Auteur Topic: Ervaringen Benro statief? (Mono) of misschien wat anders  (gelezen 2507 keer)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Ervaringen Benro statief? (Mono) of misschien wat anders
« Reactie #13 Gepost op: 4 november 2012, 11:03:02 »
Ik heb een Manfrotto 679B en gebruik die zonder kop. Ik schroef hem gewoon aan statief gondel van de de Sigma 120-400 HSM of Pentax DA* 300. De 679B kan 10kg hebben en is dus meer dan voldoende voor mijn zwaartse kombo.
grtz, Andre

Ook ik gebruik een Manfrotto 679B, maar wel met een CULLMANN 40170 kop. Kan ik lekker snel naar portretstand kantelen...

De Manfrotto is (zeker met mijn kop) wel een 'zware'  monopod, dat is de tegenhanger van stevig en stabiel ;)

Specs:
- Maximale hoogte: 156cm
- Gewicht: 0.6kg
- Lengte gesloten: 62cm
- Maximaal draaggewicht: 10kg

Prijs zonder kop: ca 70 euro (Konijnenberg), mss wel ergens goedkoper... Cullmann kop ruim 60 euro....
« Laatst bewerkt op: 4 november 2012, 11:07:29 door Mharda »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 4 november 2012, 11:03:02 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #12 Gepost op: 3 november 2012, 17:02:52 »
Ik heb een Manfrotto 679B en gebruik die zonder kop. Ik schroef hem gewoon aan statief gondel van de de Sigma 120-400 HSM of Pentax DA* 300. De 679B kan 10kg hebben en is dus meer dan voldoende voor mijn zwaartse kombo.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #11 Gepost op: 3 november 2012, 13:38:27 »
Die Manfrotto 680B ziet er goed uit. Dan zou er dus alleen nog een kop bij moeten.
Wil graag een simpel type dus zonder stelarm enz. De Manfrotto 496 Compact Ballhead leek me wel wat.
Die lijkt me sterk genoeg toch? (dat ik veilig de camera op de schouder kan dragen tijdens het lopen).
Dan zou ik voor 118 euro een perfecte monopod hebben toch? Je schroeft dan gewoon die zwarte plaat van de 680B eraf en
zet de 496 daar in de plaats? (hebben hier thuis veel statieven maar verwissel nooit de koppen  :D)

Wat voor gat zit er trouwens in die 496? Weet iemand dat? Ik heb namelijk nog een Visico lichtstatief welke ik best veel gebruik.
Deze zou voor sommige plekken erg handig zijn als ik deze kop daar dan ook op kan zetten. Op de Visico zit en spigot aansluiting en
een normaal statief schroefdraad aansluiting.
Ik heb op de 680 het oudere broertje, de 486 RC2 zitten. Werkt prima icm de sigma 150-500.
Hij heeft 2 aansluitingen, standaard 3/8" draad voor koppen en binnenin zit een 1/4" tapeind voor camera-aansluiting.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #10 Gepost op: 3 november 2012, 13:13:39 »
Ah nee 12kg is zat waarschijnlijk, moet even proberen of de alumilium wil doorbuigen, carbon is iets stugger.
Dacht dat je zei dat die 5kg kon dragen, maar je bedoelde daar iets anders mee begrijp ik nu want met daarmee haal je het zeker niet.

Ah op die fiets. 5kg was het minimale wat ik wilde. Dan weet ik zeker dat ik veilig zit.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #9 Gepost op: 3 november 2012, 13:12:23 »
Die Manfrotto 680B ziet er goed uit. Dan zou er dus alleen nog een kop bij moeten.
Wil graag een simpel type dus zonder stelarm enz. De Manfrotto 496 Compact Ballhead leek me wel wat.
Die lijkt me sterk genoeg toch? (dat ik veilig de camera op de schouder kan dragen tijdens het lopen).
Dan zou ik voor 118 euro een perfecte monopod hebben toch? Je schroeft dan gewoon die zwarte plaat van de 680B eraf en
zet de 496 daar in de plaats? (hebben hier thuis veel statieven maar verwissel nooit de koppen  :D)

Wat voor gat zit er trouwens in die 496? Weet iemand dat? Ik heb namelijk nog een Visico lichtstatief welke ik best veel gebruik.
Deze zou voor sommige plekken erg handig zijn als ik deze kop daar dan ook op kan zetten. Op de Visico zit en spigot aansluiting en
een normaal statief schroefdraad aansluiting.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #8 Gepost op: 3 november 2012, 13:07:51 »
Het draaisysteem ben ik ook niet kapot van (gezien mijn ervaring met een Redgetstatief). Het wil wel eens niet goed vast zitten of je krijgt het niet los (poot draait mee ondanks de geclaimde anti-rotatiepoten).
De velbon die ik heb werkt het goed bij en Gitzo gebruikt ook een draaisysteem, lijk me sterk dat Gitzo het zal gebruiken als het niet goed werkt. ;)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #7 Gepost op: 3 november 2012, 13:04:07 »
Ah nee 12kg is zat waarschijnlijk, moet even proberen of de alumilium wil doorbuigen, carbon is iets stugger.
Dacht dat je zei dat die 5kg kon dragen, maar je bedoelde daar iets anders mee begrijp ik nu want met daarmee haal je het zeker niet.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #6 Gepost op: 3 november 2012, 12:58:00 »
Ik heb eveneens een Benro monopod en ben er erg tevreden over.
Ik heb de C49F.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #5 Gepost op: 3 november 2012, 12:56:52 »
Grappig dat die Benro 2Kg meer kan dragen dan mijn 1,5x zo zware en dikke Manfrotto 680B...ik denk dat je het max draaggewicht van de Benro met een grote korrel zou moet nemen.
Ik denk ook dat 4 secties niets toevoegt, voor stijfheid is minder verbindingen beter. Het draaisysteem ben ik ook niet kapot van (gezien mijn ervaring met een Redgetstatief). Het wil wel eens niet goed vast zitten of je krijgt het niet los (poot draait mee ondanks de geclaimde anti-rotatiepoten).

