Auteur Topic: Zweden: (prive)fotografie verboden zonder toestemming  (gelezen 1892 keer)

Offline ouwedeur

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
  • i shoot raw.
    • mijn website
Re: Zweden: (prive)fotografie verboden zonder toestemming
« Reactie #22 Gepost op: 31 mei 2013, 15:47:12 »
haha dan was mijn reactie behoorlijk over de top  :afro: maar goed ik kan niet zo goed over dat soort berichten en ach even lekker zeuren is ook wel eens lekker
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #22 Gepost op: 31 mei 2013, 15:47:12 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #21 Gepost op: 31 mei 2013, 14:05:50 »
Zolang je niet heimelijk fotografeert in een privé omgeving, lijkt er weinig aan de hand.....
Dit is kennelijk ook bedoeld om de paparazi van de bekende bladen aan te kunnen pakken, maar voor ons als goed willende amateur fotografen lijkt er inderdaad weinig aan de hand.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #20 Gepost op: 31 mei 2013, 11:26:32 »
Kortom, weer een echt NU.nl bericht.......een storm in een glas water!
Ik vond het al te achterlijk om waar te zijn, gelukkig blijkt dit ook zo te zijn.
Wss gewoon het ANP bericht overgenomen........Trouw heeft het kennelijk oude bericht nog online staan: http://www.trouw.nl/tr/nl/4512/Cultuur/article/detail/3449747/2013/05/30/Fotograferen-mag-in-Zweden-alleen-nog-met-toestemming-vooraf.dhtml

Sorry maar ik ben absoluut niet selectief geweest, kijk maar naar het tijdstip van plaatsing bericht op NU.nl. Om 13.27 uur heb ik hier een bericht geplaatst wat om 12.41 uur gisteren op Nu.nl (later ook opgepikt door NOS, Digifoto PRO) werd gezet. Om 18.02 uur is de tekst op NU.nl aangepast (dat is waaruit jij citeert). Op het moment van plaatsen wist ik dat dus niet........
[...]
Ik heb het aangepast.....

Hieronder nog wel twee aardige berichtjes over het verloop van dit berichtje over de Zweedse fotografiewet.....
http://edgeofeurope.wordpress.com/2013/05/30/zoek-de-verschillen/
en
http://www.joop.nl/media/detail/artikel/21282_privekiekjes_verboden_in_zweden/

[...] Het blijft gewoon even oppassen met de vakantiekiekjes een claim wil tijdens zijn/ haar vakantie wil natuurlijk niemand aan zijn broek!!
Zolang je niet heimelijk fotografeert in een privé omgeving, lijkt er weinig aan de hand.....Laten we het nu niet groter maken, dan het is........

Offline Alien

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
« Reactie #19 Gepost op: 31 mei 2013, 11:09:00 »
Je hebt wel een beetje selectief geciteerd want in dit artikel staat ook:Ik heb niet aan broncontrole gedaan, maar volgens mij ligt de crux bij heimelijk fotograferen en indien het schade kan berokkenen aan de gefotografeerden.........

Sorry maar ik ben absoluut niet selectief geweest, kijk maar naar het tijdstip van plaatsing bericht op NU.nl. Om 13.27 uur heb ik hier een bericht geplaatst wat om 12.41 uur gisteren op Nu.nl (later ook opgepikt door NOS, Digifoto PRO) werd gezet. Om 18.02 uur is de tekst op NU.nl aangepast (dat is waaruit jij citeert). Op het moment van plaatsen wist ik dat dus niet........

