Auteur Topic: Waarde smc P-FA 50mm 1:1.4  (gelezen 3744 keer)

Offline Jasper

• Newbie
  • Pentax rules!
Re: Waarde smc P-FA 50mm 1:1.4
« Reactie #22 Gepost op: 6 december 2012, 14:43:18 »
Hans, ik heb hier nog een f28 2.8 liggen, in prachtige staat, behalve dat het achterste lenselement loszit. Mocht je hier handig mee zijn en er interesse in hebben, laat horen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #22 Gepost op: 6 december 2012, 14:43:18 »

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #21 Gepost op: 5 december 2012, 15:56:09 »
Een lens heeft geen waarde meer. Het is wat de gek ervoor geeft. Dit klinkt negatief, ik weet het, maar de handel is slecht op dit moment. Ik heb twee camera's verkocht, een K-x en een K200D en had ook een objectief te koop staan, een DA16-45mm. Er is wel op geboden op MP, maar de bieders waren niet serieus. Ik heb besloten om mijn lens te houden. Verkopen voor een lage prijs heeft geen zin voor mij.

Met alle respect, maar dit is Bullshit: lenzen zijn juist het enige dat waarde houdt: mijn K5 is over 2 jaar 4 jaar oud, en ik zou er 2ehands niet meer voor over hebben dan 75-100 euro, maar mijn 12-24, die ik voor 400 2ehands gekocht heb, doet op dit moment vrij makkelijk 600.
Logisch, want aan een lens kan weinig stukgaan of verouderen, terwijl dit bij cameras nou juist de bottleneck is.

Ik zoek de Pentax-F  28mm: op Ebay liggen de prijzen volgens mij hoger dan dat plm. 15-20 jaar geleden de nieuwprijs van deze lens lag. Het niets waard zijn kan hooguit te maken hebben met hele goede lenzen waar er teveel van zijn om ze nog marktwaarde te laten hebben. Voorbeeld? De 50mm. 1.7 uit de M-serie!
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline mikekiwi

• Full Member
  • *
    • Low Spark
« Reactie #20 Gepost op: 3 december 2012, 22:38:24 »
dat was ook de reden dat ik niet verder heb gehandeld voor zijn 50/1.4, zoals het zo mooi in het Frans klinkt "gutfeeling"   :cry:
Inderdaad, en heb dus jouw gevoel dat je al eerder hebt geuit ook meegenomen in de beslissing...

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
« Reactie #19 Gepost op: 3 december 2012, 22:20:52 »
Yep, gezien...  maar dit voelde/voelt op de een of andere manier niet goed...

dat was ook de reden dat ik niet verder heb gehandeld voor zijn 50/1.4, zoals het zo mooi in het Frans klinkt "gutfeeling"   :cry:

Offline mikekiwi

• Full Member
  • *
    • Low Spark
« Reactie #18 Gepost op: 3 december 2012, 22:00:46 »
Mikekiwi: kopen bij amazon.co.uk? Je krijgt een bon met Nederlandse BTW. In principe heb je Europese garantie. Heb ik ook gedaan. Moet er alleen bij opmerken dat je niet voor garantie rechtstreeks bij Pentax NL (De Beukelaar dus) terecht kan maar altijd via een winkel en zij brengen kosten in rekening daarvoor. Ik ga binnenkort daar een draadje over openen want er klopt iets niet aan die constructie volgens mij. Maar hoe dan ook: kopen bij Amazon.co.uk en een K-30 kwam ex BTW (net) onder de €400 uit. Wel in de eerste week flink uitproberen; als er iets is gelijk terugsturen.

De K5 van Ron is natuurlijk ook een optie, ik neem aan dat hij in principe met BTW-bon moet verkopen :)
Dank voor je reactie! Klinkt erg interessant, maar heb net die andere set min of meer afgewezen vanwege de constructie die jij nu schetst. Twijfel wel erg moet ik zeggen...

Offline mikekiwi

• Full Member
  • *
    • Low Spark
« Reactie #17 Gepost op: 3 december 2012, 21:59:01 »
Yep, gezien... Nadeel van deze set is dat de camera dan wel heel recent is en bijna nieuw, maar dat de camera niet in NL is aangeschaft. En je dus qua garantie een stuk lastiger zit als er iets gebeurt. En het rare is dat ik genoeg camera's zonder garantie heb gekocht, maar dit voelde/voelt op de een of andere manier niet goed...

