Auteur Topic: K5 II, auto focus bij concert fototgrafie  (gelezen 4106 keer)

Offline whosvegas

• Senior Member
  • **
Re: K5 II, auto focus bij concert fototgrafie
« Reactie #40 Gepost op: 15 oktober 2013, 12:37:56 »
schiet je raw ?

dan hebben die instellingen geen drol zin ..  voor zover ik weet hebben al die cameracorrecties alleen invloed op jpg's
ik heb ze allemaal uit staan btw ..  kost alleen maar rekentijd.
Ik schiet altijd in raw.
Daar heb ik ook aan zitten denken, raw zijn de onbewerkte data van de sensor.
Maar dan zou de menu optie toch niet beschikbaar moeten zijn, als de camera op jpg staat ingesteld?

Eens kijken wat de handleiding daar over zegt :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #40 Gepost op: 15 oktober 2013, 12:37:56 »

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #39 Gepost op: 15 oktober 2013, 12:30:32 »
schiet je raw ?

dan hebben die instellingen geen drol zin ..  voor zover ik weet hebben al die cameracorrecties alleen invloed op jpg's
ik heb ze allemaal uit staan btw ..  kost alleen maar rekentijd.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline whosvegas

• Senior Member
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 15 oktober 2013, 12:10:54 »
Gisteren zat ik in Lightroom (gebruik het progamma nog maar sinds kort) met ruis reductie te spelen en op het eerste gezicht kun je de ruis bijna volledig weghalen.
Op dit moment heb ik de ruisondrukking in mijn camera op sterk staan, wat is hiervan de invloed op de auto focus en op de scherpte van je foto's?
En is het een idee om de ruis onderdrukking uit te zetten en achteraf te corrigeren in Lightroom?

Hoe gaan andere hiermee om, die met een hoge iso fotograferen?
Binnenkort zal ik eens wat foto's op het forum zetten.

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #37 Gepost op: 23 september 2013, 10:01:31 »
Als je commentaar op je foto's wil hebben, *moet* je ze in de fotohoek plaatsen en geen linkje geven ;)
+1
Voor feedback over foto's is de Fotohoek bedoeld.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #36 Gepost op: 23 september 2013, 06:24:43 »
Foto's van afgelopen vrijdag:
http://www.flickr.com/photos/70019079@N06/sets/72157635770247865/

Het scherpstellen ging al een stuk beter, met alleen het middelste punt. Door het weinige licht,moest ik op 8000 iso gaan zitten, met als gevolg best veel ruis, dus heb ik er een zwart/wit set van gemaakt (en ik vind het gewoon mooi) :)

Als jullie opmerkingen over de foto's hebben, hoor ik ze graag :)

Als je commentaar op je foto's wil hebben, *moet* je ze in de fotohoek plaatsen en geen linkje geven ;)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline whosvegas

• Senior Member
  • **
« Reactie #35 Gepost op: 22 september 2013, 20:57:59 »
Foto's van afgelopen vrijdag:
http://www.flickr.com/photos/70019079@N06/sets/72157635770247865/

Het scherpstellen ging al een stuk beter, met alleen het middelste punt. Door het weinige licht,moest ik op 8000 iso gaan zitten, met als gevolg best veel ruis, dus heb ik er een zwart/wit set van gemaakt (en ik vind het gewoon mooi) :)

Als jullie opmerkingen over de foto's hebben, hoor ik ze graag :)

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #34 Gepost op: 21 september 2013, 14:09:00 »
Wist niet dat je de lichtmeting aan de AF kon koppelen, maar de menu optie heb ik inmiddels gevonden. Wat voor voordelen heeft dat?
Wat bedoel je met portrait mode?

Het voordeel is dat er rekening wordt gehouden met de positie van het AF-punt bij het bepalen van de belichting. Ik kan me bvb voorstellen dat er bij "center-weighted" niet echt naar het centrum wordt gekeken, maar naar het gebied rond dat focus-punt. Ik denk dat je hier het beste zelf mee kunt experimenteren. Portrait mode lijkt me het schieten van verticale foto's.

Zelf heb ik ook problemen met concertfotografie met mijn K-5. Ik denk dat het onevenwichtige licht de AF van slag brengt. Ik moet dan echt geluk hebben soms. Een tijd geleden maakt iemand anders met een eenvoudige Canon Rebel en 50/1.8 lens ook foto's en die waren scherper! Kom je aan met je dure K-5... Een tijd geleden publiceerde Falk Lumo een artikel over de AF van de K-5, waarin uit de doeken werd gedaan dat de K-5 frontfocussed bij weinig licht. Pentax kwam met een fix in formware 1.03, maar die fix leverde volgens het artikel niet het gewenste resultaat op.

