Auteur Topic: Voetbal - E8 - 5 maart 2011  (gelezen 1844 keer)

kdj4

• Gast
Re:Voetbal - E8 - 5 maart 2011
« Reactie #14 Gepost op: 10 maart 2011, 19:55:09 »
Ik begrijp je wel Kees, maar dit bedoelde ik eigenlijk niet  :D
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen, dat bij de pupillen, het toch wel iets moeilijker is om de vervuiling weg te krijgen, ook met 2.8, omdat de ouders er korter opstaan,dus ook korter bij jou, en er dus eerder een ouder kort bij de actie staat dan bij het senioren voetbal.

Ja bij de kleintjes zitten de ouders dichter op het veld, maar je kunt de vervuiling ook opzoeken, zie deze foto http://i251.photobucket.com/albums/gg294/keeskdj/IMGP2248.jpg bv de jonge in het blauw, die staat bijna net zo scherp op de foto als de spelers waar het om gaat, en dat gaat echt beter worden als je rond de f2.8 gaat zitten en het liefst tussen de 100 en 200mm.
En Harry, ik denk dat het beter is om iets meer de focussen op een actie, bv 2 of 3 spelers die om een bal vechten en niet zoals bij foto 5 waar je 7 spelers ziet. oke af en toe een overzicht foto moet kunnen, heb ik er ook wel tussen hoor  ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #14 Gepost op: 10 maart 2011, 19:55:09 »

Offline kobus

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
« Reactie #13 Gepost op: 10 maart 2011, 17:39:14 »
Kees (en anderen), bedankt voor je eerlijke commentaar, daar heb ik wat aan.

Wat ik ga doen:
- ik heb voor sinterklaas zo'n stoeltje gehad. Volgende wedstrijd ga ik die gebruiken;
- ik ga terug naar f3.2 of f4, net wat scherper dan f2.8 en eerlijk gezegd ben ik altijd bang om iets verkeerd te focussen en zo smokkel ik met F8 ... zal daar vanaf stappen, dan maar wat meer missers...
- harder croppen...

Jullie zien me terug!

Harry, zorg dat je niet achterover valt met het stoeltje :D
Wij zien de missers toch niet, alleen de goede/gelukte ;)

Tis je geraden dat je terugkomt. ;D
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #12 Gepost op: 10 maart 2011, 10:15:09 »
Citaat
ik ga terug naar f3.2 of f4, net wat scherper dan f2.8 en eerlijk gezegd ben ik altijd bang om iets verkeerd te focussen en zo smokkel ik met F8
Ik weet niet of je de 70-200 op je K5 nog hebt gecalibreerd kwa FF/BF focussing. Als die focus goed is dan heb je met je K5 + 70-200 op F3.5-F4 echt geen last van verkeerde focussing. Je kan er natuurlijk wel eens helemaal naast zitten, maar dat is dan een user error  ;D
Ik heb bij tafeltennis zelfs de AF-C gebruikt, heb ik bij de K10 en K7 nooit gebruikt, altijd AF-S.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #11 Gepost op: 9 maart 2011, 23:37:14 »
Kees (en anderen), bedankt voor je eerlijke commentaar, daar heb ik wat aan.

Wat ik ga doen:
- ik heb voor sinterklaas zo'n stoeltje gehad. Volgende wedstrijd ga ik die gebruiken;
- ik ga terug naar f3.2 of f4, net wat scherper dan f2.8 en eerlijk gezegd ben ik altijd bang om iets verkeerd te focussen en zo smokkel ik met F8 ... zal daar vanaf stappen, dan maar wat meer missers...
- harder croppen...

Jullie zien me terug!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline kobus

• Pentaxian
  • **
    • rdkfoto
« Reactie #10 Gepost op: 9 maart 2011, 22:51:25 »
Ik begrijp je wel Kees, maar dit bedoelde ik eigenlijk niet  :D
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen, dat bij de pupillen, het toch wel iets moeilijker is om de vervuiling weg te krijgen, ook met 2.8, omdat de ouders er korter opstaan,dus ook korter bij jou, en er dus eerder een ouder kort bij de actie staat dan bij het senioren voetbal.

kdj4

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 9 maart 2011, 21:54:46 »

Echter Kees, er is een verschil tussen senioren/junioren en pupillen voetbal, de velden zijn kleiner, dus je hebt ook eerder "vervuiling" op je foto doordat de ouders korter op de actie staan als bij de senioren/junioren.

Juist Kobus nu zijn we er, en daarom gebruik altijd zoveel mogelijk de f2.8 zodat je de ouders de hekken de bomen en alles wat om het veld staat wat minder in beeld hebt.
Kijk hier http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=19657.0 dit kijkt toch beter ? ...... niet omdat de f7.1 heb gebruikt !
Het gaat er bij mij niet in dat je voetbal foto's maakt op f7.1, en zo het veld er achter ook nog eens goed in beeld hebt.

