Auteur Topic: SD kaartje  (gelezen 6859 keer)

Offline Johnnie

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Aan de spullen ligt het niet!
Re:SD kaartje
« Reactie #50 Gepost op: 10 februari 2012, 14:50:31 »
Het SD verhaal stopt hier een beetje......sluiten maar!
Bedankt voor de reacties!
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #50 Gepost op: 10 februari 2012, 14:50:31 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #49 Gepost op: 9 februari 2012, 13:12:03 »
Veel gezien misverstand, het door elkaar halen van exposure-blending en tonemapping. Vindt meestal (niet altijd) ook niet plaats met dezelfde programma's. De meeste HDR programma's in omloop doen aan tonemapping-HDR, niet aan exposure-merge. Zelfs ik heb de term HDR wel voor beide gebruikt, tot mijn schaamte :schaam:

Zie hiervoor: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=22330.0 en de daaropvolgende tutorials en deze Wikipediapagina: http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging.

Vóór dat er weer iemand opduikt om zijn walging van dit soort digitaal gemanipuleer te uiten: HDR is zo oud als de weg naar Rome en stamt nog uit het vroege analoge tijdperk (1850s door Gustave Le Gray).

Sorry hoor, moest dit even rechttrekken...
Bedank voor de uitleg.
Ik weet niet precies wat je hebt recht getrokken, denk eerder dat ik te weinig heb gezegd dan iets verkeert.  :)

Maar tonemapping en exposure merging zijn beide vormen van HDR zover mij bekend is, beide zijn High Dynamic Range of niet?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

newmikey

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 9 februari 2012, 12:34:15 »
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/digital-blending.shtml
De action die ze daar gebruiken is nu niet meer zo bruikbaar om eerlijk te zijn, HDR programma's hebben dat nu voornamelijk over genomen volgens mijn.

Veel gezien misverstand, het door elkaar halen van exposure-blending en tonemapping. Vindt meestal (niet altijd) ook niet plaats met dezelfde programma's. De meeste HDR programma's in omloop doen aan tonemapping-HDR, niet aan exposure-merge. Zelfs ik heb de term HDR wel voor beide gebruikt, tot mijn schaamte :schaam:

Zie hiervoor: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=22330.0 en de daaropvolgende tutorials en deze Wikipediapagina: http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging.

Vóór dat er weer iemand opduikt om zijn walging van dit soort digitaal gemanipuleer te uiten: HDR is zo oud als de weg naar Rome en stamt nog uit het vroege analoge tijdperk (1850s door Gustave Le Gray).

Sorry hoor, moest dit even rechttrekken...

densch

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 9 februari 2012, 12:29:06 »
Ik heb op het EK waterpolo 34.000 foto's gemaakt.

Dat betekend voor een film van 25 bps 22,667 min film.
Of voor jouw camera betekend dat dat je 80,95 min lang de knop ingedrukt gehouden hebt oftewel 1uur 20,95 min.
 ;C ;C
Daar krijg je toch kramp van in de vingers.

Dennis

RonHendriks

• Gast
Kom maar eens voorbij zo'n één-tweetje
« Reactie #46 Gepost op: 9 februari 2012, 12:22:36 »
Ruud, ik heb toch het gevoel dat je ouder aan het worden bent. Straks is zo'n kleinbeeld-digi ook al te pietepeuterig voor jou om alles nog goed te kunnen zien :D

Daarom heeft die zijn Doka al klaar gemaakt voor 4x5 en 5x7  ;)

We staan ruim voor, bijna schaakmat :D

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #45 Gepost op: 9 februari 2012, 12:19:02 »
Ruud, ik heb toch het gevoel dat je ouder aan het worden bent. Straks is zo'n kleinbeeld-digi ook al te pietepeuterig voor jou om alles nog goed te kunnen zien :D
Daarom heeft die zijn Doka al klaar gemaakt voor 4x5 en 5x7  ;)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 9 februari 2012, 12:17:03 »
Vandaar mijn verlangen naar Kleinbeeld-digi.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #43 Gepost op: 9 februari 2012, 01:26:27 »
Kan hier misschien in dordrecht een doka gebruiken bij een stichting, weet niet zieker of ze daar ook 5x7 kunnen verwerken.
Vergroter is niet zo belangrijk voor dit formaat, met dit formaat kan je toch een contact print maken?
Maar hartelijk bedankt voor het aanbod, moeten echt eens iets afspreken maar helaas heb ik het nu behoorlijk druk.
Heel misschien en zeer hopelijk zal ik via via contacten met Hans van Ommeren voor wat werk, dus hopelijk komt daar wat uit.
En m'n fotografie website gaat volgende week de lucht in als het mee zit.  :)

Ja APS-C, hopelijk maakt Pentax ooit nog een camera voor jou.
Of anders misschien Ricoh, je hebt nu 2x zoveel kans  ;)
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2012, 01:32:04 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 9 februari 2012, 01:18:13 »
Ik wil 5x7 misschien een keertje op pakken, lijk me wel leuk.
Alleen dat gesjouw...