De betere autofocus is één van de redenen dat ik zelf de K-5 II overweeg. Van wat ik lees hoeven mensen zich ook niet meer bezig te houden met de AF fijnafstelling; alle lenzen focussen gewoon meteen goed, zoals het hoort. Plus dat de AF sneller en zekerder is bij weinig licht.

Wat ik wel eens (achteraf) in foto's be tegen gekomen, is de instelling: Autofocus area mode en dan staat er soms 'automatic' of 'face detection'. Maar geen idee wat het is of hoe ik het kan beinvloeden. Iemand wel een idee?

"Face detection" is gezichtsdetectie AF, maar dat is iets dat alleen tijdens liveview werkt. Dus de foto's waar dat bij staat moet je tijdens LV genomen hebben. Vergeet bij gebruik van liveview trouwens het hele verhaal over frontfocus van de K-5, en verwacht ook niet te veel verbetering van de K-5 II.
« Laatst bewerkt op: 21 september 2013, 14:14:19 door starbase218 »
Verfoond vanaf mijn iStuur

densch

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 21 september 2013, 09:01:39 »
Pfff wat een verhaal bij elkaar.
Ik ben benieuwd naar de foto's.

Offline whosvegas

• Senior Member
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 20 september 2013, 20:21:17 »
Het is een optredenin een soort kroeg, waar ik de band belooft heb, om foto's te komen maken.
Hopen dat het licht een een beetje goed is.

Dat is altijd met dit soort locaties maar de vraag

Offline Exkim0

• Junior Member
« Reactie #31 Gepost op: 20 september 2013, 20:16:11 »
ik neem aan dat je een perskaart heb, want voor een beetje concert kom je niet binnen met een DSLR camera, over 1 maand concert van Fleetwood Mac in Ziggo Dome, heb geen zin om mijn camera af te staan.

Offline whosvegas

• Senior Member
  • **
« Reactie #30 Gepost op: 20 september 2013, 16:23:42 »
Eh.. ja... Maar koppel in het menu je lichtmeting aan je AF-punt. Als je dan zelf een AF punt kiest en dat bijvoorbeeld in portrait mode wat hoger dan het midden zet, gaat de belichting nog steeds goed ;)
Wist niet dat je de lichtmeting aan de AF kon koppelen, maar de menu optie heb ik inmiddels gevonden. Wat voor voordelen heeft dat?
Wat bedoel je met portrait mode?

Wat ik wel eens (achteraf) in foto's be tegen gekomen, is de instelling: Autofocus area mode en dan staat er soms 'automatic' of 'face detection'. Maar geen idee wat het is of hoe ik het kan beinvloeden. Iemand wel een idee?

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #29 Gepost op: 20 september 2013, 12:38:13 »
Vanavond weer een concert :)
Door ziekte (griep ofzo) iets later dan oorspronkelijk gepland.

Vanavond zal ik mijn camera op het middelste punt laten scherpstellen, ben benieuwd
En ook de lichtmeting zal ik eens op het middelste punt zetten

Trouwens bedankt voor alle reacties!

Eh.. ja... Maar koppel in het menu je lichtmeting aan je AF-punt. Als je dan zelf een AF punt kiest en dat bijvoorbeeld in portrait mode wat hoger dan het midden zet, gaat de belichting nog steeds goed ;)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline whosvegas

• Senior Member
  • **
« Reactie #28 Gepost op: 20 september 2013, 12:20:49 »
Vanavond weer een concert :)
Door ziekte (griep ofzo) iets later dan oorspronkelijk gepland.

Vanavond zal ik mijn camera op het middelste punt laten scherpstellen, ben benieuwd
En ook de lichtmeting zal ik eens op het middelste punt zetten

Trouwens bedankt voor alle reacties!

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #27 Gepost op: 28 augustus 2013, 21:37:27 »
Bij de K5 II kun je tot ongeveer 6400 iso fotograferen zonder dat je al te veel last hebt van ruis.

