Auteur Topic: Prime/ zoom? Lichtsterk en wijd.  (gelezen 4904 keer)

Offline Hanv

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Prime/ zoom? Lichtsterk en wijd.
« Reactie #30 Gepost op: 20 december 2012, 20:48:27 »
geweldige foto's van de dolomieten

In Noorwegen en zweden moet je niet te veel verwachten van een donkere nacht in de zomer. Zeker als je wat noordelijk komt. Ik heb er wel on half twee 'snachts voor m'n tent de krant zitten lezen, zo licht kan de hemel er zijn. Behalve als het regent.... maar ja, dan heb je ook weer geen sterren.

Kom zelf nogal eens in Twente en verbaas me daar over de duisternis van de nacht en hoe prachtig je de melkweg kunt aanschouwen. Zonder dolomieterige bergen overigens :)

veel plezier. En er is in Noorwegen en Zweden zoveel om te fotograferen, ik zou een paar flinke memory kaarten meenemen.
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #30 Gepost op: 20 december 2012, 20:48:27 »

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #29 Gepost op: 19 december 2012, 21:49:21 »
Zoiets als de foto die je link probeer ik inderdaad wel eens. Tot nu toe niet gelukt. Het is hier wel donker in de polder.
In de zomervakantie naar Noorwegen en Zweden dus daar moet het zeker lukken. Hier in Nederland zijn het vooral de strepen dus lichtsporen.
Valt echter nog vies tegen hoeveel licht er dan opgevangen word.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #28 Gepost op: 19 december 2012, 21:27:50 »
(woon in het noorden).
Die sterrensporen vind ik altijd erg mooi. Met mijn huidige lens heb ik altijd net te weinig licht voor echt duidelijke sporen dus
vandaag (en met vele andere redenen) wil ik lichtsterker

Bedoel je dat je de sterrensporen door de draaiing van ons heelal wil vastleggen ? of bedoel je dat je de ' Melkweg ' als zichtbaar ' spoor ' in de sterrenhemel wilt vastleggen ? Voor het eerste is lichtsterkte minder belangerijk, voor het laatste kan ik me wel voorstellen dat 1.4 lekker is omdat het veel meer licht in kortere tijd vangt (zonder dat de sterren strepen worden door de draaiing en lange sluitertijd), maar nog veel belangerijker is dat je geen lichtvervuiling hebt om de melkweg goed te kunnen waarnemen, die factor valt met geen enkel diafragma te overbruggen. Wellicht heb je in het Noorden nog wel plekken waar weinig licht is 'snachtsdat, hier in de Randstad niet in ieder geval, voor het mooi moet je naar de bergen of zo, lekker hoog klimmen en dan 's-nachts in de vrieskou aan de slag... (check eens wat plaatjes van deze gast, ben erdoor geinspireerd geraakt om te leren dat ook ooit te kunnen gaan doen: http://www.flickr.com/photos/13980928@N03/8134601590/#   succes met de zoektocht ;-)
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #27 Gepost op: 19 december 2012, 20:17:47 »
Ik ga inderdaad niet naar Rotterdam. Beetje ver voor een avond voor mij. (woon in het noorden).
Die sterrensporen vind ik altijd erg mooi. Met mijn huidige lens heb ik altijd net te weinig licht voor echt duidelijke sporen dus
vandaag (en met vele andere redenen) wil ik lichtsterker

Offline Hanv

• Senior Member
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 19 december 2012, 18:15:46 »
Ik heb sinds de herfst een sigma 30mm 1.4 Ben er behoorlijk tevreden over. Foto's zijn scherp. In reviews hebben ze het nogal eens over vignetering, maar daar merk ik niet zoveel van. Zeker bij een flinke lensopening een heel mooi bokeh, vind ik (...)

Voor de doelstellingen die jij noemt zou ik deze lens zeker overwegen. Bloemen moet je soms iets croppen. Als je insecten wilt nemen,.... ja dan denk ik ook dat een macro meer op z'n plaats is. Maar ik heb hem behoorlijk vaak op de K5 staan. Gewoon lekker veel licht!

De focus is heel snel, maar je kunt niet nastellen, zoals bij de moderne pentax lenzen. Dat viel me wel een beetje tegen in het begin. Dat is lastig als je toch al een kleine scherpte diepte hebt en door de normale kitlens gewend bent dat je wel kan nastellen. Maar als je de focus op centrum zet, dan kun je behoorlijk nauwkeurig richten en met half ingedrukte sluiter je positie nog veranderen. Was dus even wennen, maar uiteindelijk geen enkel probleem.

