Auteur Topic: Redelijk misleidende cashback actie van Canon  (gelezen 1963 keer)

henkvanzuylen

• Gast
Re:Redelijk misleidende cashback actie van Canon
« Reactie #22 Gepost op: 13 december 2011, 10:11:30 »
De U.S.S.R. behaalde een glansrijke tweede plaats, de VS eindigde jammerlijk als voorlaatste.

hahaha....goed bedacht van die Russen  :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #22 Gepost op: 13 december 2011, 10:11:30 »

Offline roeland

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
« Reactie #21 Gepost op: 13 december 2011, 06:45:33 »
Maar zo werkt de commercie helaas, ook de koppen van de roddelblaadjes werken zo.
Ik zag deze week op een index 101 teletekstpagina staan "Moet Mies Bouwman haar huis uit" ik dacht oei dat leuke arme mens, maar op de pagina zelf stond dat er in de buurt een oude vliegtuigbom gedemonteerd worden en het halve dorp zou heel misschien een paar uurtjes even ergens anders koffie moeten drinken.
Niet alleen roddelblaadje werken zo, ook serieuze media en grote kranten. Ik gebruikte zelf bij cursussen vaak een voorbeeld uit de Prawda:
Er wordt een voetbalwedstrijd gespeeld tussen Amerika en de Sowjet-Unie, Amerika wint en aldus de kop in de Prawda de volgende dag:
De U.S.S.R. behaalde een glansrijke tweede plaats, de VS eindigde jammerlijk als voorlaatste.

Zo kun je onwaarheden brengen zonder te liegen. Het Canonverhaal valt nog verstoppen achter de beperkte tijd voor een radiospotje en serieuze gegadigden zoeken echt wel de details uit bij dit soort investeringen. Altijd de kleine lettertjes zoeken, ook in de krant.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #20 Gepost op: 12 december 2011, 20:21:50 »
Ik vind hem toch echt wel over het randje. Het kan theoretisch wel maar .......

Maar zo werkt de commercie helaas, ook de koppen van de roddelblaadjes werken zo.
Ik zag deze week op een index 101 teletekstpagina staan "Moet Mies Bouwman haar huis uit" ik dacht oei dat leuke arme mens, maar op de pagina zelf stond dat er in de buurt een oude vliegtuigbom gedemonteerd worden en het halve dorp zou heel misschien een paar uurtjes even ergens anders koffie moeten drinken.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

newtownetto

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 12 december 2011, 20:07:18 »
Maar misleiding blijft het. In tegenstelling tot de slogan: geen cashback op een Canon spiegelreflex maar op apparatuur voor de Canon spiegelreflex....

Dan Pentax: duidelijkheid!

asplx

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 9 december 2011, 19:19:25 »
ik weet niet exact wat de voorwaarden zijn, maar wij zijn geen gedupeerden.... toch?

Maar, dubieus is het wel!

Integendeel !
Als men er na de Canon actie teleurstelling heerst, gaan anderen wel naar Pentax :yahoo:

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #17 Gepost op: 9 december 2011, 19:17:55 »
ik weet niet exact wat de voorwaarden zijn, maar wij zijn geen gedupeerden.... toch?

Maar, dubieus is het wel!

asplx

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 9 december 2011, 19:13:54 »
Je zou een klacht bij de Reclame code Commissie kunnen overwegen.

Misschien dat je topic op smoelboek reacties oplevert, dat is niet verkeerd, maar de RCC kan hier ook aandacht aanbesteden al er klacht komt.

newmikey

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 8 december 2011, 16:25:17 »
Overigens ga ik me er verder niet druk om maken.

Oh, ik ook niet. Het viel me alleen op, that's all en ik ben redelijk verbaasd hoe mensen dit blijkbaar interpreteren. De actie van Canon is trouwens op zichzelf minder misleidend dan het radio spotje van Cameraland. Die laatste is waarin gezegd wordt: koop een camera en krijg geld terug, op bekende 538 stijl dan.

Wat ik wel weet dat er een paar jaar geleden ontzettend veel problemen met de cashback acties van Canon in de VS waren omdat de voorwaarden dusdanig waren dat véél mensen uiteindelijk niet bleken te voldoen aan de eisen.

Cashback acties (ja zèlfs die van onze eigen K-5'jes)  moet je altijd met een gezonde dosis achterdocht bekijken net als de vroegere "koop nu en krijg over 10 jaar het aankoopbedrag terug" acties van de witgoed zaken de afgelopen tientallen jaren (wie kan zich Megapool nog herinneren, of Wastora) en zelfs de huidige hausse aan "koop nu, betaal pas in 2014" aanbiedingen.

TANSTAAFL: there aint no such thing as a free lunch!

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #14 Gepost op: 8 december 2011, 16:14:22 »
Eric, dat is het hem nu juist: dàt is niet waar. Alleen als je echt alles koopt, de héle lijst inclusief bijv. 4 modellen flitsers, kan dat.