Zie mijn kikkerfoto met de K5IIs op ISO 25.600  8)

Offline whosvegas

• Senior Member
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 28 augustus 2013, 12:21:54 »
Citaat
Naar die foto kijkend zie ik wel wat er fout kan zijn gegaan. De Af van een camera kijkt naar waar het meeste contrast is en wat het dichtsbij is qua afstand. Als je kijkt naar de zanger(es) en de lichtjes van de versterker (of wat het ook mag zijn). Ze staan ongeveer evenver voor de AF sensor, maar de lichtjes hebben meer contrast, dus zal hij eerder daarop scherpstellen.
Maar het is mij ook opgevallen afgelopen weekend, dat de AF meer moeite had bij dat blauwe licht. Net alsof hij dan gewoon niet goed genoeg zag.
Aannemelijke verklaring, de lichtjes op de versterker zien er idd scherp uit!
Nog een reden om alleen het middelste punt te gebruiken voor het scherpstellen.

Citaat
Hier zou de onscherpte ook zo maar eens aan de hoge ISO waarde kunnen liggen trouwens (in combinatie met de afstand tot het object).
Dat lijkt me niet, in de rest van de foto valt de ruis erg mee. Bij de K5 II kun je tot ongeveer 6400 iso fotograferen zonder dat je al te veel last hebt van ruis. En als je inzoomt op de originele raw, dan is te zien dat het gezicht gewoon onscherp is.

Jullie hebben gelijk dat de foto niet zo onscherp is en dat er best wel wat van te maken valt, ps elements heeft een functie verscherpen, daar eens mee gaan spelen.
Maar het is goed om kritisch te zijn op je eigen foto's en ik wil gewoon scherpe foto's! En het lijkt me dat mijn camera daar goed genoeg voor is, dus ligt de oorzaak bij mezelf.

Ik fotgrafeer (bijna) altijd in raw

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #25 Gepost op: 26 augustus 2013, 21:33:54 »
Fotografeer je trouwens in RAW of in JPEG?

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #24 Gepost op: 26 augustus 2013, 20:29:39 »
Naar die foto kijkend zie ik wel wat er fout kan zijn gegaan. De Af van een camera kijkt naar waar het meeste contrast is en wat het dichtsbij is qua afstand. Als je kijkt naar de zanger(es) en de lichtjes van de versterker (of wat het ook mag zijn). Ze staan ongeveer evenver voor de AF sensor, maar de lichtjes hebben meer contrast, dus zal hij eerder daarop scherpstellen.
Maar het is mij ook opgevallen afgelopen weekend, dat de AF meer moeite had bij dat blauwe licht. Net alsof hij dan gewoon niet goed genoeg zag.

Maar zo onscherp is die foto niet. beetje PP en je kan er iets moois van maken.

En van je lichtmeter moet je het niet echt hebben op concert fotografie. Het licht veranderd zo snel, dat op het moment dat je drukt, die onder of over belichting weg kan zijn.

Maar ik zou ook de volgende tip willen geven, gebruik de Tav stand, kan je de diafragma en sluitertijd vastzetten, die K-5II kan hoge ISO's toch goed aan (en het is concert fotografie, beetje sfeer door korrel is ook nooit weg)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #23 Gepost op: 26 augustus 2013, 20:09:48 »
Een voorbeeld van een onscherpe foto van afgelopen donderdag:

Als de foto mooi scherp zou zijn, zou het volgens mij best een aardige foto zijn
Maar door de onscherpte, kan de foto gelijk naar het ronde archief :)

Hier zou de onscherpte ook zo maar eens aan de hoge ISO waarde kunnen liggen trouwens (in combinatie met de afstand tot het object).
Hoge ISO veroorzaakt ruis en dus onscherpte als je ruisonderdrukking aan hebt staan (controleer eens de stand van ruisonderdrukking op hoge ISO waardes in je camera).
Sluitertijd 1/100 sec bij een brandpuntsafstand van 30 mm (?) en ISO 4.000.
Naar mijn idee de ISO naar 3.200 geeft een sluitertijd van pak hem beet 1/60, wat gezien de brandpuntsafstand geen probleem is.
Dus wellicht had ISO zelfs naar ISO 2.000 of zelfs 1.600 gekund.
Scheelt ruis en dus scherpte.

Qua compositie: Ik mis de schoenen van de persoon.
Dat zou voor mij al een reden zijn hem in het ronde archief te deponeren  ;)
Er is bovenin ruimte genoeg om onderin zijn schoenen nog mee te kunnen nemen.......

Offline whosvegas

• Senior Member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 26 augustus 2013, 19:59:08 »
Een voorbeeld van een onscherpe foto van afgelopen donderdag:

Als de foto mooi scherp zou zijn, zou het volgens mij best een aardige foto zijn
Maar door de onscherpte, kan de foto gelijk naar het ronde archief :)

Offline whosvegas

• Senior Member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 26 augustus 2013, 19:49:56 »
Volgende week ga ik mijn volgende concert fotograferen, zin om met de tips hier aan de slag te gaan.