Tja, als je de films er voor hebt en iets weet als onderwerp, kun je gewoon effe naar Delft komen natuurlijk. De camera-uitrustinge heb ik er voor, scanner ook, maar nog geen vergroter...   :( en doka... 4x5" film heb ik nog wel...

Citaat
Ach APS-C, gewoon iets anders maar of het nu per definitie slechter is?

Het is niet slechter. Het is anders, zeker als je dat ruim 45 jaar hoofdzakelijk gebruikt hebt.
Je kent de objectieven door en door en ipeens gaan die "gekke"dingen doen op APS-c.
Vandaar mijn verlangen naar Kleinbeeld-digi.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #41 Gepost op: 9 februari 2012, 01:11:57 »
Ik wil 5x7 misschien een keertje op pakken, lijk me wel leuk.
Alleen dat gesjouw...

Ach APS-C, gewoon iets anders maar of het nu per definitie slechter is?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 9 februari 2012, 01:04:44 »
Dacht dat je van de stempel ben om zoveel mogelijk alles in de camera goed te doen en zo min mogelijk thuis aan de slag te zijn.

Noodgedewongen voorlopig nog wel. Maar er wordt op de achtergrond hard gesleuteld aan een nieuwe natte doka voor kleinbeeld t/m 4x5"of zelfs 5x7".

Citaat
Of film mooier is is natuurlijk persoonlijk iets maar het heeft zeker meer bereik hoewel film en digitaal natuurlijk heel anders reageren op het licht.
Nu dat je met de K5 14 stops kan vangen gaat het al een eind in de goeie richting =]

Dat laatste is waar....
Maar de K-5 heeft één bezwaar:
Die is APS-c... :'(

en wat mij betreft stop ik daar gisteren mee...

Goeten,
Ruurd

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #39 Gepost op: 9 februari 2012, 00:58:24 »
Dacht dat je van de stempel ben om zoveel mogelijk alles in de camera goed te doen en zo min mogelijk thuis aan de slag te zijn.

Of film mooier is is natuurlijk persoonlijk iets maar het heeft zeker meer bereik hoewel film en digitaal natuurlijk heel anders reageren op het licht.
Nu dat je met de K5 14 stops kan vangen gaat het al een eind in de goeie richting =]
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 9 februari 2012, 00:33:04 »
Waarom zou ik met mijn ogen gaan draaien als ik dit lees?

Het is wel een issue waar ik in het digitale bereik draaierig van wordt, maar dat heeft alles met mijn analoge achtergrond te maken.
Film is nou eenmaal mooier en met en groter bereik...  ;C
Afgelopen dagen weer eens lekker aan de gang geweest met de LX.... ::)

Groeten,
Ruurd

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #37 Gepost op: 9 februari 2012, 00:03:29 »
???wat doe je dan ?
Je ben wel leergierig.  :)

Met bracketing maakt de camera automatische of half automatische ligt aan het model camera en instelling 3 of 5 foto's met een bepaalde belichtings afstand om het zo even te noemen.
Als je met 3 fotos bracket maak je 1 foto goed belicht, 1 foto onderbelicht en 1 overbelicht hier door heb je meer bereik dat je vast legt.
Later op de computer voeg je deze foto's dan samen tot 1 foto, dit kan een HDR (high dynamic range "hoog dynamische bereik") wezen bijvoorbeeld.
Bij landschap bijvoorbeeld is vaak de lucht uitgebeten of is de grond donker als je 1 foto maakt maar omdat je meer fotos hebt die anders zijn belicht heb je dus een foto waar de lucht wel mooi opstaat en eentje waar de grond mooi is en 1+1=2  :)

Kijk even hier naar de foto's en je zie wat ik bedoel
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/digital-blending.shtml
De action die ze daar gebruiken is nu niet meer zo bruikbaar om eerlijk te zijn, HDR programma's hebben dat nu voornamelijk over genomen volgens mijn.

Ik doe dit ook omdat ik wel een beetje lui ben, je hoeft tijdens het schieten weinig over de belichting na te denken dus je kan ergens anders mee bezig zijn en het geeft je een stukje zekerheid.
Maar dit is mijn werkwijze en ik raad dit eigenlijk nu ook niet aan om eerlijk te zijn, het is niet een mooie manier van foto maken.
En Ruurd zal nu wel met zijn ogen draaien als die dit leest.  :D
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2012, 00:11:54 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #36 Gepost op: 8 februari 2012, 22:16:19 »
bracket

http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/EN/NL/bracket
http://www.nandoonline.com/tutorials/info_l-bracket.html
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1413478/interfit-strobies-xs-bracket-kit.html

???
Citaat
En met landschappen bracket ik de foto's bijna standaard tegenwoordig, kan je achteraf altijd nog een HDR van maken bijvoorbeeld.
wat doe je dan ?