Reactie Digifoto PRO is duidelijk (http://www.digifotopro.nl/content/priv%C3%A9fotografie-verboden-in-zweden-zonder-toestemming) uiteindelijk valt het allemaal wel mee gelukkig. Het blijft gewoon even oppassen met de vakantiekiekjes een claim wil tijdens zijn/ haar vakantie wil natuurlijk niemand aan zijn broek!!
K3 & K5| SMC DA 50mm | Pentax SMC DA 16-50 mm | Sigma 70mm | Sigma 70-200mm
Analoog Pentax ME + SMC 28mm en 50mm

https://www.flickriver.com/photos/70778009@N02/

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #18 Gepost op: 31 mei 2013, 10:41:47 »
Overigens, 10 jaar geleden was het bij ons ook al verboden op de peuterspeelzaal te fotograferen en filmen, en lijsten met telefoonnummers mochten ook niet verspreid worden. Reden: veel gescheiden moeders die niet wilde dat de vader wist war hun kind verbleef...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #17 Gepost op: 31 mei 2013, 10:39:39 »
Kortom, weer een echt NU.nl bericht.......een storm in een glas water!
Ik vond het al te achterlijk om waar te zijn, gelukkig blijkt dit ook zo te zijn.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #16 Gepost op: 31 mei 2013, 00:55:22 »
Dat wordt lastig fotograferen in Zweden..............  :-[ :-[ (bron: NU.nl)

Je hebt wel een beetje selectief geciteerd want in dit artikel staat ook:
De soep wordt niet zo heet gegeten........
Citaat
Zweden verbiedt vanaf 1 juli het heimelijk fotograferen of filmen van personen. 
Het maken van beelden of foto's van mensen die hen schade kan berokkenen wordt hiermee strafbaar. Er mogen alleen nog zulke plaatjes worden gemaakt als de mensen in de foto of video vooraf toestemming hebben gegeven.

[...]
Toeristen hoeven zich niet te veel zorgen te maken over het privéfotoverbod. Dat zei de woordvoerster in Nederland van VisitSweden, het officiële PR- en verkeersbureau van Zweden. ''Het gemiddelde vakantiekiekje mag je gerust nog nemen, als het maar niet zonder toestemming bij mensen thuis is.''

VisitSweden zegt de nieuwe wet ''nogal vaag'' te vinden. ''Ze roept alleen maar vragen en onzekerheid op. Als je ergens op een openbare plek of een feestje duidelijk een foto neemt, dan is dat niet heimelijk. Dan is dat niet verboden.”

Ik heb niet aan broncontrole gedaan, maar volgens mij ligt de crux bij heimelijk fotograferen en indien het schade kan berokkenen aan de gefotografeerden.........

[Edit]
Citaat van Digifotopro.nl (http://www.digifotopro.nl/content/priv%C3%A9fotografie-verboden-in-zweden-zonder-toestemming)
Citaat
[...]
Reactie uit Zweden

Naar aanleiding van dit nieuwsbericht belden we de Nederlandse fotograaf Pieter ten Hoopen, hij woont al jaren in Zweden. In DIGIFOTO Pro 2.2010 interviewden we hem over zijn werk. Pieter geeft aan van de Zweedse fotovakbond vernomen te hebben dat de nieuwe wet alleen het fotograferen in privéruimtes, zoals toilet, badkamer en huiskamer betreft. 'De wijziging is gemaakt zodat mensen niet in het geheim gefilmd of fotografeerd kunnen worden in hun slaapkamer of tijdens intieme situaties zonder hun toestemming', zegt hij. 'Voor professionele fotografen heeft deze wet geen consequenties en hoeft geen problemen op te leveren. Je kan gewoon mensen op straat fotograferen.'

[/Edit]

En vergeet niet dat het heimelijk maken van foto's in Nederland in woningen of niet-openbare plaatsen al jarenlang verboden is:
Art 139F Wetboek van Strafrecht
Met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft:

1°. hij die, gebruik makende van een technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt, opzettelijk en wederrechtelijk van een persoon, aanwezig in een woning of op een andere niet voor het publiek toegankelijke plaats, een afbeelding vervaardigt;

2°. hij die de beschikking heeft over een afbeelding welke, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, door of ten gevolge van een onder 1° strafbaar gestelde handeling is verkregen.

Allez, In het woordje "wederrechtelijk" zit ruimte voor belangenafweging  :)

Edit II: aanpassing (doorhaling) nav posting van Allien, zie verder in dit draadje.....
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2013, 11:36:17 door EviZ »

Offline ouwedeur

• Pentaxian
  • **
  • i shoot raw.
    • mijn website
« Reactie #15 Gepost op: 30 mei 2013, 23:23:39 »
ronduit truttig dat een groep mensen die dan een land besturen dit soort besluiten maakt het is werkelijk van de zotte, het komt dus hier op neer we kunnen
het niet beheersen dus gaan we het maar verbieden, het is toch een soort van dictatuur een makkelijke weg,jammer (sorry moest even zeuren)
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Offline UrbexDaan

• Senior Member
  • **
    • SilverCube
« Reactie #14 Gepost op: 30 mei 2013, 23:16:18 »
Ik denk dat ik voor 1 juli nog ff ga urbexen daar  ??? ??? ???

Offline Alien

• Pentaxian
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 30 mei 2013, 22:10:47 »
Het lijkt me compleet onuitvoerbaar, maar ja je weet maar nooit.
Inmiddels even gecheckt (bij een vriend die naar Zweden geëmigreerd is) en het blijkt echt waar te zijn. Hoe ze het willen uitvoeren geen idee......... maar ze mogen nu al geen foto's of film maken op de school van hun kinderen.

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 30 mei 2013, 21:05:40 »
Dat gaat toeristen inkomsten kosten .... dus een wetje wat weg zal zakken

ach als ze allemaal eerst een boete betalen  :evil:
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #11 Gepost op: 30 mei 2013, 20:50:07 »
Dat gaat toeristen inkomsten kosten .... dus een wetje wat weg zal zakken

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #10 Gepost op: 30 mei 2013, 19:50:13 »
+2, dat gaat erg lastig worden.
Als ik een plaatje van een gebouw wil schieten moet ik eerst iedereen wegjagen.
En wat te denken van de foto's die gemaakt worden op (huwelijks)- recepties en dergelijke.
Even deze situatie. Je staat met je camera ergens te fotograferen/filmen en je neemt "per ongeluk" een foto van een terrorist/crimineel op terwijl die een misdrijf begaat. Je kan dan de foto niet aan de politie geven want dan ben je dus in overtreding geweest want die mensen hebben je vast geen toestemming vooraf gegeven.

grtz, Andre

+1 Daar dacht ik ook aan toen ik het las op Nu.nl.
Zie maar in de rechtzaak die nu loopt, daar zal de foto die in De Telegraaf heeft gestaan wellicht "het" bewijs gaan vormen.

Nog even en natuurfotografie mag ook niet meer omdat de dieren geen toestemming hebben gegeven  :)

Ik maar denken dat we in Nederland compleet doorslaan met dit soort bizarre wetgeving, maar het kan blijkbaar nog erger.
In ieder geval zitten er in het Zweedse Parlement weinig amateur fotografen  :)

Tja.... een hele vreemde ontwikkeling. In de zomer maar eens testen op de handhaving  :D Ga echt niet minder foto's maken of opeens iedereen in de straat vragen of ik de foto mag maken omdat ik het mooie gebouw erop wil hebben. Denk dat dit zo'n gedogen wet gaat worden. Het mag niet maar handhaving zal weg blijven. Het zal wel bedoelt worden als wapen mochten foto's van anderen misbruikt worden.
Ach... 2 jaar extra in Zweden blijven is natuurlijk lang niet gek.

Tja, je zal maar net een foto nemen en iemand die dat ziet en er dus niet op wil staan klaagt jou aan.
Dat zal neem ik aan meer gaan gebeuren dan oom agent die jou van de straat plukt........

