Auteur Topic: Polarisatiefilter  (gelezen 2000 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: Polarisatiefilter
« Reactie #11 Gepost op: 3 september 2012, 21:48:14 »
Het is een circulair filter en het draaien zou alleen effect moeten hebben op reflecties en niet op kleur. Het effect lijkt heel erg op chromatische aberratie, maar ik weet niet of dat kan met het opschroeven van een filter. Het effect doet zich trouwens voor op JPG's en RAW bestanden.
Pol haalt wel de waas weg waardoor de kleuren wel iets "heldere" worden om het zo maar te zeggen.
In jou geval denk ik eerder dat het CA is van de lens.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #11 Gepost op: 3 september 2012, 21:48:14 »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #10 Gepost op: 3 september 2012, 21:47:17 »
Het is een circulair filter en het draaien zou alleen effect moeten hebben op reflecties en niet op kleur. Het effect lijkt heel erg op chromatische aberratie, maar ik weet niet of dat kan met het opschroeven van een filter. Het effect doet zich trouwens voor op JPG's en RAW bestanden.

Staat op de verpakking dat het een circulair polarisatiefilter is?
De B+W die de test had gewonnen bleek achteraf ook een lineair filter te zijn.............

Centurion

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 3 september 2012, 21:46:59 »

Trouwens linear geeft wel een belichtings fout op je lichtmeter in je camera, kan zo 1 stop schelen.
Ciculair moet geen fout geven.

Dit zou misschien kunnen verklaren waarom alle foto's overbelicht zijn. Echter, op de doos staat "Circular-Pola Filter"

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #8 Gepost op: 3 september 2012, 21:45:56 »
Linear is ook gewoon draaibaar hoor, het verschil is dat CPL op een iets andere manier met het licht omgaat.

Je hebt gelijk! Kun je ook draaien  :schaam:

Centurion

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 3 september 2012, 21:44:24 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #6 Gepost op: 3 september 2012, 21:43:44 »
Als het een circulair polarisatiefilter is. Anders kun je niet draaien.

Ik ben bang dat dit een lineair polarisatiefilter is (niet draaibaar) en daarom niet geschikt voor digitale fotografie.
http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/polarisatiefilter/

Op zich zijn de reviews zo te lezen goed > http://reviews.argos.co.uk/1493-en_gb/0581574/reviews.htm

Linear is ook gewoon draaibaar hoor, het verschil is dat CPL op een iets andere manier met het licht omgaat.
Als je de 2 in je handen houd zal je geen verschil zien, engiste manier om het zo met het oog te zien is door middel van een spiegel te gebruiken.
htto://www.bobatkins.com/photography/technical/polarizers.html

Trouwens linear geeft wel een belichtings fout op je lichtmeter in je camera, kan zo 1 stop schelen.
Ciculair moet geen fout geven.
« Laatst bewerkt op: 3 september 2012, 21:46:45 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #5 Gepost op: 3 september 2012, 21:36:14 »
Als het een circulair polarisatiefilter is. Anders kun je niet draaien.

Ik ben bang dat dit een lineair polarisatiefilter is (niet draaibaar) en daarom niet geschikt voor digitale fotografie.
http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/polarisatiefilter/

Op zich zijn de reviews zo te lezen goed > http://reviews.argos.co.uk/1493-en_gb/0581574/reviews.htm
« Laatst bewerkt op: 3 september 2012, 21:39:25 door Edzo »

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #4 Gepost op: 3 september 2012, 21:33:04 »
Dat draaien geeft nog niet deze effecten Zoran. Als je hem anders hebt staan qua draaiing is er gewoon minder polarisatiewerking.
(dus geen mooiere kleuren/ minder spiegeling enz)

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline zoran

• Super Pentaxian
« Reactie #3 Gepost op: 3 september 2012, 21:30:45 »
Misschien is het een domme vraag maar heb je aan dat filter gedraaid totdat je het gewenste effect verkreeg?
Een polarisatiefilter moet nl. in de juiste richting staan t.o.v. het licht.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #2 Gepost op: 3 september 2012, 21:03:28 »
Ik heb ook een niet al te duur filter maar heb er juist geweldige plaatjes mee geschoten. Werkte zonder problemen en heeft deze problemen niet.
Vrees dus dat het wel aan dit filter ligt. Je camera zou er geen problemen mee moeten hebben.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Centurion

• Gast
Polarisatiefilter
« Reactie #1 Gepost op: 3 september 2012, 20:59:49 »
Vandaag een polarisatiefilter gekocht van het merk CAMLINK, 72mm voor op de Sigma 17-70mm. Tijdens de preview op het LCD scherm viel me al op dat de foto's allemaal overbelicht waren en thuis zag ik tot mijn verbazing dat de takken die afstaken tegen de blauwe lucht zelf ook blauw waren. Als ik dit vanmiddag al had gezien, had ik ze ook zonder filter gemaakt om te vergelijken, maar ja dat gaat nu niet meer. Dit voorbeeld is een uitvergroting van het stukje blauw, het komt op meerdere foto's voor.

Iemand enig idee? Doe ik iets verkeerd of ligt het aan het (goedkope) filter? Ik had de keuze uit deze voor 45 Euro en een B&W voor ruim 80 Euro.