Zoals gezegd: "Wie betaald, die bepaald".
Sony en Pentax adverteren en betalen minder en Canon, Nikon, Sigma en Tamron betalen gewoon voor goede testen.
Iedere keer wind ik me er weer over op, moet ik eigenlijk niet doen, heb ik alleen mijzelf mee. Heb pas wel (op naam van mijn vader) een recensie geschreven op de test van DE Consumentengids.
Daar kwam de K5 er dus gewoon slecht uit. Onvoorstelbaar zou je denken, maar ach, was in het verleden al zo. als je niet betaalde als producent of importeur, dan was je gebruiksaanwijzing niet volledig en die telt voor een procentje of 20 mee in het eindoordeel. Het is maar wat je belangrijk vindt.
Conclusie: die bladen bepalen wel de markt en het is van Canon en Nikon handig dat ze goede testen "kopen", dan wel andere merken er slechter uit laten komen. Zo beïnvloed je potentiële kopers dus wel en trek je markt naar je toe.
Om deze reden zal ik dus ook nooit of te nimmer een abonnement op welk fotomagazine dan ook nemen. Voor de testen hoef je het niet te doen, daar is de uitkomst toch steeds hetzelfde.
Ooit koop ik zo een blad wel eens voor een artikel over een bepaald onderwerp, maar ook daarin blinken ze uit door "algemeenheid" en nauwelijks nieuwe tips. Dan vind je op internet 10 keer zoveel aan tips. Dus het moet wel een erg interessant artikel zijn wil ik nog zo een blad kopen.
Dat verhaal over het Zoom forum heb ik overigens al vaker gehoord. Als je geen Canon of Nikon gebruikt tel je niet mee en als nieuwkomer wordt je inderdaad met de nek aangekeken en afgezeken. De vaste kern loopt alleen maar elkaar te bevredigen. Je zal er maar een natte plek van in je broek krijgen hè