Dus klopt het, dat spotje is gewoon te kort om die hele waslijst te noemen. Daarvoor zijn de voorwaarden voor zo'n actie bedacht en ik mag toch aannemen dat je eerst de voorwaarden doorleest voor je tot aanschaf overgaat i.p.v. afgaan op een spotje van een paar seconden?

Maar misschien kan er binnenkort een Stichting Canon-verlies komen, krijg er in ieder geval wel een Legio Lease-gevoel bij.

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #13 Gepost op: 8 december 2011, 16:09:58 »
Overigens ga ik me er verder niet druk om maken. Maar ik denk dat je bij de reclame code commissie een goede kans maakt.
Verfoond vanaf mijn iStuur

newmikey

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 8 december 2011, 16:09:26 »
Vind er niks misleidends aan, als je iets koopt kan je tot 1200 euro retour krijgen.

Eric, dat is het hem nu juist: dàt is niet waar. Alleen als je echt alles koopt, de héle lijst inclusief bijv. 4 modellen flitsers, kan dat.

Offline klumper

• Senior Member
  • **
  • Pentax gek
« Reactie #11 Gepost op: 8 december 2011, 15:55:56 »
Ik vind het idd ook een misleidende reclame!
Ik hoorde hem op de radio, en dacht hetzelfde.
Pentax S3, SV, SP1000, Pentax Auto 110, K10D en K70
SMC Takumar: 1,8/50. 2/55, 3,5/28, 3,5/135, SMC Pentax: 18-55, 50-200 en Tamron 10-24, Tamron 2,8/17-50, en Pentax DA 1,8/50, Tamron 70-300.

http://www.flickr.com/photos/gj3

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 8 december 2011, 15:49:27 »
Vind er niks misleidends aan, als je iets koopt kan je tot 1200 euro retour krijgen. Dat lijkt me meer dan duidelijk en aan de consument om dan uit te zoeken hoeveel je retour krijgt bij welke aankoop. Ze kunnen natuurlijk ook een spotje maken waarin ze de hele lijst noemen aan camera's en objectieven + combo's daarvan en daarnaast iedere combo van cashback maar ik vrees dat zoiets niet past qua tijd in een radiospotje.

Dat is het punt niet. Als ze de zaken iets anders zouden formuleren, zou ik er geen probleem mee hebben. Maar nu lijkt het alsof je in bepaalde gevallen 1200 euro terug kunt krijgen als je 1 spiegelreflexcamera koopt, en dat is dus feitelijk onjuist.

Het is gewoon een gaar radiospotje en ik geloof niet dat er ooit 1 moment geweest is dat je daar op moet af gaan om te weten te komen hoe de vork werkelijk in de steel zit.

Als ik het gehoord had op de radio, had ik het ook totaal langs me heen laten gaan. En anders was ik er al stilletjes al vanuit gegaan dat er wel een addertje onder het gras zou zitten. Maar inhoudelijk klopt het niet.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #9 Gepost op: 8 december 2011, 15:45:13 »
Heb je de radiospot beluisterd? Letterlijke tekst: "Koop nu een Canon spiegelreflex en ontvang tot €1200 retour..." en dat vind je niet op z'n minst verwarrend?. Als ik een Canon spiegelreflex zou kopen en verder niets, zou mijn cashback op €0 uitkomen nietwaar?

De voorwaarden op de website klinken al een stuk redelijker: "Bij aankoop van één van onderstaande actie camera's en een objectief en/of
accessoire krijgt je na 20 dagen het cashback bedrag op je rekening teruggestort."

De cashback geldt helemaal niet voor de camera, hij is voor de lenzen. Om die €1200 cashback te halen (Het zijn om exact te zijn 1181.50 Euros) moet je alleen al ruim €6000 aan lenzen en flitsers uitgeven en nog zo'n €1500 aan statieven, kaartjes etc.

Ik vind dat verwarrend en zelfs misleidend, als ik enthousiast een Canon 600D body zou gaan kopen (hypothetisch natuurlijk  :D) zou ik potentieel zelfs helemaal géén cashback krijgen of slechts €15 of zo voor een standaard lens.

Vind er niks misleidends aan, als je iets koopt kan je tot 1200 euro retour krijgen. Dat lijkt me meer dan duidelijk en aan de consument om dan uit te zoeken hoeveel je retour krijgt bij welke aankoop. Ze kunnen natuurlijk ook een spotje maken waarin ze de hele lijst noemen aan camera's en objectieven + combo's daarvan en daarnaast iedere combo van cashback maar ik vrees dat zoiets niet past qua tijd in een radiospotje. Het is gewoon een gaar radiospotje en ik geloof niet dat er ooit 1 moment geweest is dat je daar op moet af gaan om te weten te komen hoe de vork werkelijk in de steel zit.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #8 Gepost op: 8 december 2011, 15:13:13 »
Op die fiets.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 8 december 2011, 15:12:05 »
Ik ben het ermee eens dat de tekst niet klopt. Hij suggereert inderdaad dat de aankoop van 1 spiegelreflexcamera in bepaalde gevallen leidt tot het terugkrijgen van maximaal 1200 euro. De vraag is of je meer dan de aankoop van 1 spiegelreflexcamera schaart onder die "bepaalde gevallen". Ik doe dat niet, en daarom vind ik het misleidend.