Mvg
Kees.
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2011, 21:58:39 door kdj »

Offline kobus

• Pentaxian
  • **
    • rdkfoto
« Reactie #8 Gepost op: 9 maart 2011, 21:05:22 »
Ze worden beter Harry.

Persoonlijk zou ik proberen de foto's nog krapper te croppen, zodat ook een gedeelte van de toeschouwers e.d. wegvalt, niet bang zijn om het "mes" erin te zetten.
Dit is een suggestie hoe ik het wss zou doen.(voorzover dat belangrijk is ;))

1:Alleen het schot en de spelers er rechtsachter
2:ondanks jouw uitleg, toch de 4 spelertjes bij elkaar en de dame weg.
3: prima
4: flink stuk van de bovenkant af en dan alleen de keeper en de speler in het groen/geel met onderkant laten zoals het is.
5: alles links van de keeper eraf

Echter Kees, er is een verschil tussen senioren/junioren en pupillen voetbal, de velden zijn kleiner, dus je hebt ook eerder "vervuiling" op je foto doordat de ouders korter op de actie staan als bij de senioren/junioren.

Offline Johnnie

• Super Pentaxian
  • Aan de spullen ligt het niet!
« Reactie #7 Gepost op: 9 maart 2011, 19:05:34 »
Ik blijf deze foto's leuk vinden! Mogelijk dat ik over een aantal jaar ook bij de velden sta om deze foto's te maken?? Maar met welke camera? (m'n zoontje is 1, dus nog een paar jaar te gaan)

Groet, John
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

kdj4

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 9 maart 2011, 15:06:42 »
Oke, ga ik er vanuit dat je de Sigma 70-200 hebt gebruikt.

Foto 1 door het gebruik van 70mm en  F7.1 neem je alles mee, de spelers de ouders de boswal het geheel is heel druk en het moment de actie valt zo een beetje in het niet. ik zelf zie het graag zoals foto 3.

Foto 2 het zelfde verhaal als foto 1, door de F7,1 kunnen we mee kijken naar het voetbal wat op het veld daarachter aan de gang is.

Foto 3, zo zie ik ze graag  :)

Foto 4, 80% van deze foto is gaas  ???

Foto 5, zie commentaar foto 1.

Ga ook eens op een krukje zitten zodat je op de zelfde hoogte als de spelers bent, ik weet zeker dat de foto's daar sterker van worden.
Gooi diafragma naar 2,8 het is mooi dat de K-5 op iso 800 kan, maar heb je dat echt nodig ? ja misschien wel op 7.1
Ik heb afgelopen zaterdag in de regen (motregen) voetbal foto's gemaakt waarbij ik niet hoger dan iso 320 kwam.

Ik wil zo graag de foto's beter zien  :'(  sorry maar je hebt met de K-5 en je lens voor meer dan €1500,- in handen en ik zie het niet terug in de foto's  :-\

zo........  ;)

Mvg
kees.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #5 Gepost op: 9 maart 2011, 05:21:23 »
Voordat ik verder ga eerst even een vraag, waar gaat het bij deze foto's om ? foto 1, 2, 3 en 4 om de actie of als overzicht's foto's ?
Mvg
kees.

Dat is nog best een moeilijke vraag... Ik wil graag een actiemoment hebben, het schot van het meisje, de vangst van de bal door de keeper... Maar vaak tegelijk iets van de context laten zien....

Maar feel free voor elke opmerking: ik kan er alleen maar van leren...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

kdj4

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 8 maart 2011, 20:08:45 »
Voordat ik verder ga eerst even een vraag, waar gaat het bij deze foto's om ? foto 1, 2, 3 en 4 om de actie of als overzicht's foto's ?

Mvg
kees.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2011, 15:45:34 »
@Andre-mz5 Thanx for comments
Wij zijn een van de weinigen met twee dames in het team.. Van allebei de dames heb ik natuurlijk ook een portret gemaakt en dat wordt door de ouders zeer gewaardeerd! Afdrukken en ophangen, en dat is altijd een leuk compliment... Zelf vind ik de actiefoto's leuker :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2011, 14:54:43 »
Leuke serie met al die dames erbij.
Ik denk dat de dame van #1 en haar ouders erg blij zijn met deze fraaie actie foto.
Door de mooie gelaats uitdrukking en de krappe kadering is #3 mijn favo van deze serie.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
Voetbal - E8 - 5 maart 2011
« Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2011, 08:30:27 »
Gisteren weer mijn wekelijkse wedstrijd geschoten... ruim 400 foto's, ca 25 naar de website en 5 voor het forum...

Foto 1 - ook dames kunnen hard schieten...

Foto 2 - even opzij zetten... Heb hiet getwijfeld over kraper kaderen, maar vind ook de speler rechts wat toevoegen...

Foto 3 - dan hier wel eens wat krapper

Foto 4- mooie redding van de keeper

Foto 5 - en hier verrast NVC de keeper en gaat scoren!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda