Wellicht voor sommige forumleden een idee om ook eens uit te werken. Het idee heb ik niet van mijzelf, maar geleend van de bekende macro-fotograaf met de Pentax K-x, omkeerringen met M-50mm f/1.7 en de zelfgebouwde softbox om de flitser heen (Thomas Shahan:
http://www.flickr.com/photos/opoterser/).
De onderstaande set-up is de volgende:
- Mijn K5 op de flitsarm van mijn onderwater camera. Aan beide zijden van de camera zitten aansluitingen voor flexibele armen voor flitsers. Deze flitsarmen kun je op diverse manieren draaien. Je bent heel flexibel.
- Op één van deze flexibele armen heb ik de hotshoe van een JJC off-camera shoe cord gemonteerd met een schroefdraad van een oud statief. Andere zijde van de shoe-cord uiteraard op de K5.
- Op de hotshoe zit de Pentax AF540-FGZ flitser gemonteerd.
- Falcon Eyes softbox 16x22 cm, wit, op de flitser gemonteerd met een Falcon Eyes CA-Adapter.
Aanschaf alles bij elkaar iets meer dan € 60 (exclusief de flitsvoet en flitsarm van mijn onderwater camera, die had ik uiteraard al).
Alles bij elkaar heb ik nu behoorlijk wat verlichting (via P-TTL geregeld) en flexibel boven, naast of onder het onderwerp te draaien (al naar gelang er bij macro opnames natuurlijk ruimte voor is).
De eerste proeven zijn zeer hoopvol. Wellicht wat minder geschikt voor bewegende objecten zoals vlinders, vliegen en wespen, maar dat heb ik nog niet kunnen proberen wegens gebrek aan dat soort beestjes

.
Macro setup met K5 - AF540FGZ en softbox by
Edzo Boven, on Flickr