Ik gebruik de lens binnen zonder flits, voor portretjes, kleinkinderen enz.
buiten voor bloemen, dit najaar veel paddestoelen, landschap etc.
leuke foto's bij het kampvuur, uiteraard zonder flits
Foto's bij een feest, binnen, uiteraard weer zonder flits.
Heb er wat sterren mee proberen te schieten, maar met lens helemaal open, kreeg ik toch streepjes. De aarde draait kennelijk te snel. Heb me voorgenomen daar nog eens over na te denken.

Ik heb de lens vooral aangeschaft, omdat ik gewoon natuurlijk licht vaak zoveel mooier vind dan flitsen.

Hoop dat je wat aan de info hebt, veel succes met kiezen!

Groet, Han
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #25 Gepost op: 19 december 2012, 17:34:22 »
Ja da's een goede reden inderdaad Lennart. Heb zelf -0,75 en -1 of zo geloof ik, kijk ofwel met bril door de zoeker, of met lenzen als het regent.

Ik was trouwens abuis toen ik dacht dat je ook naar Rotterdam kwam, anders had je m'n 35 2.4 uiteraard kunnen proberen. Dat blijft een goeie optie denk ik voor je wens, één heel klein nadeel wel voor de sterren: de focusafstanden staan niet op de ring, dat kan lastig zijn omdat ie geen stop of klik heeft op oneindig, die duurdere 50 2.8 Limited macro heeft dat wel. gr. Sander

K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #24 Gepost op: 19 december 2012, 15:51:40 »
Waarom autofocus trouwens?

Ik heb aan beide ogen een behoorlijke afwijking. (-4 allebei). Ik draag dus een bril. Dit werkt in samenwerking met de zoeker niet altijd even goed.
Ik kan als ik erg mijn best doe wel handmatig scherpstellen. Hierbij heb ik af en toe wel meerdere pogingen nodig. (zoeker van de K-m is hierbij lastig
naar mijn idee aangezien dit met analoog makkelijker gaat, maar heeft niet de optie om het matglas te veranderen).
Ik wil dus voor de was gewonere plaatjes zoals gebruik kunnen maken van de AF.

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
« Reactie #23 Gepost op: 19 december 2012, 14:04:12 »
Dan doe ik zaterdag gewoon net alsof ik je wat overhandig ....  :evil:

:yahoo: :yahoo: :yahoo:

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #22 Gepost op: 19 december 2012, 11:42:55 »
Dan doe ik zaterdag gewoon net alsof ik je wat overhandig ....  :evil:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
« Reactie #21 Gepost op: 19 december 2012, 08:24:36 »
nope .... gaat um zaterdag oppikken samen met een grip, accu, statief draagband en tas (kerstcadeau's).... en dan wachten op een dip in k5II prijs ...

Ehhhh...jij hebt toch al een grip? Wordt deze dan in een kerstpapiertje gewikkeld en mij dan a.s. zaterdag op de meet overhandigt?? Wat lief!!! ;D :angel:
Weet je Arnold, dan doe ik gewoon net alsof ik het niet weet, ok? Dan lijkt het net een echte verrassing...

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #20 Gepost op: 19 december 2012, 01:04:55 »
Ik zou in eerste instantie ook zeggen de 35 2.4, wat een heerlijk lensje voor een schappelijk bedrag, kun je lekker mee doen wat je wilt, weegt niks, scherp zat, mooi in kleur, mooi voor Zw/w persoonlijk denk ik dat de wens om er ook bloemen beeldvullend mee te doen het wel wat moeilijker maakt. Waarom autofocus trouwens? ook bewegende onderwerpen wellicht ? Zonder AF zijn tweedehands M-etjes 28 3.5 0f 50 1.4  /1.7 ook waanzinnig voor het experiment, de sterren en de bloemen.

Ik maak het er ook niet gemakkelijker op geloof ik, maar bedoel vooral te zeggen dat je voor 200 euri zowel de 35 2.4 als een M lens samen hebt, en als je wilt experimenteren zijn denk ik primes gewoon beter, niks mis met een zoomlens, maar een prime dwingt te lopen, beter te kijken en leert je vreselijk veel over focusafstand, wat dat weer voor je bokeh doet etc. etc. etc. .... Als het nou niet regent zaterdag ;-) kan je der wel eentje van me proberen ook.

Groeten Sander

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #19 Gepost op: 18 december 2012, 23:50:10 »
Over de 35/2.4 moet je voor dat geld niet nadenken, het is een must-have.

Het is practisch de enige lens die ik op de K5 gebruik; superbetrouwbare en snelle focus, en zeer scherp, zelfs wijdopen goed te gebruiken.

