Auteur Topic: Amsterdam Open (Atletiek)  (gelezen 1986 keer)

Offline Jaap

• Full Member
  • *
Re: Amsterdam Open (Atletiek)
« Reactie #18 Gepost op: 2 augustus 2012, 17:46:19 »
Veel doen brengt toch ervaring!

Altijd een lastige zoiets. Ik zit zelf juist wat dichter er bovenop dan menig andere fotograaf. Dat moet ook bij je passen, want het is zaak om te zorgen dat je geen last bent voor zo'n sporter, dus dat je op een plek zit die voor een atleet ook als vertrouwd voelt. Voor de een is dat met een 400mm op 25 meter en de ander kan dat met een normale lens op 5 meter.

Yep! Helemaal mee eens. Uiteindelijk ervaar je zelf wat wel en niet kan. Ook een kwestie van ervaring dus. Ik ga vrolijk door met doende leren...

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #18 Gepost op: 2 augustus 2012, 17:46:19 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #17 Gepost op: 2 augustus 2012, 12:02:00 »
Dat moet ook bij je passen, want het is zaak om te zorgen dat je geen last bent voor zo'n sporter, dus dat je op een plek zit die voor een atleet ook als vertrouwd voelt.
+1, dat is de goede instelling Ron  ;D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

RonHendriks

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2 augustus 2012, 10:54:15 »
Waar ik inmiddels achter begin te komen (wist ik natuurlijk wel... ;-)) is dat vaak doen de kwaliteit ten goede komt. Ook een locatie die je goed kent help enorm.

Wat me wel opviel is dat ik over het algemeen een grote afstand tot de atleten hou als de anderen. Ik vind het toch een lastige balans tussen brutaal genoeg zijn en eigenlijk als fotograaf onzichtbaar zijn. Het gaat om de sporters en niet om de fotograaf...

Veel doen brengt toch ervaring!

Altijd een lastige zoiets. Ik zit zelf juist wat dichter er bovenop dan menig andere fotograaf. Dat moet ook bij je passen, want het is zaak om te zorgen dat je geen last bent voor zo'n sporter, dus dat je op een plek zit die voor een atleet ook als vertrouwd voelt. Voor de een is dat met een 400mm op 25 meter en de ander kan dat met een normale lens op 5 meter.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #15 Gepost op: 2 augustus 2012, 10:48:08 »
Het gaat om de sporters en niet om de fotograaf...
200% mee eens.
Is ook de reden dat ik binnen NOOIT flits, de sporter zal door jouw flits maar net in de fout gaan en zo een wedstrijd verliezen.

grtz, Andre

Offline Jaap

• Full Member
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 1 augustus 2012, 21:11:36 »
Dank allemaal voor het kijken.

Waar ik inmiddels achter begin te komen (wist ik natuurlijk wel... ;-)) is dat vaak doen de kwaliteit ten goede komt. Ook een locatie die je goed kent help enorm.

Er waren die dag nog nog drie fotografen. Wat me wel opviel is dat ik over het algemeen een grote afstand tot de atleten hou als de anderen. Ik had niet het idee dat de atleten er last van hadden maar ik zou niet gauw op 1 m van een atleet gaan zitten bij de start van de 200m. Je zal maar een valse start veroorzaken... hup atleet er gelijk uit. Ik vind het toch een lastige balans tussen brutaal genoeg zijn en eigenlijk als fotograaf onzichtbaar zijn. Het gaat om de sporters en niet om de fotograaf...

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #13 Gepost op: 28 juli 2012, 15:41:33 »
Mooi gevangen sportmomenten, iets waar ik altijd wel naar kan kijken.
Mij viel de uitdrukking op foto 2 van de start gelijk op van die 1e kerel, wat een kracht.
En 5 is natuurlijk klasse, dus sluit ik me aan bij de voorgangers!
Dit mag je zeker meer laten zien!
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
« Reactie #12 Gepost op: 27 juli 2012, 19:53:55 »
Prachtige serie om naar te kijken!

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2012, 18:50:04 »
Tof en foto vijf is uber cool!

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2012, 21:24:49 »
Mooie serie en wow dat mogen sportfotografen wel vaker doen, een hdr bewerking... wat mooi zeg!
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Jaap

• Full Member
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 25 juli 2012, 19:55:19 »

@ Snipes. Dat klopt (een blade). Er werd zelfs een wereldrecord (klasse T44) gelopen in een andere serie. Er waren vele Atleten die naar de Paralympics in London gaan...

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2012, 19:24:16 »
Mooie serie hoor. Nr. 2 vind ik bijzonder goed gelukt, precies op het juiste moment afgedrukt. Je HDR experiment vind ik ook geslaagd. Er loopt er trouwens een tussen met een kunstbeen...
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2012, 19:15:29 »
Op de eerste foto na zit er veel actie in de foto's, mooie serie

Offline Jaap

• Full Member
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2012, 17:43:45 »
@Ron

Carola niet goed voor de lens gehad. Verspringen zat een groot deel van de tijd in de shaduw, ik heb daar niet al te lang gezeten.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2012, 15:16:26 »
Dat is een mooie serie met een bijzonder goed gelukte laatste. Overigens je sprintstart vind ik ook meer dan geslaagd.

Nog Carola van Wagtendonk bij het springen geknipt die tweede werd?

Offline Jaap

• Full Member
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2012, 12:46:55 »
Dank voor de complimenten!

Nr 5 is inderdaad een hdr (3 belichtingen uit een RAW van m'n K10).

Helaas net het stokje wisselen gemist. Is bij deze snelle jongens erg lastig omdat ze vaak het hele (best lange) wisselvak gebruiken. Bij de junioren is dat veel makkelijker vast te leggen...

Erik Cadee en Monique Jansen waren er (maar mijn discus fotos waren niet echt goed, daar heb je ook eigenlijk een langere lens voor nodig...) en een paar van de beter sprinters (Jerrel Feller, Guus Hoogmoed).

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2012, 11:48:28 »
Mooie serie Jaap. Zo te zien mocht je van je cluppie het midden terrein op om foto's te maken.
Is dat experimentje bij #5 een foto met een HDR sausje? Zit lekker veel actie in.
Jammer dat je bij die estafette niet net de wissel van het stokje te pakken hebt gekregen dan had je helemaal een super plaat gehad.
Waren er nog nederlandse toppers aanwezig?

grtz, Andre

daveweb

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2012, 10:52:26 »
Hallo Jaap,

Dit is een pracht serie. De laatste foto vind ik echt top! De dreigende lucht en de expressie van de gezichten maken het echt super.

Offline Jaap

• Full Member
  • *
Amsterdam Open (Atletiek)
« Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2012, 10:30:21 »
Zaterdag voor mijn clubje wat aan het fotograferen geweest op de Amsterdam Open. Hieronder een paar van de beter gelukte foto's. Was een leuke (heel relaxte) happening met oa vele leden van het Braziliaans Olympisch team...

1. Concentratie voor de start

2. Start 100m heren

3. De italiaanse winnares van het verspringen

4. 4x100 estafette heren. Het phanos clubteam verloor nipt van het Braziliaans olympisch team en liep daarme een nederlands record voor clubteams

5. 200 m heren, een experimentje...