Gisteren een discussie gehad over wat te doen als je een lens koopt en ben wel benieuwt hoe de meeste van jullie dat doen en o jullie speciaal op dingen letten.
Meestal kijk ik op internet naar reviews/test voor de meeste onderdelen van de beeld kwaliteit ik vindt het persoonlijk onmogelijk omdat achter op het schermpje te beoordelen en ik schiet in RAW en wat je op het schermpje ziet is JPG dus thuis ziet de foto er weer anders uit dus het heeft weinig zin. Soms kijk ik wel naar vervormingen, aberraties en/of de bokeh van de lens als ik nog niet een review voor hebt gevonden of gelezen.
Voornamelijk kijk ik in de winkel naar de bouw kwaliteit en hoe de lens zoom, focus en in de hand ligt.
Ik maakte de opmerking dat ik voor Sigma of Tamron lenzen soms een Nikon D90 als vervanging voor de K10D pakt om te voelen hoe een lens is als de winkel geen Pentax versie heeft, daar kwam nog wel wat kritiek.
Het is natuurlijk niet precies het zelfde maar voor mij voelt het gelijk genoeg aan om te minste een idee te krijgen van hoe de lens voelt.
Hoe doen jullie het en hebben jullie wat tips misschien?

Ik heb nog nooit een lens tweede hands gekocht, misschien heeft iemand daar een goeie tip over voor dingen om op te letten?