Auteur Topic: Foto's maken voor smoelenboek  (gelezen 1669 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: Foto's maken voor smoelenboek
« Reactie #20 Gepost op: 5 oktober 2012, 20:30:18 »
Klop inderdaad, met 90mm zal die stand iets beter zijn geweest, gebruik die namelijk altijd als ik er de 50-135 op heb zitten
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #20 Gepost op: 5 oktober 2012, 20:30:18 »

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #19 Gepost op: 5 oktober 2012, 20:21:19 »
Heeft geeft inderdaad wel iets levendigs (elk nadeel heeft z'n voordeel). Zelf vond ik dat er bij recht omhoog flitsen dermate veel licht verloren ging dat ik er toch voor gekozen heb 45 graden te doen. Overigens heeft de flitser ook nog een stand er tussenin, iets van 60 graden geloof ik. Ook maar eens proberen.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #18 Gepost op: 5 oktober 2012, 20:03:52 »
André heeft het al gezegd

Dit is even een snel voorbeeldje van het licht dat je krijgt als je de flits recht naar boven heb staan.
Met langere lenzen kan je de flits een tikje naar voren buigen om zo de afstand de overbruggen.

Je krijg altijd wel een glim lichtje maar dat is niet zo erg denk ik, maak de ogen net iets meer sprankelend.

« Laatst bewerkt op: 5 oktober 2012, 20:10:07 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline André Kok

• Super Pentaxian
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
« Reactie #17 Gepost op: 5 oktober 2012, 20:00:14 »
Ik had m'n flitser op 45 graden richting plafond staan, en ook een paar keer recht omhoog, maar in beide situaties kreeg ik toch de reflecties te zien. Inmiddels via nabewerking ook weer opgelost. ...
Ik zet de flitser nooit 45 graden omhoog. Het effect is namelijk dat de bovenste helft van het onderwerp direct wordt belicht en de onderste helft niet, of dat moet juist je bedoeling zijn. Wat ik veel fotografen zie doen is een omnibounce gebruiken op een flitser die 45 graden omhoog staat zodat de overgang geleidelijker wordt, denk ik.
Bij indirect flitsen zet ik de flitser recht omhoog of recht naar de muur.

Wat de kleine reflectiepuntjes in de ogen betreft: je kunt het ook juist mooi vinden.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #16 Gepost op: 4 oktober 2012, 09:16:44 »
Krijg je zo goed als altijd als de flits min of meer van voren komt dus inderdaad van de zijkant verlichten.

Zo kleine diffuser heeft eigenlijk weinig nut met zulk soort fotos omdat de afstand ook groot is dus het verzacht het licht weinig, als je de flits heb laten weerkaatsen van plafond of muur had je er ook weinig tot geen last van gehad.

Ik had m'n flitser op 45 graden richting plafond staan, en ook een paar keer recht omhoog, maar in beide situaties kreeg ik toch de reflecties te zien. Inmiddels via nabewerking ook weer opgelost. Maar juist om niet te hard recht van voren te flitsen had ik het plafond als reflectiescherm proberen te gebruiken, niet helemaal goed gegaan dus.

Groeten,
J@@P

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #15 Gepost op: 3 oktober 2012, 17:13:42 »
"Waarom loop je telkens een beetje voor- en achteruit, zo'n camera heeft toch een zoomfunctie."

:rofl2: :dash1: Die is leuk!
Verliefd op de K-1

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #14 Gepost op: 3 oktober 2012, 15:57:42 »
Wat me wel opvalt is dat, ondanks het gebruik van een diffuser, nog veel ogen witte reflectiestipjes vertonen. Is dat op de één of andere manier te voorkomen, anders dan met het werken in een studio-opstelling met licht van opzij?
Krijg je zo goed als altijd als de flits min of meer van voren komt dus inderdaad van de zijkant verlichten.

Zo kleine diffuser heeft eigenlijk weinig nut met zulk soort fotos omdat de afstand ook groot is dus het verzacht het licht weinig, als je de flits heb laten weerkaatsen van plafond of muur had je er ook weinig tot geen last van gehad.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #13 Gepost op: 2 oktober 2012, 21:11:36 »
Dar was misschien beter geworden met een flitsparaplu of softbox. Anders inderdaad van de zijkant maar dan had je 2 flitsers moeten gebruiken. (anders lelijke schaduw langs de neus)

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #12 Gepost op: 2 oktober 2012, 21:05:01 »
Ik ben nu bezig met het nabewerken van de foto's. De Tamron heeft heerlijk scherpe foto's geleverd. Dikke pluim voor deze lens.
Wat me wel opvalt is dat, ondanks het gebruik van een diffuser, nog veel ogen witte reflectiestipjes vertonen. Is dat op de één of andere manier te voorkomen, anders dan met het werken in een studio-opstelling met licht van opzij?