Dan stel ik mijn camera in op AFS en het middelste af punt.

Trouwens ook eens een andere licht meet methode uitproberen. Heel vaak geeft de lichtmeter onder/overbelichting aan en dan heb ik toch een goede foto. En te donkere/te lichte foto is achteraf wel te corrigeren, maar scherpte niet. Vandaar dat ik me eerst op de scherpte richt.

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #20 Gepost op: 26 augustus 2013, 09:51:29 »
Heb afgelopen vrijdag zelf nog foto's gemaakt bij Babysitters Circus. En heb alleen de middelste AF punt gebruikt. En heb genoeg scherpe beelden gekregen (scherp genoeg voor mij dan, zijn wel "onscherp" door de ruis) met m'n K-7. Maar inderdaad ook de lens heeft er mee te maken. Had zelf de Sigma 28-105 f2.8-4.5 . En dat is niet de makkelijkste lens om concertfotografie mee te doen, wel een hele fijne  qua beeld als het wel lukt. Maar een snel scherpstellende lens is wel aan te raden (zoals de 35 2.4 of 50 1.8).

Maar er zijn drie manieren om tot goede scherpe beelden te komen die ik gebruik. Er zijn er uiteraard meer..

Handmatig scherpstellen, gewoon bij microfoon scherpstellen, en dan maar wachten tot de zanger (of gitarist of zo) er bij komst staan en schieten maar.
Middelste AF punt gebruiken. en dan AFC bij bewegelijke zangers gitaristen etc of gewoon AFS als ze voornamelijk stil staan.
of gewoon alle 11 punten gebruiken. Gebruik dit zelf nogal eens bij Dans voorstellingen. Dan veranderd het licht helemaal snel, en ben ik al blij dat ik ergens op kan scherpstellen dat niet te donker is

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #19 Gepost op: 26 augustus 2013, 07:41:34 »
Zo ver ik had begrepen (maar corrigeer me als dat niet zo is) is een AF systeem best geavanceerd. Hij kiest echt niet een willekeurig punt, maar een punt wat bijvoorbeeld beweegt en zet dat scherp. Er wordt ook rekening gehouden met diepte. Hoe meer AF punten, hoe 'beter' de AF. Vandaar dat bij mn bij sport en vliegende beestjes dit soort camera's erg geliefd zijn. En met 61 focuspunten zit er een complete computer in je camera, die wordt echt zwaarder belast dan bij 11 fp'en. Vandaar dat er gezegd is: 1 vast punt is snelst, dan 1 zelf laten vaststellen, 5 en 11 als traagst...

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #18 Gepost op: 26 augustus 2013, 06:26:23 »
waarom komen de pro modellen van Nikon en Canon met iest van 61 punten.

Tja .. wat zegt dat over de verwachting van die twee merken over hun gemiddelde gebruiker  :angel:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #17 Gepost op: 25 augustus 2013, 22:44:19 »
Bedankt voor jullie reacties!
Hier kan ik zeker iets mee!

De reden dat ik 11 punts auto focus gebruikte, is dat ik het autofocus systeem zo optimaal mogelijk wil gebruiken, waarom komen de pro modellen van Nikon en Canon met iest van 61 punten. Maar ik zal eens met het centrale punt gaan werken, komend concert.

De lenzen die ik gebruik, zijn de Sigma 30 mm 1.4 en de Pentax 1.4, meestal gebruik ik de 30 mm. De laatste tijd probeer ik wl boven de f 2.0 te gaan zitten vanwege de scherptediepte

De 61 AF punten zijn met name interessant als je één punt kiest en dan de keuze hebt uit ergens in het scherm een focuspunt kiezen (selectieve focuspunten) naar mijn idee.
Hoe kan je camera kiezen uit 61 punten, waar jij de scherpte wil hebben liggen????

Offline whosvegas

• Senior Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 25 augustus 2013, 21:18:29 »
Bedankt voor jullie reacties!
Hier kan ik zeker iets mee!

De reden dat ik 11 punts auto focus gebruikte, is dat ik het autofocus systeem zo optimaal mogelijk wil gebruiken, waarom komen de pro modellen van Nikon en Canon met iest van 61 punten. Maar ik zal eens met het centrale punt gaan werken, komend concert.

De lenzen die ik gebruik, zijn de Sigma 30 mm 1.4 en de Pentax 1.4, meestal gebruik ik de 30 mm. De laatste tijd probeer ik wl boven de f 2.0 te gaan zitten vanwege de scherptediepte