Auteur Topic: Gouden pyjama  (gelezen 1547 keer)

Dobbe

• Gast
Re:Gouden pyjama
« Reactie #18 Gepost op: 29 juni 2011, 18:25:11 »
Een zeer mooie macro hoor! En ook voor mij is het een raadsel hoe je het glimmende flitslicht op het beestje hebt kunnen vermijden..

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #18 Gepost op: 29 juni 2011, 18:25:11 »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
« Reactie #17 Gepost op: 28 juni 2011, 19:42:23 »
Enne.. die capriolen kunnen wereldkundig worden gemaakt hoor, bel maar en ik kom langs  :D  :D  :D
Een bak koffie kan je krijgen maar die capriolen blijven geheim. Ik kan het geheim van de smit toch niet weggeven?  ;D

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

macsterdam

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 28 juni 2011, 10:34:21 »
"Holy hole in the donut, Batman', wat een strakke plaat. En inderdaad, niets meer aan doen. Petje af!!!

Interessante info ook over de flitser, thanks!

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #15 Gepost op: 27 juni 2011, 23:25:50 »
Citaat van: C20v
...
En om gelijk de vraag van Joost te beantwoorden: De flitser zat gewoon op de camera, zo ben ik toch het meest mobiel. Het is ook maar goed dat er weing inkijk in m`n tuin is...je zou eens moeten zie wat voor capriolen ik afentoe uithaal om een beestje te schieten  :D

Dat had ik niet verwacht  ???
Top dus, want ik zie geen frontale flash glimmen op het beestje. Zal natuurlijk ook afhangen van de instellingen van de flitser, maar het is knap om met de flitser erop zo kort voor de camera/lens een goede belichting te krijgen. De 1/125 kan met de (krachtige) Metz 58 denk ik nog wel omhoog naar 1/180.

Enne.. die capriolen kunnen wereldkundig worden gemaakt hoor, bel maar en ik kom langs  :D  :D  :D

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #14 Gepost op: 27 juni 2011, 21:50:34 »
Erg mooi, de belichting en de compo. Als je hem hebt genomen met de 35 mm macro Ltd vind ik dat een extra compliment waard, want zo dicht kun je meestal niet bij een insect komen. We kunnen deze foto binnenkort in de PPG verwachten neem ik aan.
Prachtige belichting.
M.i. weinig verbetering mogelijk. Je zou hooguit nog eens kunnen experimenteren met off-camera flash (via een kabeltje of evt. een cactus-setje o.i.d.), maar of dat mooier wordt....
................................................
Ik vermoed met de Tamron 90mm  :cooll:

Jan.
Hij is idd met de tammie gemaakt. De DA35ltd is te kort voor dit kleine en schuwe spul.
Met de Metz kan je draadloos via IR flitsen, is ook nog een mogelijkheid die ik wil uitproberen. De voet die erbij zit heeft schroefdraad voor een statief, ik zou dus gewoon de Manfrotto (of dat kleine penneding) kunnen gebruiken

Mijn tip, bij gebruik van een sluiter van 1/125 kom je met wat donker weer misschien net wat licht te kort. waarom dan niet op 1/20 of 1/40 incl gebruik van statief en afstandsbediening en je zult zien dat je licht genoeg hebt.
Dank je, Kees. Dat zal ik eens uitproberen met een ander onderwerp.
Ik ben eigenlijk niet zo van het statief bij dit soort macro`s, het is nogal beperkend en traag qua compostities bij snelle insecten. Deze is ook uit de hand gemaakt, vandaar de flitser.

En om gelijk de vraag van Joost te beantwoorden: De flitser zat gewoon op de camera, zo ben ik toch het meest mobiel. Het is ook maar goed dat er weing inkijk in m`n tuin is...je zou eens moeten zie wat voor capriolen ik afentoe uithaal om een beestje te schieten  :D

patrick91

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 27 juni 2011, 21:17:42 »
Omdat ik ook pas in de tuin lag : hulde voor deze vreselijke strakke scherpe foto!

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #12 Gepost op: 27 juni 2011, 21:11:53 »
Net als mijn voorgangers vind ik dit een hele fraaie plaat.

