Auteur Topic: Wat te doen voordat je een lens koopt  (gelezen 2139 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Wat te doen voordat je een lens koopt
« Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2011, 14:42:39 »
Bedankt voor de tips allemaal. :)

Als je over internet bestel bij een winkel heb je toch een periode van een week of zoiets dat je het product kan en mag terug sturen volgens de wet?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2011, 14:42:39 »

Serpiente

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2011, 12:30:43 »
1. Probleem. Ik wil iets kunnen fotograferen maar met mijn huidige lens kom ik iets te kort (bijvoorbeeld bereik of lichtsterkte).
2. Eerst kijken of ik het met bestaande middelen kan oplossen.
3. Als dat niet naar tevredenheid kan dan zoek ik waar het wel mee kan op internet. Ik zoek bijna alle mogelijke opties die op mijn camera kunnen.
4. selectie maken op prijs en daarna op kwaliteit. Daarna functies. Daarna blijven er meestal nog 2 of 3 over.
5. Deze 2 of 3 met elkaar vergelijken op internet en ze rangschikken.
6. Winkels, marktplaats en dit forum bekijken of ik waar ik hem kan kopen of proberen.
7. Kopen (ophalen, maar meestal laten opsturen)

Ik heb eigenlijk op mijn kitlenzen na nog geen nieuwe lens gekocht. Ik heb ze allemaal via dit forum gekocht. Stap 1 tot en met 5 doe ik best wel vaak. 6 en 7 eigenlijk alleen als ik geld heb. ;)

Offline Eppie

• Senior Member
  • **
  • Having fun doing what i like!!!
    • BelCel
« Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2011, 10:21:31 »
Yep....als ik nieuw koop (winkel) gaat tie de doos uit en zal ik testen. Echter via internet bestellen gaat dikwijls sneller en zal dus ten koste gaan van een eigen kwaliteitscontrole. Hierom probeer ik wel altijd bij dezelfde winkel mijn hardware te ontrekken. Een winkel die op de fora goed aangeschreven staat en waar ik middels eigen ervaring ook een goed gevoel aan over heb gehouden.

Wanneer ik een 2e hands over neem die mij meer dan 100 euro zal kosten maak ik een afspraak met de verkoper om zo eea te kunnen testen.
Body mee, lens erop en testen maar.

grtz, Eppie
Grtz Eppie.
On the internet nobody knows you're a fool!!

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #10 Gepost op: 19 februari 2011, 11:33:48 »
Alles wat ik heb gekocht heb ik van tevoren niet eens in handen gehad, laat staan getest.

Hier hetzelfde ... zelfs uit noodzaak : om Pentax te kunnen testen ga ik geen 100 km of meer rijden.

Offline Polvora

• Senior Member
  • **
  • Pentax for life!
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2011, 10:54:39 »
Ligt helemaal aan wat voor lens het is en waar ie vandaan moet komen. Ik heb nog nooit een miskoop gedaan en al behoorlijk wat lenzen  roulatie gehad. I x een A*600 vanuit Canada via E-bay gekocht zonder ook maar iets te zien, wel even met de verkoper gebeld, wilde wel even graag weten met wie ik te maken had. En ja, je 's een keer pech kunnen hebben dat moet je mi incalculeren...

groet,

Rik
K-5 8 t/m 500mm

patrick91

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2011, 20:11:10 »
Eerst voelen voordat je iets koopt tenzij het voor de verkoop is.
Nieuw gaat uit de doos in de winkel.. ik wil zien wat ik koop en ik wil het in handen houden.

maar dan nog kun je je vergissen en ik heb een lens verkocht waarvan ik dacht dat ik dat niet zou doen..

kdj4

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2011, 19:24:16 »
Bedankt Kees.

Je hebt wel veel vertrouwen in anderen. :)

Mag ik vragen waarom je voor de 7D heb gekozen, zo te lezen zal het allemaal met specificatie te maken hebben en minder met ergonomie of niet?

