Zo'n twee maanden geleden kocht ik een K5. Ik ben zeer tevreden maar misschien was ik wel iets te vroeg in meerdere opzichten.
Dit is er eentje:
http://www.macworld.com/article/1166794/olympus_om_d_e_m5_camera_offers_rich_feature_set_fine_design_and_excellent_image_quality.htmlOf, eigenlijk mijn favoriet, de fuji finepix x100
Mijn grootste bezwaar: hij is toch wel wat zwaar en groot. Tsja, wat wil ik, het is een SLR.
(ik ben voornamelijk, vooralsnog bijna alleen maar met straatfotografie bezig)
De tweede is de cashback actie. Ik heb uiteindelijk bijna 200 te veel betaald tov wat ik nu hoef te betalen in diverse winkels.
Bovenstaande daargelaten ben ik zoals ik al zei, erg tevreden. Ik ben er van overtuigd dat de K5 de beste keuze is op DSLR gebied. Hij is klein, snel. Heel fijn is bijv dat je hem kan laten aanstaan en als hij uit zichzelf uitgaat hij heel snel weer aanstaat als je de sluiterknop half indrukt.
Ik heb er sinds een paar weken ook een DA 40mm pancake bij omdat ik graag AF wilde. Dat bevalt me redelijk. Maar zonefocus is toch echt sneller. Meer shots op straat mislukten met AF dan met zone focus. Met AF moet ik anders schieten, meer tijd nemen, zelf echt stilstaan en niet doorlopen.
Andere manier van schieten. Als ie raak is, is ie ook echt scherp, dat is fijn. Dat is met zone focus wel anders.
Met AF is het wel fijn om een klein scherpte diep gebed te kunnen hebben.
Qua lenzen: de DA 40mm vind ik wellicht wat te lang, of juist te kort. Ik schiet nu een paar weken mee en mijn missie is er zeker een paar maanden of langer exclusief mee te schieten voordat ik er echt iets van vind.
Te kort: voor straat portretten is mijn 50mm smc 1.7 beter. Ik moet nog steeds dichtbij komen maar het is doenbaar voor een straatportret.
Te lang: ik sta vaak te dichtbij een interessante scene en krijg en krijg er te weinig op.
Mensen krijg ik ook vaak niet helemaal in beeld, maar bijv alleen vanaf de heupen. Voor een portret, zie boven.
En wat jammer dat ie geen scherpte diepte schaal heeft. Het grootste gemis van deze lens! Ik kan er namelijk ook wel mee zone focussen, maar dat is dan echt schatwerk. Even ergens een schaal voor deze lens vinden en op mijn camera plakken. (tips, iemand?)
Zoals ik al zei, ik blijf voorlopig met deze lens schieten. Als musicus weet ik dat het niet aan het materiaal ligt. Als het maar boven een ondergrens uitkomt, en dat doet deze combi wel.
Op de camera schiet ik eigenlijk nooit in M. Dat was wel mijn doel, maar de belichting is zo perfect dat dat niet hoeft. Zo kan ik me meer bezig houden met schieten en vooral kijken en hoef ik in ieder geval geen shot te missen door de belichting.
Ik gebruikte een paar weken vooral AV op f4. Ben nu veel bezig met P en TAv. Die laatste is geweldig. Vooral voor shots bij weinig licht gebruik ik dit. Zo kan ik mijn diafragma op een mooie opening houden en mijn sluitertijd kort genoeg. Dan krijg ik soms wel last van ruis, maar die foto's gaan naar Silver Effects met flink wat korrel. Die korrel 'bedekt' ruis. Ruis vind ik niet mooi, korrel wel.
Overigens, de presets in SE zijn prachtig, maar echte tri X geschoten met mijn analoge KX is onverslaanbaar, zelfs als ik de negatieven inscan op mij Epson V600.
Ik heb bij hoge contrasten wel last van of uitgebeten stukken of helemaal zwarte gedeelten. Met EV compensation moet ik nog aan de slag. Heb al wel wat geexperimenteerd, maar nog niet echt...
Overigens lijkt de K5 wat onder te belichten, maar door in RAW te schieten maakt dat niet uit. Aperture ljkt de perfecte aanvulling te zijn: auto enhance, auto exposure, shadows en highlights, zw-w maken met ctrl m of silver effects en klaar. Paar minuten werk.
De RAW files kan ik niet vergelijken, ik was een RAW maagd. Maar het valt me wel op dat je zo veel ruimte hebt om er dingen mee te doen.
Voorlopig zal ik er geen 'echte' straatcamera bij kopen. Ik ben bang dat ik er te veel voor moet inleveren. De K5 kan zoveel.
Voor echt snelle shots met (bijna) groothoek heb ik mijn lc-a's. Geweldig cameraatje! Ik kreeg laatst van iemand de originele Cosina CX-1. Ook zeer geschikt voor de straat.