Auteur Topic: reisadvies: wat mee te nemen?  (gelezen 1615 keer)

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: reisadvies: wat mee te nemen?
« Reactie #20 Gepost op: 10 juli 2013, 11:15:08 »
De Tamron 70-300 is echt een aanrader! De Tamron is met mij meegeweest naar Nepal (incl trekking, jungle en stortbuien!) en heb er mooie plaatjes mee geschoten. Een takkeding, dat vind ik absoluut niet! Voor het geld is het een zeer okay lens! Nieuw zit ie rond de €130,00, op marktplaats tussen de 80 - 100 euro.
Veel pleizier in ieder geval!
Voor het geld issie idd prima, ik heb er jaren mee geschoten. Alleen is het echt een mooi weer lenske en de PF is gruwelijk (met name bij grijs weer). Een 2/3 of een stopje knijpen doet wonderen.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #20 Gepost op: 10 juli 2013, 11:15:08 »

Offline franck

• Senior Member
  • **
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
« Reactie #19 Gepost op: 10 juli 2013, 08:41:39 »
klinkt misschien gek .. maar ik zou voor een 18-250mm van tamron gaan ofzoiets ...
Zo gek klinkt dat niet. Zou ik ook doen. Vooral omdat je het hebt over een "drieweekse trektocht door Sri Lanka " .
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2013, 08:49:44 door franck »
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #18 Gepost op: 9 juli 2013, 20:44:59 »

Nog een tip: mensen vinden het niet altijd prettig om gefotografeerd te worden. Terecht overigens. Een groothoek (bijv. Sigma 10-20 of 8-16mm) op de buik doet wonderen. Even vanaf de buik ongeveer richten en klikken maar. Thuis zet je de boel wel recht of 'knip je er wat af'. Een zeer beproefde truc!

Yep, maar niet TE dichtbij, anders hebben ze allemaal een erg grote neus....... :D :D

Offline Wytze

• Super Pentaxian
  • PENTAXTIC
« Reactie #17 Gepost op: 9 juli 2013, 16:06:32 »
Beste Bert,

Leuk topic, trouwens! Ik reageer vanuit mijn eigen lenzenvoorraad, maar ik zou kiezen voor mijn K5 en de Pentax 18-250 (is hetzelfde als de Tamron): lekker handig voor het snelle fotowerk en weinig wisselen. Jammer dat die lens niet WR is, maar daarom zou ik overwegen, voor de zekerheid, mijn 18-55 WR kitlens ook meenemen. Die weegt tenslotte bijna niets. Sowieso gaat mijn Pentax FA 100 (wat een geweldenaar!!) mee: voor de broodnodige macro's maar ook voor portretten met een prachtig bokeh. Daar blinkt de 18-250 niet zo in uit (vind ik). Tot slot friemel ik nog ergens mijn Leica D-Lux 5 weg voor de momenten dat ik niet met die zware spullen wil sjouwen.

Nog een tip: mensen vinden het niet altijd prettig om gefotografeerd te worden. Terecht overigens. Een groothoek (bijv. Sigma 10-20 of 8-16mm) op de buik doet wonderen. Even vanaf de buik ongeveer richten en klikken maar. Thuis zet je de boel wel recht of 'knip je er wat af'. Een zeer beproefde truc!

Mooie en veilige reis gewenst, Bert!!!

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #16 Gepost op: 9 juli 2013, 15:20:05 »
Bij gewicht denk ik aan een zoom eventueel aangevuld met een 1,4 of 2 converter.
Standaard lekker WR en als het mogelijk en echt nodig is kun je er de converter tussen zetten voor een groter bereik.
Keuzes maken is altijd ergens iets inleveren  :-\ of een geweldige set of een goede set  :)
Meerdere SD kaartjes, accu´s of batterijen natuurlijk.

Vergeet niet af en toe over de camera heen te kijken en te genieten van je reis, en niet pas thuis bij het uitzoeken van de foto´s.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Alien

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
« Reactie #15 Gepost op: 9 juli 2013, 12:46:19 »
Een trektocht op Sri Lanka? Lopen in de jungle dus?
In dat geval zou ik ook een tele adviseren. Ik had destijds in Costa rica een tamron 70-300. Een goedkoop takkeding maar ik heb er toch mooie foto`s mee gemaakt. De laatste keer dat ik keek, kostte een nieuwe €120,- en op MP zie je ze ook nog wel eens voorbij komen.

De Tamron 70-300 is echt een aanrader! De Tamron is met mij meegeweest naar Nepal (incl trekking, jungle en stortbuien!) en heb er mooie plaatjes mee geschoten. Een takkeding, dat vind ik absoluut niet! Voor het geld is het een zeer okay lens! Nieuw zit ie rond de €130,00, op marktplaats tussen de 80 - 100 euro.
Veel pleizier in ieder geval!
K3 & K5| SMC DA 50mm | Pentax SMC DA 16-50 mm | Sigma 70mm | Sigma 70-200mm
Analoog Pentax ME + SMC 28mm en 50mm

https://www.flickriver.com/photos/70778009@N02/

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #14 Gepost op: 8 juli 2013, 23:01:00 »
We gaan met z'n vijven en hebben een eigen minibus met chauffeur.

De Tamron had ik ook al bekeken.   Dank voor deze  tip.
Oh, en even een tip van een andere orde: Laat je camera en glas eerst op buitentemperatuur komen, hou daarna je spullen binnen (airco) zo veel mogelijk in je tas. Zo houd je zo lang mogelijk de buitentemperatuur vast en is de kans op condens het kleinst.
Dus niet in de bus op je schermpje kijken maar `s avonds even snel je kaartje eruit halen en op de laptop bekijken.

densch

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 8 juli 2013, 22:38:49 »
Mijn tip; neem niet teveel mee en geniet ook van je vakantie.  ;)

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #12 Gepost op: 8 juli 2013, 21:29:00 »

We gaan met z'n vijven en hebben een eigen minibus met chauffeur.

De Tamron had ik ook al bekeken.   Dank voor deze  tip.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #11 Gepost op: 8 juli 2013, 21:26:16 »
In dat geval zou ik ook een tele adviseren. Ik had destijds in Costa rica een tamron 70-300. Een goedkoop takkeding maar ik heb er toch mooie foto`s mee gemaakt. De laatste keer dat ik keek, kostte een nieuwe €120,- en op MP zie je ze ook nog wel eens voorbij komen.

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #10 Gepost op: 8 juli 2013, 21:10:21 »
ik zou zoals ron zei de 18-135 meenemen. en dan de 35 2.4 voor de avonden (dat lensje weegt toch niks). En ik denk dat de K5 het beter zal doen daar (wat vochtig), en je batterij gaat langer mee (weet niet of je oerwoud nog ingaat en niet zo amakkelijk kan alden)

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #9 Gepost op: 8 juli 2013, 21:02:12 »
We hebben voor volgend jaar het idee om naar Myanmar te gaan en ik overweeg dan ook de 60-250 niet mee te nemen, maar eerder de 8-16 mm (tempels).
....daarom twijfel ik ook om de 10-24mm mee te nemen.

Hangt ook van het reisprogramma af natuurlijk.
Dat wordt vanaf volgende week op maat gemaakt en gereserveerd. De tickets zijn al binnen en de eerste twee hotels ook al. Mijn dochter is een grootmeester in het organiseren van reizen.  :good:

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #8 Gepost op: 8 juli 2013, 20:56:11 »
@Edzo,
ik heb nog een 35mm/2.4, die kan in ieder geval ook mee.   Mijn black rapid hoort bij de standaarduitrusting. Ik heb niet eens meer een normale riem aan mijn camera's.
Een 55-300 staat nog op mijn verlanglijstje maar valt nieuw nog even buiten budget.  Als iemand de zijne kwijt wil hoor ik het graag!

@Thoran,
Ik heb 'vroeger' in mijn Sony Alpha tijd de Tamron 18-200 gehad en gebruikte het deel boven de 125mm eigenlijk nooit.  Ik twijfel er dus nu ook over.

De 55-300 van Monique was pas in de verkoop.....
Ik ken de natuur van Sri Lanka niet zo goed. We hebben voor volgend jaar het idee om naar Myanmar te gaan en ik overweeg dan ook de 60-250 niet mee te nemen, maar eerder de 8-16 mm (tempels).
Gezien de natuur op Madagaskar bleek de 60-250 in de laatste weken de meest gebruikte lens te zijn. Maar voor Sri Lanka kan dat dus zo maar anders zijn. Hangt ook van het reisprogramma af natuurlijk.

Neem alleen de K-5 met de 18-135 mee. Een mooie WR-kit met voldoende bereik voor alle leuke vakantie dingen. Al de rest gaat in tegen het travel light principe.

