Is het dynamisch bereik te hoog of gaat de lichtmeter de mist in omdat ondanks de felheid het percentage hooglichten in de foto te klein is om een accurate meting te krijgen?
Dit is zeer afhankelijk van de instellingen van de lichtmeter: Spot, Multi Segment en Center-weighted average. <- in Pentax termen.
Bij spotmeting word de belichting berekend op het geselecteerde scherpstelpunt.
Bij multisegment word het gemiddelde van alle 11 punten berekend terwijl bij Center-weighted average de middelste 5 punten gemeten worden.
Nog een variabele factor is de instelling van de belichtingcompensator.
Als deze op 0,0 staat dan word er een (neutrale) belichting berekend die ongeveer gelijk is aan een opname in normaal daglicht.
Wil je wat meer sfeer houden van het tijdstip dan 'kun' je dus onderbelichten.
Ik heb 'kun' tussen haakjes gezet want die sfeer kun je in grote delen ook terug krijgen in de nabewerking.
De uitgebetenheid van de stervorming van de lampen word veroorzaakt door een lange sluitertijd.
Een lamp genereert geel/groen strooilicht wat niet gefilterd kan worden door een een CPL want die kan alleen UV licht filteren.
Hoe langer de sluitertijd des te langer je de weg van het lamplicht fotografeert.
De enigste oplossing in de opname hierboven is dus een kortere sluitertijd, het antwoord op de volgende vraag is dan ook:
De vraag is met welke middelen zou je meer controle kunnen uitoefenen op zulke kleine maar toch hele felle lichtbronnen?
Als je het effect niet mooi vind moet je het vermijden, dat kan op verschillende manieren:
- op een (eerder) tijdstip een foto maken wanneer de lichten uit zijn of als er meer zonlicht is
- de verlichting niet meenemen in de compositie
- de verlichting uitzetten

- of de afstand vergroten waardoor het licht van de lamp een langere weg moet maken: waarbij een telelens erg handig kan zijn.