Groeten,
J@@P

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #11 Gepost op: 2 oktober 2012, 20:47:44 »
En jij op jouw beurt bedankt voor het delen van je ervaring in deze ...   :dankk2:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #10 Gepost op: 2 oktober 2012, 20:22:23 »
Nou, de sessie is vrij goed gegaan. Men was tevreden met het resultaat. Zelf vind ik het zozo, maar ik ben dan ook erg kritisch naar mezelf.

Alle portretten met de Tamron kunnen schieten.
Klein nadeel was wel dat ik op verschillende locaties heb moeten fotograferen wat de eenheid in de serie niet echt te goede kwam, maar dat biedt aan de andere kant ook mogelijkheden om later nog mensen toe te voegen. Dat is sowieso nodig omdat niet iedereen er was. De groepsfoto's zijn dan ook nog even uitgesteld.

Wel een hoop geleerd: Omgaan met de flitser (was redelijk nieuw voor me) in relatie tot portretten. Indirect flitsen nu eens zelf kunnen uitproberen. Alle shoots waren vanwege het weer binnen, dus een flits had ik echt wel nodig.

Belangrijkste leerpunt: een krijtje of plakband meenemen om te markeren waar mensen moeten gaan staan. Scheelt heel veel uitleggen hoe en waar mensen moeten gaan staan :D Bewust toch geen stoel en statief gebruikt om de mensen toch een wat meer natuurlijke, spontane houding te laten aannemen.

Verder ook heel wat opmerkingen gekregen. De twee meest bijzondere waren:
"Pentax, wat is dat voor merk, waarom heb je geen Nikon?" Natuurlijk direct een heel uitgebreid en interessant gesprek, met hierbij een bloemlezing uit de belangrijkste reacties: "Tjsonge, is 'ie echt stof en waterdicht." "Passen daar echt zoveel oude lenzen op, dat is wel handig." "Dat voelt wel goed aan in de hand." (Oftewel een beetje reclame gemaakt).
"Waarom loop je telkens een beetje voor- en achteruit, zo'n camera heeft toch een zoomfunctie." Nee, niet dus als je een prime gebruikt. Dus maar even de voordelen van een prime lens uitgelegd. Was iets te hoog gegrepen aangezien de persoon in kwestie niet eens wist dat er ook primes bestaan ::) . Dus maar even in 5 minuten de basis van fotograferen met een dslr uitgelegd.

Een erg leerzame middag dus. Veel geleerd over flitsergebruik, en voor de volgende keer ook over kledingadvies. Fotograferen tegen een witte achtergrond is prima, maar mensen in witte kleding, of juist zwarte kleding, of met hagelwit haar komen dan toch iets minder goed over.

Iedereen nogmaals bedankt voor de tips.

Groeten,
J@@P

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #9 Gepost op: 1 oktober 2012, 22:08:59 »
Dank jullie wel, allemaal. Prima bruikbare tips. Ik weet nog niet precies in welke ruimte ik ga fotograferen, bij goed weer buiten, maar dat zie ik morgen wel. Ik zal al jullie tips nog als extra in m'n bagage meenemen. Nogmaals dank, leuk zo de aanwezige kennis te kunnen mobiliseren en tips te krijgen die je niet zo snel in een top-zoveel lijstje met portrettips tegenkomt. Precies wat ik zocht/zoek.

Groeten,
J@@P

Offline DickL

• Pentaxian
  • **
    • Mijn Flickr albums
« Reactie #8 Gepost op: 1 oktober 2012, 22:01:57 »
we hebben op de zaak ook zo'n smoelenboek en de leukste foto's zijn die welke spontaan genomen zijn. De geposeerde pik je er zo uit. Als het dus een informeel smoelenboek mag worden zou ik de personen gewoon spontaan fotograferen tijdens een personeelsbijeenkomst en niet laten poseren. De tamron 90mm lijkkt mij dan het beste. Hoef je niet bovenop de personen te zitten
K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
HD DA 55-300 PLM | DA 18-135 | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR
DFA 24-70 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #7 Gepost op: 1 oktober 2012, 21:31:46 »
Dat dus, 1 setup voor alle foto's.

Zorg wel voor voldoende afstand tussen je slachtoffers en de muur, als je flitst om (lelijke) schaduwen te voorkomen.

Precies.

Stoel neer zetten voor de persoon en een statief dus gebruiken!
Zo hoef je maar 1 keer het licht goed te krijgen en dan is het gewoon lopende band werk.

Ik zal zelf voor volledig flits licht gaan als je dat kan doen.

Voor de lens, je kan 50mm gebruiken of 90mm, maakt weinig uit opzich licht meer aan de ruimte die je hebt.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline SemPai

• Full Member
  • *
  • Knipt zoveel, lijkt wel kapper
    • PvM Pentaxography
« Reactie #6 Gepost op: 1 oktober 2012, 21:06:59 »
Ik zou een witte muur kiezen, stoel ertegenaan en er zelf voor gaan zitten met de camera op statief. Zo is het ook gedaan voor
het smoelenboek van de uni toen. Kwamen dus allemaal precies de zelfde foto's uit. Dit staat het mooiste als al die foto's onder elkaar staan.

Dat dus, 1 setup voor alle foto's.

Zorg wel voor voldoende afstand tussen je slachtoffers en de muur, als je flitst om (lelijke) schaduwen te voorkomen.

K5 - DA18-55WR - FA43 f1.9 ltd - Sigma 24-60 f2,8 - Sigma 70-200 II f2.8 - Samyang 85 f1.4 - 2x YN460 met een setje cactussen

RonHendriks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 1 oktober 2012, 21:03:50 »
Kies een leuke plek uit met mooi licht, als het overdag is gewoon zonder flitser als het kan. Als je de 16-45 kunt gebruiken op 45mm en f5.6-f8 dan kun je er prima mee vooruit. Het is een beetje doorwerken, maar kan prima. Dat is wat ik doe met de shoot voor webshop ook, gewoon hard werken.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #4 Gepost op: 1 oktober 2012, 20:58:26 »
Ik zou een witte muur kiezen, stoel ertegenaan en er zelf voor gaan zitten met de camera op statief. Zo is het ook gedaan voor
het smoelenboek van de uni toen. Kwamen dus allemaal precies de zelfde foto's uit. Dit staat het mooiste als al die foto's onder elkaar staan.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #3 Gepost op: 1 oktober 2012, 20:56:52 »
Nee, we hebben morgen een personeelsbijeenkomst, dus ik heb één locatie waar iedereen is.

Groeten,
J@@P

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #2 Gepost op: 1 oktober 2012, 20:42:42 »
Moeten het allemaal dezelfde soort foto's worden?
Komen de mensen bij jou langs voor een foto of moet jij bij het personeel langs?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
Foto's maken voor smoelenboek
« Reactie #1 Gepost op: 1 oktober 2012, 20:32:47 »
Morgen voor het bedrijf waar ik werk een fotoshoot doen met alle personeelsleden voor een intranet-smoelenboek. Ca. 80 man. Nog nooit eerder zo'n serie gedaan, dus ik ga proberen er het beste van te maken. Ze wilden eerst gewoon iemand met een compactje langssturen, maar dat kon ik niet laten gebeuren.  ;)
Portretfotografie is niet echt mijn specialiteit, maar na even googlen kom je genoeg bruikbare tips tegen. En een beetje ervaring heb ik toch wel op dit punt, dus een compactje verslaan moet wel lukken.

Ik heb gekozen voor mijn Tamron SP90 lens, want ik wilde sowieso voor een prime gaan en dan heb ik de keuze tussen de A50 1.7 of de Tamron. Voor de laatste gekozen, maar de andere ook in de tas, voor het geval ik bij de eerste foto toch merk dat 50mm beter bruikbaar is. Verder ook m'n flitser voor invulflits in de tas gestopt (met diffuser). Ik ga denk ik geen statief gebruiken. Of is dat wel verstandig. Ik twijfel nog. Wel natuurlijk voor de groepsfoto waar ik zelf ook op moet. Voor de groepsfoto's gebruik ik denk ik de 16-45, redelijk wat breedte en lekker scherp.

Iemand nog verdere bruikbare last-minute tips die je niet in de standaard top-10-portretfotografie-tips op internet vindt?

Groeten,
J@@P