Schreeuwerige reclame "Tot wel €1200 cash-back" en een juichende radiospot van Cameraland op Radio538 die mij noopte tot enig onderzoek. Ik denk dat wij blij mogen zijn met zo'n duidelijke actie als die van Pentax op de 645D, de Q en de K-5!
Ik heb daarover op Facebook gezet:
"Redelijk misleidende radiospot m.i. Er wordt gesuggereerd dat men bij het kopen van een spiegereflex wel €1200 aan cashback kan krijgen.
Dit bedrag is echter het totaal aan cashback voor wie bereid is ruim €9000 neer te leggen voor een totaal van 11 lenzen (met deels overlappend bereik), 4 flitsers (wie koopt er nu 4 flitsers) en een hele serie kleinere accessoires.
Wie echter een camera koopt met één of twee lenzen (wat bij de doelgroep van Radio538 aannemelijker is), kan niet méér verwachten dan zo'n tweehonderd Euro op een uitgave van zo'n zestienhonderd Euro.
Dat is nog een respectabele korting van zo rond de 12.5%, niets mis mee dus maar deze staat niet in verhouding tot de gewekte verwachting.
Het zou Canon sieren het embleem met "Tot €1200 cash-back" aan te passen - er zijn immers vele andere en eerlijkere manieren om zo'n leuke actie aan te prijzen. Het zou Cameraland sieren de radiocommercial aan de doelgroep aan te passen."
Oh ja, de spot zèlf is hier te beluisteren:
http://chirb.it/O0a2KwDe gewraakte tekst: "Koop een Canon spiegelreflex en ontvang toy €1200 retour"