Zat te twijfelen tussen de 5D en de 7D, de 7D is natuurlijk voor sport een prima camera en dat doe ik op dit moment toch het meest.
In mijn achterhoofd speelt wel dat ik nog een tweede body wil hebben, en denk toch aan de 5D mark II maar volgens geruchten op het canon forum komt er over een niet al te lange tijd een opvolger van de 5D dus even wachten, of dan toch type II en hopen dat hij in prijs zakt. de 5D loopt al een tijdje mee maar de prijs gaat tot nu toe alleen maar omhoog.

Mvg
Kees.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2011, 18:49:03 »
Dus als we iets over lenzen willen weten moeten we bij jou zijn?  :)

Hangt natuurlijk wel van het objectief af. Mijn omloopsnelheid is ook redelijk hoog, kom er lang niet aan toe om ieder objectief heel uitgebreid te testen. Verder speelt natuurlijk ook persoonlijke voorkeur een grote rol, dat is mede de reden dat ik zoveel mogelijk objectieven zelf wil testen. Maar mijn voorkeur hoeft niet gelijk te zijn aan die van een ander.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2011, 18:08:03 »
Bedankt Kees.

Je hebt wel veel vertrouwen in anderen. :)

Mag ik vragen waarom je voor de 7D heb gekozen, zo te lezen zal het allemaal met specificatie te maken hebben en minder met ergonomie of niet?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

kdj4

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2011, 17:52:52 »
Alles wat ik heb gekocht heb ik van tevoren niet eens in handen gehad, laat staan getest.
Voorbeeld, toen ik de 7D met de 70-200 kocht bij cameranu ging ik er heen en is niet eens uit de doos geweest, sterker nog voordat ik de 7D kocht heb ik de camera nog nooit live gezien.
Later heb ik de 24-70 via de post besteld en heb de lens daarvoor ook niet eens geprobeerd. Flitsers zelfde verhaal. 50/1.4 zelfde verhaal. 10-22 zelfde verhaal.
Alles laat ik via de post komen en via het lezen op internet koop ik iets. Maar omdat ik het wel eens leuk vind om naar Urk te rijden en daar rond te kijken koop ik daar wel eens wat, maar proberen hoeft voor mij niet.

Mvg
kees.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2011, 17:26:10 »
Dus als we iets over lenzen willen weten moeten we bij jou zijn?  :)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2011, 16:43:11 »
Ik koop gewoon alles wat los en vast zit en test het thuis uit. Wel tweedehands objectieven meestal. Kan helaas niet alles houden en verkoop dus ook weer redelijk wat maar hoe dan ook zal ik nog heel wat objectieven aankopen om te zien hoe de handling in de praktijk is en hoe deze presteert qua beeldkwaliteit. Er is altijd wel weer een liefhebber die mijn aankopen wil overnemen.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
Wat te doen voordat je een lens koopt
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2011, 16:23:01 »
Gisteren een discussie gehad over wat te doen als je een lens koopt en ben wel benieuwt hoe de meeste van jullie dat doen en o jullie speciaal op dingen letten.

Meestal kijk ik op internet naar reviews/test voor de meeste onderdelen van de beeld kwaliteit ik vindt het persoonlijk onmogelijk omdat achter op het schermpje te beoordelen en ik schiet in RAW en wat je op het schermpje ziet is JPG dus thuis ziet de foto er weer anders uit dus het heeft weinig zin. Soms kijk ik wel naar vervormingen, aberraties en/of de bokeh van de lens als ik nog niet een review voor hebt gevonden of gelezen.
Voornamelijk kijk ik in de winkel naar de bouw kwaliteit en hoe de lens zoom, focus en in de hand ligt.
Ik maakte de opmerking dat ik voor Sigma of Tamron lenzen soms een Nikon D90 als vervanging voor de K10D pakt om te voelen hoe een lens is als de winkel geen Pentax versie heeft, daar kwam nog wel wat kritiek.
Het is natuurlijk niet precies het zelfde maar voor mij voelt het gelijk genoeg aan om te minste een idee te krijgen van hoe de lens voelt.

Hoe doen jullie het en hebben jullie wat tips misschien?  :)
Ik heb nog nooit een lens tweede hands gekocht, misschien heeft iemand daar een goeie tip over voor dingen om op te letten?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