heeft dat?
Wat bedoel je met portrait mode?
Het voordeel is dat er rekening wordt gehouden met de positie van het AF-punt bij het bepalen van de belichting. Ik kan me bvb voorstellen dat er bij "center-weighted" niet echt naar het centrum wordt gekeken, maar naar het gebied rond dat focus-punt. Ik denk dat je hier het beste zelf mee kunt experimenteren. Portrait mode lijkt me het schieten van verticale foto's.
Zelf heb ik ook problemen met concertfotografie met mijn K-5. Ik denk dat het onevenwichtige licht de AF van slag brengt. Ik moet dan echt geluk hebben soms. Een tijd geleden maakt iemand anders met een eenvoudige Canon Rebel en 50/1.8 lens ook foto's en die waren scherper! Kom je aan met je dure K-5... Een tijd geleden publiceerde Falk Lumo een
artikel over de AF van de K-5, waarin uit de doeken werd gedaan dat de K-5 frontfocussed bij weinig licht. Pentax kwam met een fix in formware 1.03, maar die fix leverde volgens het artikel niet het gewenste resultaat op.
De betere autofocus is één van de redenen dat ik zelf de K-5 II overweeg. Van wat ik lees hoeven mensen zich ook niet meer bezig te houden met de AF fijnafstelling; alle lenzen focussen gewoon meteen goed, zoals het hoort. Plus dat de AF sneller en zekerder is bij weinig licht.
Wat ik wel eens (achteraf) in foto's be tegen gekomen, is de instelling: Autofocus area mode en dan staat er soms 'automatic' of 'face detection'. Maar geen idee wat het is of hoe ik het kan beinvloeden. Iemand wel een idee?
"Face detection" is gezichtsdetectie AF, maar dat is iets dat alleen tijdens liveview werkt. Dus de foto's waar dat bij staat moet je tijdens LV genomen hebben. Vergeet bij gebruik van liveview trouwens het hele verhaal over frontfocus van de K-5, en verwacht ook niet te veel verbetering van de K-5 II.