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2013, 16:25:19 »
Wetgeving is één, handhaving is twee. Hoe ga je dat in vredesnaam effectief doen.
Hoe dan ook, een bedenkelijke ontwikkeling.
+2, dat gaat erg lastig worden.
Als ik een plaatje van een gebouw wil schieten moet ik eerst iedereen wegjagen.
En wat te denken van de foto's die gemaakt worden op (huwelijks)- recepties en dergelijke.
Even deze situatie. Je staat met je camera ergens te fotograferen/filmen en je neemt "per ongeluk" een foto van een terrorist/crimineel op terwijl die een misdrijf begaat. Je kan dan de foto niet aan de politie geven want dan ben je dus in overtreding geweest want die mensen hebben je vast geen toestemming vooraf gegeven.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #8 Gepost op: 30 mei 2013, 15:08:15 »
Ik loop langs een winkel, de veiligheidscamera filmt me. Maar ik heb geen toestemming ervoor gegeven. Dus is het eigenlijk verboden.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2013, 15:04:44 »
Wetgeving is één, handhaving is twee. Hoe ga je dat in vredesnaam effectief doen.

+1 dit valt moeilijk te handhaven

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2013, 14:47:10 »
Wat zijn de kosten en wat levert het op? Volgens mij is hier geen balans. Mensen die me kennen weten dat ik enorm pro-privacy ben maar dit gaat mijninziens te ver, als maatschappij en cultuur verlies je een belangrijk bron van 'collectief geheugen'.
Verliefd op de K-1

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2013, 14:44:08 »
Tja.... een hele vreemde ontwikkeling. In de zomer maar eens testen op de handhaving  :D Ga echt niet minder foto's maken of opeens iedereen in de straat vragen of ik de foto mag maken omdat ik het mooie gebouw erop wil hebben. Denk dat dit zo'n gedogen wet gaat worden. Het mag niet maar handhaving zal weg blijven. Het zal wel bedoelt worden als wapen mochten foto's van anderen misbruikt worden.

Ach... 2 jaar extra in Zweden blijven is natuurlijk lang niet gek.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2013, 14:39:28 »

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2013, 13:58:34 »
Hele slechte ontwikkeling  :-[

Prima inderdaad om pesten, kinder ellende, etc. te gaan voorkomen, maar zoiets als deze maatregel is inderdaad niet het juiste middel er voor naar mijn idee.

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2013, 13:37:20 »
Slechte ontwikkeling, daar krijg je wellicht in andere landen ook discussie over en voor je het weet mag het in heel Europa niet meer.

Offline Alien

• Pentaxian
  • **
Zweden: (prive)fotografie verboden zonder toestemming
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2013, 13:27:08 »
Dat wordt lastig fotograferen in Zweden..............  :-[ :-[ (bron: NU.nl)

Citaat
Zweden verbiedt vanaf 1 juli alle fotografie of film in de privésfeer, ook als de beelden op straat, in de tuin of bijvoorbeeld tijdens verjaardagsfeestjes thuis worden gemaakt.

Er mogen alleen nog zulke plaatjes worden gemaakt als de mensen in de foto of video vooraf toestemming hebben gegeven. Dat bevestigde de Zweedse regering donderdag nadat het wetsvoorstel hiervoor door het parlement was bekrachtigd.

Journalisten en persfotografen vrezen dat de nieuwe wet zal worden gebruikt om hun waakhondfunctie en daarmee de persvrijheid te beteugelen. Formeel maakt de wet wel een uitzondering voor nieuwsgaring, maar volgens de Zweedse journalistenbond zijn de voorwaarden onduidelijk.

Fotografiewet
De Zweedse regering wil met de nieuwe fotografiewet voorkomen dat het privéleven van haar burgers zomaar met iedereen wordt gedeeld via bijvoorbeeld internetdiensten als Twitter, Facebook en YouTube. Ook het visueel vastleggen en publiceren van pesterijen op straat valt onder de wet.

Op Zweedse scholen geldt al langer een fotografie- en filmverbod van mensen, vooral om de privacy van de kinderen te beschermen. Daar mogen ouders bijvoorbeeld ook het kerstspel van hun kinderen niet in beeld vastleggen als de schooldirecteur vreest dat er ook anderen op het materiaal terechtkomen.

Voor het overtreden van de wet kan de rechter per geval een boete of gevangenisstraf van maximaal 2 jaar opleggen.