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #16 Gepost op: 3 december 2012, 21:51:46 »

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #15 Gepost op: 3 december 2012, 20:11:57 »
Sorry, maar die vind ik te prijzig. De 18-55 is niet interessant en niet te verkopen, heb alleen de body nodig. En dan met de cashback op de K30 en het feit dat ik de btw kan aftrekken, zou dat dan een beter alternatief zijn.

Heb liever de K5 dan de K30, maar dan wel voor een prijs van 400-450 en met garantie...misschien ben ik te optimistisch, maar ik heb geen haast...
Mikekiwi: kopen bij amazon.co.uk? Je krijgt een bon met Nederlandse BTW. In principe heb je Europese garantie. Heb ik ook gedaan. Moet er alleen bij opmerken dat je niet voor garantie rechtstreeks bij Pentax NL (De Beukelaar dus) terecht kan maar altijd via een winkel en zij brengen kosten in rekening daarvoor. Ik ga binnenkort daar een draadje over openen want er klopt iets niet aan die constructie volgens mij. Maar hoe dan ook: kopen bij Amazon.co.uk en een K-30 kwam ex BTW (net) onder de €400 uit. Wel in de eerste week flink uitproberen; als er iets is gelijk terugsturen.

De K5 van Ron is natuurlijk ook een optie, ik neem aan dat hij in principe met BTW-bon moet verkopen :)
Verliefd op de K-1

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #14 Gepost op: 3 december 2012, 19:25:16 »
Als ik het goed begrijp gaat het alleen om de K5 body?!

Had Ron Hendriks er niet een te koop?

Inderdaad. Kijk even in "Te koop aangeboden"

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline mikekiwi

• Full Member
  • *
    • Low Spark
« Reactie #13 Gepost op: 3 december 2012, 19:01:28 »
misschien een tip http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-camera-s-digitaal/m622629050-pentax-k-5-smc-da-18-55mm-al-wr.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr&pageNum=1&pos=13
Sorry, maar die vind ik te prijzig. De 18-55 is niet interessant en niet te verkopen, heb alleen de body nodig. En dan met de cashback op de K30 en het feit dat ik de btw kan aftrekken, zou dat dan een beter alternatief zijn.

Heb liever de K5 dan de K30, maar dan wel voor een prijs van 400-450 en met garantie...misschien ben ik te optimistisch, maar ik heb geen haast...

Hythloday

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 3 december 2012, 18:22:35 »
Laatst stond hier op het forum toch een 16-45 te koop voor €150? Dat vind ik eigenlijk te weinig voor zo’n lens. De advertentie was ook redelijk snel weg voor mijn gevoel. Zou ie voor die prijs verkocht zijn?

Die 16-45mm had ik te koop aangeboden, maar ik had de advertentie verwijderd. Die lens hou ik. Ik heb wel twee camera's verkocht, een K-x en een K200D. De K-x voor de vraagprijs en de K200D onder de vraagprijs. Ik heb een 17-70mm, maar de 16mm van de 16-45mm is soms heel erg handig. Helaas beginnen de nieuwe Pentax standaardzooms bij 18mm.

Offline mikekiwi

• Full Member
  • *
    • Low Spark
« Reactie #10 Gepost op: 3 december 2012, 17:51:10 »
Dank voor aller input. Ik heb toch besloten niet in te gaan op de verkoop van de betreffende set. Had niet zozeer te maken met de waarde van de lens zoals in dit topic genoemd, maar wel met wat andere zaken eromheen.

Dank voor de input, ben zeker wat wijzer geworden over deze lens, dat is mooi meegenomen!

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #9 Gepost op: 2 december 2012, 19:54:01 »
Een lens heeft geen waarde meer. Het is wat de gek ervoor geeft. Dit klinkt negatief, ik weet het, maar de handel is slecht op dit moment. Ik heb twee camera's verkocht, een K-x en een K200D en had ook een objectief te koop staan, een DA16-45mm. Er is wel op geboden op MP, maar de bieders waren niet serieus. Ik heb besloten om mijn lens te houden. Verkopen voor een lage prijs heeft geen zin voor mij.
Laatst stond hier op het forum toch een 16-45 te koop voor €150? Dat vind ik eigenlijk te weinig voor zo’n lens. De advertentie was ook redelijk snel weg voor mijn gevoel. Zou ie voor die prijs verkocht zijn?

