Ik heb sinds de herfst een sigma 30mm 1.4 Ben er behoorlijk tevreden over. Foto's zijn scherp. In reviews hebben ze het nogal eens over vignetering, maar daar merk ik niet zoveel van. Zeker bij een flinke lensopening een heel mooi bokeh, vind ik (...)
Voor de doelstellingen die jij noemt zou ik deze lens zeker overwegen. Bloemen moet je soms iets croppen. Als je insecten wilt nemen,.... ja dan denk ik ook dat een macro meer op z'n plaats is. Maar ik heb hem behoorlijk vaak op de K5 staan. Gewoon lekker veel licht!
De focus is heel snel, maar je kunt niet nastellen, zoals bij de moderne pentax lenzen. Dat viel me wel een beetje tegen in het begin. Dat is lastig als je toch al een kleine scherpte diepte hebt en door de normale kitlens gewend bent dat je wel kan nastellen. Maar als je de focus op centrum zet, dan kun je behoorlijk nauwkeurig richten en met half ingedrukte sluiter je positie nog veranderen. Was dus even wennen, maar uiteindelijk geen enkel probleem.
Ik gebruik de lens binnen zonder flits, voor portretjes, kleinkinderen enz.
buiten voor bloemen, dit najaar veel paddestoelen, landschap etc.
leuke foto's bij het kampvuur, uiteraard zonder flits
Foto's bij een feest, binnen, uiteraard weer zonder flits.
Heb er wat sterren mee proberen te schieten, maar met lens helemaal open, kreeg ik toch streepjes. De aarde draait kennelijk te snel. Heb me voorgenomen daar nog eens over na te denken.
Ik heb de lens vooral aangeschaft, omdat ik gewoon natuurlijk licht vaak zoveel mooier vind dan flitsen.
Hoop dat je wat aan de info hebt, veel succes met kiezen!
Groet, Han