Tja, het is "evenwicht" zoeken tussen fotografie en vakantie en dus ook kwaliteit of niet kwaliteit.
Op vakantie met een rondreis ga je veelal geen kwartier rond lopen voor het mooiste plaatje, met de mooiste compositie en is beste kwaliteit vaak ook minder van belang.
Dus is de 18-135 inderdaad meest effectieve, ook gezien de WR.

Offline amellemseit

• Senior Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 8 juli 2013, 20:52:17 »
Ik zou 1 lens meenemen, waarschijnlijk mijn 40mm pancake, of anders fa24 (beetje groot, dat wel, maar is equivalent van de all round 35mm)
Ik zoom met mijn voeten
Succes en veel plezier
T

RonHendriks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 8 juli 2013, 20:48:36 »
Neem alleen de K-5 met de 18-135 mee. Een mooie WR-kit met voldoende bereik voor alle leuke vakantie dingen. Al de rest gaat in tegen het travel light principe.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #5 Gepost op: 8 juli 2013, 20:26:19 »
@Edzo,
ik heb nog een 35mm/2.4, die kan in ieder geval ook mee.   Mijn black rapid hoort bij de standaarduitrusting. Ik heb niet eens meer een normale riem aan mijn camera's.
Een 55-300 staat nog op mijn verlanglijstje maar valt nieuw nog even buiten budget.  Als iemand de zijne kwijt wil hoor ik het graag!

@Thoran,
Ik heb 'vroeger' in mijn Sony Alpha tijd de Tamron 18-200 gehad en gebruikte het deel boven de 125mm eigenlijk nooit.  Ik twijfel er dus nu ook over.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #4 Gepost op: 8 juli 2013, 20:18:09 »
klinkt misschien gek .. maar ik zou voor een 18-250mm van tamron gaan ofzoiets ...

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: 8 juli 2013, 20:10:24 »
Tja, de 18-135 mm in combinatie met de K5 doet het goed. Ik heb die combi er in Madagaskar ook vrijwel de hele vakantie op gehad.
Op de K5IIs had ik meeste tijd de 60-250, maar dat leende zich daar wel met al die bijzondere dieren. Je zou kunnen overwegen een "lichte" telelens mee te nemen, bijvoorbeeld de 55-300 en die op de K5 met de 18-135 op de K-01.
Ik had ook geen groothoek mee en heb die geen moment gemist.
Wel zou je kunnen overwegen een 50 mm of zo mee te nemen. Ik had de 35 mm macro mee en die heb ik wel een aantal keer gebruikt. Die weegt niets en steek je zo bij je.
De ervaring op vakanties leert, dat je niet veel van lenzen gaat wisselen, zeker niet als je (zoals jij nu) met anderen samen reist.
Handig vond/vind ik zelf een strap waar de camera om hangt (ik heb dubbele BlackRapid). Voordeel 1 is dat je de camera direct bij de hand hebt en voordeel 2 is dat hij op je heup hangt, "onder" je rugzak, dus ook niet direct in het oog springt. Met een grote camera op je borst/buik zie je er direct al uit als toerist met een begeerlijk "steel-object" bij de hand.......
Alvast veel plezier met de voorbereidingen!!

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 8 juli 2013, 20:05:45 »
Neem iig een compacte telelens mee, zoals de 50-200 wr of de 55-300, voor het fotograferen van landschappen, exotische dieren en natuurlijk de lokale bevolking.
Wordt vast een onvergetelijke reis, heel veel plezier gewenst!

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
reisadvies: wat mee te nemen?
« Reactie #1 Gepost op: 8 juli 2013, 19:23:52 »
Begin volgend jaar mogen we een mooie reis maken. Mijn dochter en schoonzoon hebben ons uitgenodigd voor een drieweekse trektocht door Sri Lanka. Motto: travel light  en genieten

Ik denk nu aan een K5 met de standaard 18-135mm WR en in de andere tas een K-01 met een 18-55 WR. Elk verpakt in een Lowepro TLZ.  De TLZ gaat dan in in een kleine dagtochtrugzak mee.
Afhankelijk van de te bezoeken bezienswaardigheden gaat één van de twee camera's mee. Met het glaswerk heb ik naar mijn mening voldoende en grote gebouwen om met mijn Tamron 10-24  te fotograferen zijn er niet zo  veel.  Mijn flitser heb ik het laatste jaar wel 1 keer gebruikt. Die blijft dus ook thuis.  Voldoende accu's en geheugenkaarten zijn vanzelfsprekend.

Heeft iemand goede tips voor me?
\grt
Bert