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #35 Gepost op: 8 februari 2012, 22:07:07 »
Als ik op een evenement 100 foto's maak vind ik het al veel. :-\  Maarja, ik ben nog een beetje van de oude stempel denk ik...  ;)
Heb mezelf eigenlijk een beetje aangeleerd om 2 a 3 foto's achterelkaar te maken, ik heb meestal de pech dat de persoon net met zijn ogen knipper of een gek gezicht trek en tegenwoordig betaal je niet meer per foto dus dat scheelt.
En met landschappen bracket ik de foto's bijna standaard tegenwoordig, kan je achteraf altijd nog een HDR van maken bijvoorbeeld.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 8 februari 2012, 21:34:45 »
+1
Prachtige emotie(over)volle foto, een toppertje dus zonder meer! :good:
Maar al met al zou ik er zelf geen enkele lol aan beleven om praktisch constant de ontspanknop op continu te hebben en maar ratelen...
En nog minder lol om duizenden foto's door te moeten kijken of er een paar pareltjes tussen zitten.
Als ik op een evenement 100 foto's maak vind ik het al veel. :-\  Maarja, ik ben nog een beetje van de oude stempel denk ik...  ;)

Thanks voor iedereen.

Ik had gister een gesprek met een van de andere fotografen die met een D700 17.000 foto's had gemaakt. Misschien een paar wedstrijden meer. Een deel zit erin dat ik minder ervaren ben in deze sport (compenseer je door meer te knippen op de eerste twee dagen), voor een deel door een mindere AF waardoor je net iets meer mislukte maakt. Hoewel het enorm veel lijkt zit je toch ook een deel van de wedstrijd op een gegeven moment gewoon te kijken. Geleerd hebbende waar wel/niet iets te halen valt. Ook weet je waar zo'n beetje de beste gemaakt zijn. Ook varieer je wat in de posities rondom het bad gedurende wat verschillende wedstrijden. Je wil ook een groot aantal spelers op de foto hebben op enig moment (20 teams met 13 spelers) als het kan. Je wil van bepaalde spelers iets meer foto's omdat die "bijzonder" zijn en dan let je daar juist meer op. Al met al toch heel leerzaam en ook erg genieten. Zou ik nu nog eens gaan, maak ik waarschijnlijk nog maar de helft van dit aantal foto's. Toch weer iets geleerd. Het is echter ook niet voor niks dat Nikon de nieuwe D4 met een sluiter van Keflar heeft uitgerust die getest is voor 400.000 foto's, en dat is een echte sportcamera.

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #33 Gepost op: 8 februari 2012, 21:13:42 »
Nou, ik anders wel. (als we het over de foto van Ron op nu.nl hebben)
Die uitdrukking op haar gezicht zegt meer dan duizend woorden.

+1
Prachtige emotie(over)volle foto, een toppertje dus zonder meer! :good:
Maar al met al zou ik er zelf geen enkele lol aan beleven om praktisch constant de ontspanknop op continu te hebben en maar ratelen...
En nog minder lol om duizenden foto's door te moeten kijken of er een paar pareltjes tussen zitten.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #32 Gepost op: 8 februari 2012, 15:13:31 »
Helemaal mee eens :good:

De nieuwswaarde en boodschap overstijgt zeker wel de foto
zoals vast al eens eerder gezegt foto's met een verhaaltje ... daar houd ik van ..

:good:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #31 Gepost op: 8 februari 2012, 15:05:33 »

Helemaal mee eens :good:

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #30 Gepost op: 8 februari 2012, 14:59:59 »
En dan nog vind ik die foto geen pareltje.

asplx

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 8 februari 2012, 14:27:03 »
Sorry, maar dat kan ik nauwelijks nog geen fotograferen meer noemen...  :o
Zoiets als op een schietvereniging met een machinegeweer op een kaart schieten: Ja, altijd wel een treffer in de roos!  :-\

Helemaal mee eens.
Dit heeft in zijn wezen niets meer met fotografie te maken.

En dan nog vind ik die foto geen pareltje.

Groeten,
Ruurd

RonHendriks

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 8 februari 2012, 11:24:16 »
Zoiets als op een schietvereniging met een machinegeweer op een kaart schieten: Ja, altijd wel een treffer in de roos!  :-\

Ik was ook wel wat happy trigger moet ik zeggen. Bedenk wel dat dit twee weken zijn met veel wedstrijden. Nog wat randgebeuren erbij.

Het gaat echter zeker ook niet om de grote hoeveelheid maar om het ene pareltje dat er tussen zit:
http://www.nufoto.nl/fotos/263117/waterpolosters-na-thriller-uitgeschakeld-in-eindhoven-.html

Deze foto maak je echter niet als je niet rondom dat zwembad de ruimte hebt om je te bewegen en rond te lopen.

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #27 Gepost op: 8 februari 2012, 07:39:21 »

+1
Daarom is sportfotografie niet iets voor mij

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #26 Gepost op: 8 februari 2012, 04:54:14 »
Ik heb op het EK waterpolo 34.000 foto's gemaakt.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1