Nou, de sessie is vrij goed gegaan. Men was tevreden met het resultaat. Zelf vind ik het zozo, maar ik ben dan ook erg kritisch naar mezelf.
Alle portretten met de Tamron kunnen schieten.
Klein nadeel was wel dat ik op verschillende locaties heb moeten fotograferen wat de eenheid in de serie niet echt te goede kwam, maar dat biedt aan de andere kant ook mogelijkheden om later nog mensen toe te voegen. Dat is sowieso nodig omdat niet iedereen er was. De groepsfoto's zijn dan ook nog even uitgesteld.
Wel een hoop geleerd: Omgaan met de flitser (was redelijk nieuw voor me) in relatie tot portretten. Indirect flitsen nu eens zelf kunnen uitproberen. Alle shoots waren vanwege het weer binnen, dus een flits had ik echt wel nodig.
Belangrijkste leerpunt: een krijtje of plakband meenemen om te markeren waar mensen moeten gaan staan. Scheelt heel veel uitleggen hoe en waar mensen moeten gaan staan

Bewust toch geen stoel en statief gebruikt om de mensen toch een wat meer natuurlijke, spontane houding te laten aannemen.
Verder ook heel wat opmerkingen gekregen. De twee meest bijzondere waren:
"Pentax, wat is dat voor merk, waarom heb je geen Nikon?" Natuurlijk direct een heel uitgebreid en interessant gesprek, met hierbij een bloemlezing uit de belangrijkste reacties: "Tjsonge, is 'ie echt stof en waterdicht." "Passen daar echt zoveel oude lenzen op, dat is wel handig." "Dat voelt wel goed aan in de hand." (Oftewel een beetje reclame gemaakt).
"Waarom loop je telkens een beetje voor- en achteruit, zo'n camera heeft toch een zoomfunctie." Nee, niet dus als je een prime gebruikt. Dus maar even de voordelen van een prime lens uitgelegd. Was iets te hoog gegrepen aangezien de persoon in kwestie niet eens wist dat er ook primes bestaan

. Dus maar even in 5 minuten de basis van fotograferen met een dslr uitgelegd.
Een erg leerzame middag dus. Veel geleerd over flitsergebruik, en voor de volgende keer ook over kledingadvies. Fotograferen tegen een witte achtergrond is prima, maar mensen in witte kleding, of juist zwarte kleding, of met hagelwit haar komen dan toch iets minder goed over.
Iedereen nogmaals bedankt voor de tips.
Groeten,
J@@P