Auteur Topic: tips voor morgen (sneeuw)  (gelezen 866 keer)

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: tips voor morgen (sneeuw)
« Reactie #6 Gepost op: 6 december 2012, 16:08:27 »
Ik ben net even op pad geweest. 1 stop overbelichten is met een beetje licht voldoende. Meer geeft vaak detailverlies.
Ik zou persoonlijk de ISO zo laag mogelijk houden. Sluitertijd kun je beter omhoog zetten. Door het grote kleurverschil tussen
sneeuw en bladeren krijg je anders flinke ruis op de donkere delen en de overgangsdelen. Was ik na 12 maanden zonder sneeuw weer even vergeten.... :-[
Probeer op een tijd te gaan dat je wel een beetje licht hebt. Ik was vandaag net te laat en dan is het mooie tekenende van de sneeuw veel minder.
Als je wat vroeg op de dag of later op de dag gaat heb je wel het voordeel van scheef licht. Hierdoor heb je op de grond wat meer schaduwen van hoopjes sneeuw die wat meer diepte en detail geven dan als het licht recht van boven komt en zo dus geen schaduwen geeft.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #6 Gepost op: 6 december 2012, 16:08:27 »

newmikey2

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 6 december 2012, 15:10:52 »
dit had ik idd gelezen..
maar wat moet ik dan doen met de iso/sluitertijd?

Laat me je een vuistregeltje geven:

1. Begin met ISO200

2. Je stelt je diafragma in op basis van de vereiste scherptediepte (weinig=groot diafragma 2.8-5.6, véél=klein diafragma 5.6-11, nooit méér dan f11 vanwege diffractie-onscherpte).

3. Geef een half drukje op de ontspanknop en kijk of de sluiterijd ongeveer gelijk is aan- of korter is dan- 1 gedeeld door de zoom instelling op de lens. Is de sluitertijd sneller, verlaag je de ISO met eén stop, langzamer dan verhoog je de ISO - net zolang tot je de juiste combinatie hebt.

Voorbeeldjes met je nieuwe 50-135mm prachtlens:

1. Portret op ongeveer 70mm - f3.5, pas de ISO aan tot je een sluitertijd hebt van 1/125 seconde (1/70 sec. bestaat niet dus de eerstvolgende stop is 1/125)
2. Landschap op 135mm - f8.0, Pas de ISO aan tot je een sluitertijd hebt van 1/200 seconde (eerste stop na 1/135)
3. Close-up op 50mm - f2.8,  Pas de ISO aan tot je een sluitertijd hebt van 1/60 seconde (eerste stop na 1/50)

Helpt dat?

[EDIT] Uiteraard bij sneeuw een +1 op je belichtingscompensatieknop aanhouden en check je histogram regelmatig.
« Laatst bewerkt op: 6 december 2012, 16:13:21 door newmikey2 »

Offline mikekiwi

• Full Member
  • *
    • Low Spark
« Reactie #4 Gepost op: 6 december 2012, 15:07:27 »
Als ik je reactie zo lees even een kort samengevatte conclusie van mij: je kan het beste dan de camera op P zetten en die dan diafragma en sluitertijd laten kiezen (Iso op 200 of lager als mogelijk). En dan de EV+/- knop zoeken en die dan op +1 zetten. Geldt uiteraard voor sneeuwfoto;s.

En op RAW fotograferen om later bij bewerken nog te kunnen bijsturen...

Offline luwaniej1

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't shoot what it looks like, shoot what it feel
    • Leonie van Duffelen Fotografie
« Reactie #3 Gepost op: 6 december 2012, 14:24:22 »
dit had ik idd gelezen..
maar wat moet ik dan doen met de iso/sluitertijd?

ik zal me zo gelijk is gaan abonneren op die tips!  :dankk2:
pentax K1
70-200 f/2.8 50mm f/1.8

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #2 Gepost op: 6 december 2012, 13:59:11 »
Hier leuk verhaal: http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/winterlandschappen/

Je kunt je overigens gratis abonneren op Fotografie Tips. Heb ik ook, één tot twee mailtjes per week, doorklikken naar internet.
Ik sla inhoud op in Microsoft One Note en heb zo databank op mijn PC, tablet en mobiel via SkyDrive en One Note.

Offline luwaniej1

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't shoot what it looks like, shoot what it feel
    • Leonie van Duffelen Fotografie
tips voor morgen (sneeuw)
« Reactie #1 Gepost op: 6 december 2012, 13:09:19 »
Hallo,

Ik heb het geluk dat ik morgen vrij ben ;D
En als goed is komt vanmiddag mijn nieuwe lens (pentax 50-135mm f/2.8)
Nu wil ik dus morgen wat gaan oefenen in de sneeuw.
Ik heb via google al wel gevonden dat je hem handmatig moet overbelichten (1 of 2 stappen)
Maar verder? Gewoon de AV stand aanhouden?
en bij een close-up?
Graag tips van jullie  :evil:

Groetjes Leonie
pentax K1
70-200 f/2.8 50mm f/1.8