Als ze er van zouden maken "Koop nu Canon fotografie-apparatuur en ontvang tot 1200 euro retour" zou het wel kloppen.

newmikey

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 8 december 2011, 15:00:17 »
Tot= Niet verder dan
Het klopt toch, of kan je meer cashback krijgen dan €1200?

Ja, maar niet als je alleen een spiegelreflex koopt zoals de tekst doet vermoeden. Zelfs als je al wat lenzen, een flitser en wat ditjes en datjes koopt kom je niet/nooit aan die 1200 - je moet echt letterlijk àlles kopen, de héle lijst, om daar aan te geraken, dus 4 flitsers, 3 statieven, 9 lenzen waarvan sommigen met vrijwel dezelfde eigenschappen etc. Dat is géén reëele voorstelling van zaken.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #5 Gepost op: 8 december 2011, 14:49:00 »
Tot= Niet verder dan
Het klopt toch, of kan je meer cashback krijgen dan €1200?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #4 Gepost op: 8 december 2011, 14:24:45 »
Ik begrijp je goed en ben het helemaal met je eens: dit is uiterst misleidend. Siert Canon en de gebruikte reclamebureau totaal niet.
Verliefd op de K-1

newmikey

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 8 december 2011, 13:39:15 »
Maar het klopt gewoon, waarom zouden ze het dan moeten aanpassen?

Heb je de radiospot beluisterd? Letterlijke tekst: "Koop nu een Canon spiegelreflex en ontvang tot €1200 retour..." en dat vind je niet op z'n minst verwarrend?. Als ik een Canon spiegelreflex zou kopen en verder niets, zou mijn cashback op €0 uitkomen nietwaar?

De voorwaarden op de website klinken al een stuk redelijker: "Bij aankoop van één van onderstaande actie camera's en een objectief en/of
accessoire krijgt je na 20 dagen het cashback bedrag op je rekening teruggestort."

De cashback geldt helemaal niet voor de camera, hij is voor de lenzen. Om die €1200 cashback te halen (Het zijn om exact te zijn 1181.50 Euros) moet je alleen al ruim €6000 aan lenzen en flitsers uitgeven en nog zo'n €1500 aan statieven, kaartjes etc.

Ik vind dat verwarrend en zelfs misleidend, als ik enthousiast een Canon 600D body zou gaan kopen (hypothetisch natuurlijk  :D) zou ik potentieel zelfs helemaal géén cashback krijgen of slechts €15 of zo voor een standaard lens.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #2 Gepost op: 8 december 2011, 13:25:16 »
Maar het klopt gewoon, waarom zouden ze het dan moeten aanpassen?

newmikey

• Gast
Redelijk misleidende cashback actie van Canon
« Reactie #1 Gepost op: 8 december 2011, 13:08:10 »
Schreeuwerige reclame "Tot wel €1200 cash-back" en een juichende radiospot van Cameraland op Radio538 die mij noopte tot enig onderzoek. Ik denk dat wij blij mogen zijn met zo'n duidelijke actie als die van Pentax op de 645D, de Q en de K-5!

Ik heb daarover op Facebook gezet:

"Redelijk misleidende radiospot m.i. Er wordt gesuggereerd dat men bij het kopen van een spiegereflex wel €1200 aan cashback kan krijgen.

Dit bedrag is echter het totaal aan cashback voor wie bereid is ruim €9000 neer te leggen voor een totaal van 11 lenzen (met deels overlappend bereik), 4 flitsers (wie koopt er nu 4 flitsers) en een hele serie kleinere accessoires.

Wie echter een camera koopt met één of twee lenzen (wat bij de doelgroep van Radio538 aannemelijker is), kan niet méér verwachten dan zo'n tweehonderd Euro op een uitgave van zo'n zestienhonderd Euro.

Dat is nog een respectabele korting van zo rond de 12.5%, niets mis mee dus maar deze staat niet in verhouding tot de gewekte verwachting.

Het zou Canon sieren het embleem met "Tot €1200 cash-back" aan te passen - er zijn immers vele andere en eerlijkere manieren om zo'n leuke actie aan te prijzen. Het zou Cameraland sieren de radiocommercial aan de doelgroep aan te passen."

Oh ja, de spot zèlf is hier te beluisteren: http://chirb.it/O0a2Kw

De gewraakte tekst: "Koop een Canon spiegelreflex en ontvang toy €1200 retour"

« Laatst bewerkt op: 8 december 2011, 13:15:11 door newmikey »