Bekijk anders deze ook even, valt binnen je budget: http://www.cameranu.nl/nl/statieven-toebehoren/manfrotto/monopod/manfrotto-680b-monopod-black/h283_1185_7666/

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #4 Gepost op: 3 november 2012, 12:10:10 »
Bedankt voor de antwoorden. De monopod zou vooral zijn voor het nemen van het gewicht en een beetje stabilisatie. De Hama die ik nu heb
gebruik ik daar ook voor met de lenzen die ik nu heb. Deze is nu echter al iets wiebelig dus met de Sigma kan ik het wel schudden. (de niet afneembare kop gaat het ook nooit houden). Ik sta er inderdaad ook altijd achter met de mono schuin naar voren. De 150 is daar ook voor een deel op berust. (ben niet heel erg groot).
150 is de iets meer dan de lengte tussen de vloer en de zoeker van de camera als ik helemaal recht sta. Deze ruimte heb ik dus minimaal nodig. Aangezien de Sigma hoger op de statiefaansluiting staat zou het scheef zetten dan moeten kunnen. (daarnaast zou er nog een kop tussen komen). Van de offcenter koppen had ik nog niet gehoord. Dank voor de tip dus!

Ik snap alleen de laatste opmerking niet helemaal Anvh. De A28T kan 12 kg belasting hebben. Is dit dan nog te weinig om zonder doorbuigen te werken?
Hoeveel draagvermogen raad je dan aan om te gebruiken?

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #3 Gepost op: 2 november 2012, 23:13:25 »
http://www.cameranu.nl/nl/statieven-toebehoren/velbon/tripod-geo-carbon/velbon-geo-pod-n74/h284_9304_64394/#tab-tbSP

Ben hier zeer te vreeden over.
Wel wat duurder.
Heb volgens mijn 1 maatje groter, goed dingetje.

Als je monopod goed wilt gebruiken moet je hem schuin weg zetten zodat je met je eigen benen een soort van statief vormt, dan sta je het stabielst me de camera dus je lengte bepaald hoelang je monopod moet wezen.

Voor de kop word meestal een balhoofd gebruikt, ik zal voor een off centre gaan zoals deze.
Voordeel is dat de camera op ongeveer dezelfde hoogte blijft als je de camera kantelt van landschap naar portret, bij een standaard balhoofd komt die dan naast de kop te hangen dus zakt die ongeveer 10cm.
http://www.gitzo.com/photo-heads-off-centre-heads

Weet niet of iemand anders goedkopere off center heads maakt.

Iets andere koek dan je had gedacht volgens mijn  ;)
De meeste met lange/zware lenzen gebruiken hem enkel om de lens te dragen en niet zozeer om de stabiliteit te vergroten, is maar net wat je wilt.
How to Use a Monopod
http://www.outdooreyes.com/photo5.php3
http://www.photographymad.com/pages/view/how-to-hold-a-monopod

Je Benro zal eigenlijk alleen geschikt zijn voor ondersteuning, want als je kracht op de monopod zal zetten dan zal die waarschijnlijk gaan doorbuigen.
« Laatst bewerkt op: 2 november 2012, 23:28:57 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline maarten70

• Senior Member
  • **

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
Ervaringen Benro statief? (Mono) of misschien wat anders
« Reactie #1 Gepost op: 2 november 2012, 09:48:54 »
Hey allemaal,

Vanwege de aankomende aanschaf van de Sigma 150-500 wil ik graag een goed 1 been statief hebben.
Ik heb nu zo'n goedkoop Hama geval maar die gaat de combinatie nooit houden.
Ik heb nu de Benro A28T in gedachten. Ik vind deze qua hoogte, belastbaarheid en gewicht er erg goed uitzien.
Hebben jullie ervaring met dit statief? Of een tip voor een misschien nog betere. Een kop met veel verstel mogelijkheden
hoeft van mij niet zo nodig (liever niet zelfs). Een klapvariant voor portret/ landschap is wel handig denk ik. Dat heeft deze niet wat misschien lastig is.

Voor de mensen die een andere in gedachten hebben mijn eisen:

- Hoogte minimaal 150 (dan kan ik er recht achter staan zonder last van de rug)
- Belastbaarheid minimaal 5 kg. (camera, lens, flitsers, allerlei andere troep  :D )
- Liefste niet zo zwaar
- Budget rond de 50-60 euro maar als er een extreem veel betere voor 62 euro is dan is dat natuurlijk geen punt.

Groeten,

Lennart