Ik denk uiteindelijk dat je ook een beetje moet treffen tussen wat je verkoop en net iemand die het zoekt. Ik was mijn K-x binnen 24 uur kwijt voor een faire prijs, ik blij omdat ik een K-30 kon bestellen en de koopster blij omdat ze een mooie Pentax had om haar eerste DSLR stappen mee te zetten.

Maar je hebt gelijk dat het sentiment tegen zit: mensen trekken wat langzamer hun portemonnee, nemen minder risico’s. Bij hifi spullen is het ook te zien maar er wordt wel degelijk nog gehandeld.
Verliefd op de K-1

Offline mikekiwi

• Full Member
  • *
    • Low Spark
« Reactie #8 Gepost op: 2 december 2012, 12:50:45 »
Ben in principe akkoord voor 680 voorhet complete setje en dan kom je dus op 440 uit voor de K5. Maar bedankt voor het delen van het gevoel, neem ik zeker mee in de besluitvorming!

Offline mikekiwi

• Full Member
  • *
    • Low Spark
« Reactie #7 Gepost op: 2 december 2012, 12:09:53 »
Weet je dat zeker? Wellicht in de Pentax-markt dan? Heb net zo goed als al mijn Canon-spul verkocht. Binnen een week en zo goed als voor de vraagprijs. En die waren marktconform, niet super laag. Ik geef toe dat het redelijk gewilde spulletjes waren (5D, 85/1.8, 50/1.8), maar toch...

Ik zag deze advertentie ook op MP! Ik heb de verkoper uit Amsterdam een mailtje gestuurd en gevraagd wat hij voor de 50/1.4 wilde hebben. Hij verkoopt hem los voor €200.
Hij verkoopt vanuit Hilversum trouwens ook een Panasonic Lumix...
Voor een prijs rond €600 zijn er ook andere K-5 combinaties te vinden op MP!
Dank voor je reactie en de informatie. Als ik de lens zou verkopen en die 18-55 ook die erbij zit en waar ik geen interesse in heb, dan zou ik voor een prijs tussen de 400 en 425 een K5-body hebben. En daar kom ik niet veel op uit op MP om eerlijk te zijn. Of jij moet andere info hebben...
Waar ik uiteindelijk op uit wil komen is een body met Tamron 18-200 en daarbij een Tamron 28-75/2.8  of Sigma 17-70/2.8-4 (en een flitser)

Hythloday

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2 december 2012, 11:30:58 »
dus vraag ik me af wat deze lens nog waard is bij verkoop.

Offline mikekiwi

• Full Member
  • *
    • Low Spark
« Reactie #5 Gepost op: 2 december 2012, 10:28:38 »
Dank jullie, ik weet genoeg! :dankk2:

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #4 Gepost op: 2 december 2012, 10:15:20 »
Je krijgt er minimaal 175-200 euro voor.

Dat zowiezo  :good:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #3 Gepost op: 2 december 2012, 10:11:55 »
Je krijgt er minimaal 175-200 euro voor.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #2 Gepost op: 2 december 2012, 09:44:35 »
Uit een ander topic over dezelfde lens de volgende quotes, helpt dit ?

Citaat van: loodgieter
Pentaxwebstore 50/1.4   :450 dollar

Citaat van: Micha D.
Tweedehands in goede staat, €200,- tot €250,- zou ik zeggen!

Gewoon gaan kopen
http://www.vergelijk.nl/objectief_lens/pentax/smc_fa_50mm_f1_4/prices.rhtml?showoffers=all&v=3

En via E-Bay is de Pentax SMC FA 50mm f/1.4 Lens ook verkrijgbaar.... de prijs ligt daar tussen de $200 en $500 dus even goed opletten en mazzel hebben :)
« Laatst bewerkt op: 2 december 2012, 10:03:10 door Thoran »

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline mikekiwi

• Full Member
  • *
    • Low Spark
Waarde smc P-FA 50mm 1:1.4
« Reactie #1 Gepost op: 2 december 2012, 09:10:10 »
Ik overweeg de aanschf van een K5 en heb de mogelijkheid er een aan te schaffen met een smc P-FA 50mm 1:1.4 erbij. Nu ben ik niet zo'n primeliefhebber, dus vraag ik me af wat deze lens nog waard is bij verkoop. Is in nieuwstaat met nog meer dan 1.5 jaar garantie.

Iemand een idee?