Auteur Topic: Pentax compatible tussenringen  (gelezen 3861 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jonny

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 494
  • Geslacht: Man
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
Re:Pentax compatible tussenringen
« Reactie #18 Gepost op: 6 oktober 2011, 19:04:19 »
Het wordt hoog tijd dat Pentax die dingen gaat maken, en dat ze ook compatibel zijn met de lenzen.
Kleine vis waardoor veel grotere gevangen zullen worden.


Jonny
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Pentax compatible tussenringen
« Reactie #18 Gepost op: 6 oktober 2011, 19:04:19 »

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Pentax compatible tussenringen
« Reactie #17 Gepost op: 6 oktober 2011, 17:30:58 »
Voor héél weinig kun je originele Pentax ringen uit de M-tijd vinden op MP, ik heb een plm. 25 voor een setje betaald, in een mooi kokertje.
Geen AF en diafragmaring-gegevens, maar wél een doorkoppeling van de diafragmahendel, dus het zoekerbeeld blijft heel behoorlijk.
Bovendien zijn ze mooi gebouwd, en ik houd van goed gemaakte dingen.
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline WitteWeduwe

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 82
Re:Pentax compatible tussenringen
« Reactie #16 Gepost op: 5 oktober 2011, 18:44:18 »
Zelden zie ik tussenringen met A-contacten te koop (die met AF uitgesloten dan) en dan nog vind ik de vraagprijzen bij die enkele aangeboden ringen veel te hoog.

Op marktplaats kan je ringen zonder contacten voor een paar euro kopen, of inderdaad een tientje bij deal extreme ed. Toch echt een stuk goedkoper dan een gemiddelde macro lens. Zelf heb ik macro lenzen en desondanks gebruik ik ook wel tussenringen.

Voor de fun best wel bruikbaar toch? Liever voor een broodje kaas erachter komen dat macro wel of niet je ding is, dan door een uitgave van een redelijk diner voor 2 personen...

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:Pentax compatible tussenringen
« Reactie #15 Gepost op: 5 oktober 2011, 18:23:02 »
Ik gebruik die tussenringen ook, maar dan die van dealextreme: http://www.dealextreme.com/p/macro-extension-tube-ring-for-pentax-pk-lens-58696
Niets mis mee...ja, natuurlijk is een macro-lens beter, maar om te proeven aan het macro gebeuren, is dit best een leuke optie. En zeker niet duur!
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

RonHendriks

  • Gast
Re:Pentax compatible tussenringen
« Reactie #14 Gepost op: 5 oktober 2011, 18:01:21 »
Voor mij waren tussenringen één grote teleurstelling. Ik weet dat anderen dat anders over denken, maar ik onderschrijf dat het een heel gedoe is. Dan maar iets meer uitgeven voor een macro. En als je geen automatisch diafragma nodig hebt (en scherpstellen doe je toch al handmatig), kijk dan eens hiernaar!
http://www.ebay.nl/itm/SMC-PENTAX-M-100mm-f4-MACRO-GREAT-CONDITION-/350492260155?pt=LH_DefaultDomain_146&hash=item519af7773b

Dan is je geld in ieder geval beter besteed.
Dat waren mijn tussenringen toch? :D :D

Gek, want ik heb er veel plezier mee gehad.

Offline Hendrik de Vries

  • Junior Member
  • Berichten: 48
  • Geslacht: Man
    • Tumblr
Re:Pentax compatible tussenringen
« Reactie #13 Gepost op: 5 oktober 2011, 17:53:08 »
Bedankt voor jullie advies, ik zal erover nadenken!

Groet,
Hendrik.
PENTAX K200D+Batterygrip|SMC PENTAX DA 18-55mm|SMC PENTAX-M 50mm|RMC Tokina 80-200mm|SMC PENTAX-M 135|Tussenringen 12, 20 & 36mm|Panowider Superwide|Metz 45-CT|PENTAX Super A

Offline The_King

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 251
Re:Pentax compatible tussenringen
« Reactie #12 Gepost op: 4 oktober 2011, 14:51:40 »
Nu pak je ook wel meteen Kenko ringen met AF overbrenging die, hoewel vrij nutteloos bij echte macro, wel aardig zijn bij close-close-up. Ik bedoelde het oude Jessops die nog eigen merk hadden. Ik heb zelf zo'n setje verkocht hier op het forum voor 50-60 Euro (weet het niet precies meer, was in 2009 geloof ik). Zo af en toe komen ze nog op internet voorbij.

Omkeerring is weer het andere uiterste en wat mij betreft alleen bruikbaar bij extreme macro. Toch ook hier problemen met belichting en scherpstellen. Je oproep voor een goed macro objectief steun ik van harte maar behoorlijke ringen zijn een leuke tussenweg.

Dat zijn de enige die ze bij Jessops nog verkopen. Die van hun eigen merk heb ik al een tijdje niet meer gezien, en zelfs op Ebay komen ze niet vaak voor. Maar dan nog is 60 euro (goedkoop voor die ringen) een stuk meer als die 20 euro voor de afhaalchinees. Voor twee tientjes is de enige nog redelijk werkende oplossing een omkeerring. Met alle problemen die daar bij horen. Maar wat wil je, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten gaat hem niet worden. En voor het geld van die Kelko ringen zou ik doorsparen voor een leuke 90mm macrolens van Tamron of zo. Macrolenzen doen het op de tweedehandsmarkt altijd wel goed, dus ik zou niet zo bang zijn voor een verkeerde investering...

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Pentax compatible tussenringen
« Reactie #11 Gepost op: 4 oktober 2011, 14:26:57 »
Voor mij waren tussenringen één grote teleurstelling. Ik weet dat anderen dat anders over denken, maar ik onderschrijf dat het een heel gedoe is. Dan maar iets meer uitgeven voor een macro. En als je geen automatisch diafragma nodig hebt (en scherpstellen doe je toch al handmatig), kijk dan eens hiernaar!
http://www.ebay.nl/itm/SMC-PENTAX-M-100mm-f4-MACRO-GREAT-CONDITION-/350492260155?pt=LH_DefaultDomain_146&hash=item519af7773b

Dan is je geld in ieder geval beter besteed.

newmikey

  • Gast
Re:Pentax compatible tussenringen
« Reactie #10 Gepost op: 4 oktober 2011, 13:58:17 »
Jessops verkoopt z'n ringen voor toch wel ietjes meer als die chinese troep:
http://www.jessops.com/online.store/products/73457/show.html

Veelste duur naar mijn mening. Investeer dan in een goede macrolens. Van de chinese troep zou ik afblijven, ga dan kijken voor een leuke omkeerring...

Nu pak je ook wel meteen Kenko ringen met AF overbrenging die, hoewel vrij nutteloos bij echte macro, wel aardig zijn bij close-close-up. Ik bedoelde het oude Jessops die nog eigen merk hadden. Ik heb zelf zo'n setje verkocht hier op het forum voor 50-60 Euro (weet het niet precies meer, was in 2009 geloof ik). Zo af en toe komen ze nog op internet voorbij.

Omkeerring is weer het andere uiterste en wat mij betreft alleen bruikbaar bij extreme macro. Toch ook hier problemen met belichting en scherpstellen. Je oproep voor een goed macro objectief steun ik van harte maar behoorlijke ringen zijn een leuke tussenweg.

Offline The_King

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 251
Re:Pentax compatible tussenringen
« Reactie #9 Gepost op: 4 oktober 2011, 12:48:40 »
Jessops verkoopt z'n ringen voor toch wel ietjes meer als die chinese troep:
http://www.jessops.com/online.store/products/73457/show.html

Veelste duur naar mijn mening. Investeer dan in een goede macrolens. Van de chinese troep zou ik afblijven, ga dan kijken voor een leuke omkeerring...

asplx

  • Gast
Re:Pentax compatible tussenringen
« Reactie #8 Gepost op: 4 oktober 2011, 11:58:51 »
Waarom moet jij toch altijd JOUW gezeur op mij projecteren Ruurd. Dit zijn Chinese Ebay ringen bestaande uit 5 delen waarvan de middelste 3 schroefdraad hebben en de buitenste twee een slecht gefreesde K-bayonet. Ze zijn nog géén €10 waard en ze zijn vullis Ruurd, VULLIS! Of jij er wel of niet in slaagt iets mee te doen moet jij weten maar voor het normale gebruik is IEDEREEN BEHALVE RUURD beter af met tussenringen met contactjes en diafragma overbrenging bijv. die van het merk Jessops die voor niet veel meer op Ebay rondzwerven.


Amen.

 :-X :-X

newmikey

  • Gast
Re:Pentax compatible tussenringen
« Reactie #7 Gepost op: 4 oktober 2011, 10:23:46 »
Nog even een wat minder technisch antwoord aan Hendrik:

Deze 5-delige set staan eigenlijk gelijk aan een stukje buis wat tussen de lens en de camera past. Je kan er extra stukjes tussen schroeven zodat de lengte (en daarmee de vergrotingsfaktor) toeneemt. Omdat er op deze ringen noch electrische contactjes, nog een diafragma palletje zitten hebben ze de volgende beperkingen:

1. Je kan géén DA lenzen gebruiken aangezien deze géén diafragmaring hebben en de camera de lens niet stuurt
2. Je kan de "A" stand op SMC-A lenzen niet gebruiken omdat de diafragmapal op de ring ontbreekt en het diafragma zich dus niet sluit
3. De binnenkant van deze ringen vertoont vaak onregelmatigheden en glimplekken waardoor het contrast verminderd wordt
4. Je kunt géén automatische belichting uitvoeren, hooguit in de M-stand even de belichting fixeren met de daarvoor bedoelde knop
5. Scherpstellen wordt bemoeilijkt omdat dit òf bij de werkopening plaatsvindt (dus donkere zoeker) òf nog voor de belichtingsinstelling (kans op beweging). De scherptediepte bij macro is flinterdun dus je bent meestal gebonden aan vrij kleine diafragma's en zelfs dan is een mm verschil vaak al teveel.
6. Uit de hand macro's schieten is vrijwel uitgesloten.
7. De bayonet op de eerste alsmede de laatste ring is gemaakt van vrij zacht metaal. Op den duur kan metaalvijlsel in de camera terechtkomen.

Dit soort ringen staat op Ebay voor zo'n €9 tot €12 inclusief verzending (meestal uit Engeland). De iets duurdere variant wordt vaak PK genoemd, hier zitten géén contactjes op maar wel een diafragma-pal en de soort waar je eigenlijk het meeste aan hebt worden aangeduid met PKA (Pentax-K Automatisch).

Er bestaat op z'n minst één soort die ook nog een autofocus overbrenging heeft(Soligor) maar dat is vrij zinloos omdat je bij macro vaak scherpstelt door de camera heen en terug te bewegen.

De prijs van PKA ringen is vaak zo rond de €60 voor een steje van drie, ze zijn op dit forum ook al vaak van eigenaar gewisseld.

Kijk ook eens naar een 100mm macro lens. Vaak zijn er redelijke alternatieven te vinden waar je hele mooie platen mee kan maken.

newmikey

  • Gast
Re:Pentax compatible tussenringen
« Reactie #6 Gepost op: 4 oktober 2011, 08:22:36 »
Nou, nou, nou...

Een wel erg boude uitspraak, Mike.

Als Hendrik het handmatig scherpstellen niet erg vindt, zijn dit prima tussenringen.
En als hij het sluiten van het handmatig instellen van het diafragma niet vevelend vindt, dan idem dito.

Ik heb deze set en met waar ik ze voor nodig heb en gebruik, zijn ze prima bruikbaar en hun geld zeker waard.
Inderdaad: Ik stel handmatig scherp en bepaal het diafragma na het scherpstellen.

Maar je moet JOUW keuze in bedieningsgemak(zucht) niet projecteren op de vraagsteller en dat doe je nu  - helaas - wel.
Jammer.

Ruurd

Waarom moet jij toch altijd JOUW gezeur op mij projecteren Ruurd. Dit zijn Chinese Ebay ringen bestaande uit 5 delen waarvan de middelste 3 schroefdraad hebben en de buitenste twee een slecht gefreesde K-bayonet. Ze zijn nog géén €10 waard en ze zijn vullis Ruurd, VULLIS! Of jij er wel of niet in slaagt iets mee te doen moet jij weten maar voor het normale gebruik is IEDEREEN BEHALVE RUURD beter af met tussenringen met contactjes en diafragma overbrenging bijv. die van het merk Jessops die voor niet veel meer op Ebay rondzwerven.

asplx

  • Gast
Re:Pentax compatible tussenringen
« Reactie #5 Gepost op: 4 oktober 2011, 01:12:45 »
Nou, nou, nou...

Een wel erg boude uitspraak, Mike.

Als Hendrik het handmatig scherpstellen niet erg vindt, zijn dit prima tussenringen.
En als hij het sluiten van het handmatig instellen van het diafragma niet vevelend vindt, dan idem dito.

Ik heb deze set en met waar ik ze voor nodig heb en gebruik, zijn ze prima bruikbaar en hun geld zeker waard.
Inderdaad: Ik stel handmatig scherp en bepaal het diafragma na het scherpstellen.

Maar je moet JOUW keuze in bedieningsgemak(zucht) niet projecteren op de vraagsteller en dat doe je nu  - helaas - wel.
Jammer.

Ruurd

newmikey

  • Gast
Re:Pentax compatible tussenringen
« Reactie #4 Gepost op: 3 oktober 2011, 22:29:32 »
Wat als ik het handmatig scherp stellen niet erg vind (en dat van de diafragma)?
Maar wat bedoel je met scherp stellen op donker matglas?

Goede tussenringen hebben een diafragma overbrenging. Dan stel je scherp met het diafragma helemaal open en op het moment dat de opname gemaakt wordt, sluit het diafragma zich razendsnel. Hoe verder het diafragma open is, hoe helderder het beeld in je zoeker. Bij deze ringen staat het diafragma vast in de stand die je ingesteld hebt op de lens.

Macro opnamen hebben vaak een klein diafragma nodig, op z'n minst F8 - F11. Bij deze ringen krijg je dan een extreem donker zoekerbeeld waarop het vreselijk moeilijk scherpstellen is.

Offline Hendrik de Vries

  • Junior Member
  • Berichten: 48
  • Geslacht: Man
    • Tumblr
Re:Pentax compatible tussenringen
« Reactie #3 Gepost op: 3 oktober 2011, 22:17:55 »
Wat als ik het handmatig scherp stellen niet erg vind (en dat van de diafragma)?
Maar wat bedoel je met scherp stellen op donker matglas?
PENTAX K200D+Batterygrip|SMC PENTAX DA 18-55mm|SMC PENTAX-M 50mm|RMC Tokina 80-200mm|SMC PENTAX-M 135|Tussenringen 12, 20 & 36mm|Panowider Superwide|Metz 45-CT|PENTAX Super A

newmikey

  • Gast
Re:Pentax compatible tussenringen
« Reactie #2 Gepost op: 3 oktober 2011, 21:06:07 »
Ik wil graag tussenringen.
Nu wil ik niet al te veel geld aan de tussenringen uitgeven.
Is dit wat:
http://www.fotoshopaalten.nl/pentax-compatible-tussenringen-p-647.html

Of is dit helemaal niets?
En heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,
Hendrik.

Helemaal niets. Géén diafragma overbrenging en macro (kleine diafragma opening) betekent handmatig scherpstellen op een donker matglas...forget it!

Offline Hendrik de Vries

  • Junior Member
  • Berichten: 48
  • Geslacht: Man
    • Tumblr
Pentax compatible tussenringen
« Reactie #1 Gepost op: 3 oktober 2011, 20:30:03 »
Ik wil graag tussenringen.
Nu wil ik niet al te veel geld aan de tussenringen uitgeven.
Is dit wat:
http://www.fotoshopaalten.nl/pentax-compatible-tussenringen-p-647.html

Of is dit helemaal niets?
En heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,
Hendrik.
PENTAX K200D+Batterygrip|SMC PENTAX DA 18-55mm|SMC PENTAX-M 50mm|RMC Tokina 80-200mm|SMC PENTAX-M 135|Tussenringen 12, 20 & 36mm|Panowider Superwide|Metz 45-CT|PENTAX Super A