Op de K20 gebruik ik vooral de 12-24 Pentax, ook een fantastische lens voor de verzameling!
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #18 Gepost op: 18 december 2012, 22:27:10 »
korte toelichting

geen loterij gewonnen
geen giga salaris
geen winstgevende zwarte handel
etc
etc

Ik heb mijn Magic the Gathering verzameling heel gunstig kunnen verkopen.
En in plaats het te zien verdampen in verbras achtige huishoud dingen heb ik besloten het te investeren in mijn nieuwe hobby /passie.
Voor mijn vrouw en mezelf een Auto en caravan gekocht dus de komende jaren zijn onze vakanties geregeld  ( jaren niet echt op vakantie kunnen gaan )

Ja ik koop nu vast ook lensen die ik veel minder vaak ga gebruiken dan dat ik op dit moment denk te gaan doen .. maar die zullen tzt vanzelf ook weer de verkoop in gaan.

ps ..  ik ervaar de plagerijtjes zeker niet als vervelend maar wilde wel even duidelijkheid scheppen voordat er een echt verkeerd beeld ontstaat over mijn financiële situatie.

ps ps .. de bodem komt nu ras in zicht .. dus mijn postings over aankopen zullen binnenkort snel de kelder van beide forums inzakken :)

Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #17 Gepost op: 18 december 2012, 22:01:30 »
Arnold heeft net als vorig jaar het winnend Staatslot gekocht hè Arnold.
Daarom koop ik er nooit één. Arnold koopt toch altijd het winnende  :D :D

haha  :lolk:

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #16 Gepost op: 18 december 2012, 22:01:19 »
nope .... gaat um zaterdag oppikken samen met een grip, accu, statief draagband en tas (kerstcadeau's).... en dan wachten op een dip in k5II prijs ...

Ga je trouwens niet voor de K5IIs?
Ik denk dat ik die begin volgend jaar wel ga kopen.......

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #15 Gepost op: 18 december 2012, 22:00:29 »
Damn... Staatslot gekocht? 

Arnold heeft net als vorig jaar het winnend Staatslot gekocht hè Arnold.
Daarom koop ik er nooit één. Arnold koopt toch altijd het winnende  :D :D

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #14 Gepost op: 18 december 2012, 21:58:43 »

Damn... Staatslot gekocht?  :D Groot gelijk heb je. Als het allemaal kan moet je het doen toch? Aan geld op de bank
beleef je ook geen plezier  :toppie:

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #13 Gepost op: 18 december 2012, 21:57:20 »

??? ??? ??? ??? ???
Er hangt bij die winkel dus aan het einde van de dag een bord "uitverkocht" op de deur???

En dan direct door naar Rotterdam of ga je toch bij de Foka kopen?  :evil: :evil: 8)

Die Kerstman mag bij mij ook nog wel langskomen (maar zijn slee is leeg denk ik....).

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #12 Gepost op: 18 december 2012, 21:54:30 »
Heb er zelf eentje gebruikt gekocht voor 200 euro (in nieuwstaat). wat is je budget?

Zat te denken aan zo'n 200 euro. Daarom viel de 35 2,4 me erg positief op.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #11 Gepost op: 18 december 2012, 21:52:44 »
Scherp, beeldvullend en lichtsterk: dan ben ik het met arnold eens: de 35 mm f/2.8 macro limited.

(NB Heb je hem zelf nu al Arnold?)

Offline mikekiwi

• Full Member
  • *
    • Low Spark
« Reactie #10 Gepost op: 18 december 2012, 21:49:42 »
Beetje duurder dat ik in gedachten had maar wel een erg goede optie. Gaat ook op de lijst.
Heb er zelf eentje gebruikt gekocht voor 200 euro (in nieuwstaat). wat is je budget?

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #9 Gepost op: 18 december 2012, 21:49:16 »
Scherp, beeldvullend en lichtsterk: dan ben ik het met Arnold eens: de 35 mm f/2.8 macro limited.

(NB Heb je hem zelf nu al Arnold?)
« Laatst bewerkt op: 18 december 2012, 21:52:34 door Edzo »

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #8 Gepost op: 18 december 2012, 21:45:25 »
Is de Sigma 17-70 een optie? F2.8 op 17mm, gaat wel rap knijpen, maar kan iig redelijke close-ups maken (verbaast mij echt hoe close je op 70mm kunt focussen)

Beetje duurder dat ik in gedachten had maar wel een erg goede optie. Gaat ook op de lijst.

Offline mikekiwi

• Full Member
  • *
    • Low Spark
« Reactie #7 Gepost op: 18 december 2012, 21:41:02 »
Is de Sigma 17-70 een optie? F2.8 op 17mm, gaat wel rap knijpen, maar kan iig redelijke close-ups maken (verbaast mij echt hoe close je op 70mm kunt focussen)

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #6 Gepost op: 18 december 2012, 21:40:30 »
(en met tussendoor bedoel ik: In de tas voor speciale gelegenheden en leuke experimenten)