Geen tip maar een vraag: waar bevond zich de flitser, ik neem aan off-camera, dus de afstand tot het onderwerp, de hoek (in breedte en hoogte) t.o.v. van de camera/lens etc. etc.

Ik kan er dan zelf ook eens mee aan de gang gaan.

kdj4

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 27 juni 2011, 20:52:40 »
Dit is een mooie foto Jacco,

Mijn tip, bij gebruik van een sluiter van 1/125 kom je met wat donker weer misschien net wat licht te kort. waarom dan niet op 1/20 of 1/40 incl gebruik van statief en afstandsbediening en je zult zien dat je licht genoeg hebt.

Offline chrizz

• Super Pentaxian
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
« Reactie #10 Gepost op: 27 juni 2011, 20:49:47 »
niks aan doen, gewoon perfect  :)

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline m.prieckaerts

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
« Reactie #9 Gepost op: 27 juni 2011, 20:40:59 »
Ik vind hem erg mooi, dus hier ook verder geen tips.

gnodde

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2011, 16:36:57 »
Als je hem hebt genomen met de 35 mm macro Ltd vind ik dat een extra compliment waard [...]

Ik vermoed met de Tamron 90mm  :cooll:

Jan.

Alwin

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2011, 16:31:01 »
Erg mooi, de belichting en de compo. Als je hem hebt genomen met de 35 mm macro Ltd vind ik dat een extra compliment waard, want zo dicht kun je meestal niet bij een insect komen. We kunnen deze foto binnenkort in de PPG verwachten neem ik aan.

gnodde

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 27 juni 2011, 16:23:45 »
Prachtige belichting.
M.i. weinig verbetering mogelijk. Je zou hooguit nog eens kunnen experimenteren met off-camera flash (via een kabeltje of evt. een cactus-setje o.i.d.), maar of dat mooier wordt....

Jan.

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2011, 16:06:36 »
Hij staat er super op! Geen tips van mijn kant ;)!
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2011, 13:43:40 »
Haha, bedankt voor de complimenten, hoor.  :D

Met de tips doel ik eigenlijk op het gebruik van de flitser.
Normaal heb ik veel last van onderbelichting of goed belichtte onderwerpen met een zwarte achtergrond. Een subtiel invulflitsje zoals hier met behoud van de natuurlijke achtergrond behoorde tot gisteren niet tot de mogelijkheden.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2011, 14:31:28 door C20v »

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #3 Gepost op: 27 juni 2011, 13:07:10 »
Ik weet niet of je wat aan mij hebt, maar het is een macro van het betere soort. :toppie:

Offline SimonWillig

• Senior Member
  • **
  • Niet geschoten is altijd mis!
« Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2011, 13:02:10 »
Ik vind hem geweldig..

.. dus aan mij heb je niet veel.
Groeten,

Simon
-------------------------------------------------------
Pentax K10D,
Sigma AF 18-250mm f/3.5-6.3 dc macro hsm,
Tamron SP 10-24mm f/3.5-4.5 DiII,
[wat manueel spul om mee te hobbie-en]

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
Gouden pyjama
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2011, 12:06:52 »
Gisteren ook weer eens op tuinsafarie geweest, door het bewolkte weer was en niet zoveel licht in m`n tuintje dus ik had de Metz 58 erbij gepakt. Ik heb altijd een beetje haat/liefde verhouding met flitsers (ligt aan mij) dus eerst een beetje geexpirimenteerd. Na diverse instellingen kreeg ik eindelijk een beetje door hoe en wat te doen :)

Het effect is beter dan van de sigma ringflitser die ik heb gehad (betere kleuren imho), zolang je maar niet te dicht bij komt want dan flits je over het onderwerp heen. Toch zijn er hele goede resultaten mee te behalen, denk ik.

Hieronder het resultaat, een pyjamazweefvlieg snoepend aan een ooievaarsbek. Graag jullie gedachten en aanvullende tips zijn natuurlijk ook van harte welkom :)

Grtz Jacco

Golden pyjama`s
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2011, 13:38:42 door C20v »