Auteur Topic: oudere lens op K5, vragen over instellingen en scherpstellen  (gelezen 1313 keer)

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re:oudere lens op K5, vragen over instellingen en scherpstellen
« Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2012, 22:11:36 »
Over vraag 1 valt wel wat te zeggen.
Ik heb begrepen dat de SR moet weten welke brandpunt een lens is om goed te kunnen werken.
Aangezien deze lens geen contact heeft om het de camera te vertellen moet jij dat zelf doen.
Omdat je hem maar 1 waarde kunt geven, kies je het liefst de waarde waarmee je de meeste foto's zult maken.
Of de waarde die centraal ligt in het bereik wat je zult gaan gebruiken.

Dan staat er nog een vraag in over bokeh/bouquet.
De spelling die je het meest zult tegenkomen is 'bokeh' - wat meen ik uit het Japans kwam.
Lees dit maar eens voor een toelichting: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bokeh

Vraag 2 laat ik voor een correct antwoord voor een echte K5 gebruiker staan....
Aangezien ik het niet kan laten, toch wat achtergrond info...

Ik vermoed dat het te maken heeft met contrast wat de scherpstelling nodig heeft.
Minder licht is minder contrast en dus ook meer speling met het scherpstellen.
Meer licht is ook (misschien) ook een hoger diafragma (groter getal) en dus meer scherptediepte.
Dan lijkt de scherpte beter, maar kan dezelfde afwijking hebben als bij minder licht en een lager diafragma.
Als dat het geval is zou je lens wel eens last kunnen hebben van een afwijking bij het scherpstellen.
Daarover is op het forum ook al het nodige geschreven.

Ik hoop dat je er wat aan hebt...

Groet, Eric.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2012, 22:11:36 »

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2012, 21:43:35 »
Punt 1 en 2 laat ik even voor de K5 gebruiker maar punt 3 klopt inderdaad. als je SR aan hebt staan op statief werkt deze tegen beweging maar doet dit op een te enthousiaste manier waardoor het niet klopt. Dan dus even uit zetten. 

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Hanv

• Senior Member
  • **
oudere lens op K5, vragen over instellingen en scherpstellen
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2012, 21:05:39 »
Tijdens de koninginnedag een Soligor C/D zoom+macro 80-200mm F 1:4.5 gekocht voor heel weinig. Macro max 1:3
Na de schoonmaak een prachtig lensje, beetje lang, past net niet in de tas :(
De nieuwe lens leverde weer een hoop geƫxperimenteer op en dus ook enkele vragen.

vraag 1
K5 behoefde geen andere instellingen, direct fotograferen. Wel vraagt hij bij start naar de brandpuntafstand van de lens. Die kan ik ingeven en aanpassen. Kan iemand mij vertellen waarvoor dat is? En wat raden jullie mij aan om aan te geven?
Ik merk, dat ik graag probeer om er close-up foto's mee te maken op 200 mm of iets minder. Foto's worden dan (op bijv 150 mm) scherper. Het bouqet (schrijf je dat zo?) is heel mooi, echt beter dan de kitlens. Ook voor portretten is het een heel mooie lens.

vraag 2
Ik heb wel vrij veel licht nodig voor scherpe foto's. Dat viel me op bij de kitlens en nu ook bij deze handmatige lens. Bij zonnig weer heb ik prachtige cose-ups, maar bij donkerder toch last van de kleine scherpte diepte? Heeft dat te veel invloed op de AF? Is het toch echt nodig om een statief te gebruiken? Moet ik dan vaker flitsen? (ik heb een hekel aan flitsen...)
Soms denk ik, dat ik het echt scherp zie door de zoeker en lijkt de focus op de foto toch iets naar voor of naar achteren te liggen. Vooral bij donker weer dus. Hebben jullie tips?

vraag 3
op een vogelwandeling natuurlijk mijn "nieuwe" lens meegenomen. Viel tegen, er waren nauwelijks vogels. Wel lekker gekletst met een Canon-fanaat. Zij vertelde, dat het absoluut nodig is om bij het gebruik van een statief de SR uit te zetten, omdat het toestel anders juist onscherpte creƫert. Kan iemand daar iets zinnigs over vertellen?

Nou, dat waren ze wel weer even. Zie uit naar jullie antwoorden,
groet, Han
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro