Is het verschil tussen een goedkope(re) pola en een dure in de praktijk zichtbaar op mijn 55-300 of alleen voor de professionals??
Uiteraard, hierin moet je 2 factoren onderscheiden: de kwaliteit van het glas en de kwaliteit van de coating.
Een goedkoop filter, maakt niet uit wat voor soort filter UV, pola, ND etc., bestaat uit goedkoop en lage kwaliteit glas wat de beeldkwaliteit van je objectief verpest.
Een polarisatiefilter filtert voornamelijk verticale lichtstralen weg waardoor horizontale lichtstralen het beeld grotendeels bepalen.
Omdat het lichtverloop hierdoor rustiger word ontstaan er 4 effecten:
1 Een rustigere dynamiek;
2 Sterkere contrasten;
3 Reflecties verdwijnen grotendeels (vanwege het wegfilteren van verticale lichtstralen);
4 Blauwe luchten worden donkerder.
De dikte en het type coating is uiteindelijk doorslaggevend, hoe dikker en complexer de coating is des te beter de kwaliteit is (meestal is de prijs ook aanzienlijk hoger).
Neem als voorbeeld de Hoya CPL uit de budget lijn:
De kwaliteit van het glas is voldoende maar er is bespaart op de dikte en kwaliteit van de polariseer coating.
De bovengenoemde 4 effecten zijn dus matig aanwezig en zullen de foto met mondjesmaat veranderen, feitelijk verlies je eigenlijk alleen maar licht.
Bij de krachtigere filters zoals de B+W's en duurdere Hoya's (hoewel deze niet super uit de test komen) ga je de 4 effecten wel duidelijker zien.
Echter een krachtiger filter houdt ook in dat je meer lichtverlies hebt maar het voordeel van de "Circulaire" polarisatiefilter is dat je hem in kracht kunt verstellen.
Zelfs een B+W filter op halve kracht is beter dan de meeste budgetfilters.
Het Heliopan filtertje dat jij noemt in de startpost is een van de slechtste die je kunt kopen ondanks de prijs.
Bekijk deze tabel eens uit de review die ik in mijn eerste bericht had geplaatst:
http://www.lenstip.com/115.4-article-Polarizing_filters_test_Results_and_summary.htmlZoals je ziet beslaat de top 5 de merken:
B+W
Marumi
Fujiyama
Kenko
Sigma
Mijn advies: een kwalitatief goed filter is vaak een eenmalige aanschaf koop dan ook direct een goede.
Ik gebruik zelf B+W filters waaronder ook polarizers dus als je een paar voorbeelden wilt zien laat maar horen.