Auteur Topic: Vesseltracker  (gelezen 2811 keer)

jsoomers

• Gast
Re:Vesseltracker
« Reactie #12 Gepost op: 8 april 2011, 01:24:59 »
Dit is op zich een mooie foto.
Een imposante verschijning in een sfeervolle plaat neergezet!
De donkere delen vind ik echter veel te donker.
Hierdoor raak je de lijn van de romp kwijt en lijkt het of de brug (of hoe het ook heet) scheef op het dek staat.
Het is echter zeker een goede basis om verdere bewerking aan te gaan!

Gr. Jos

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #12 Gepost op: 8 april 2011, 01:24:59 »

Offline artmure

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #11 Gepost op: 7 april 2011, 23:22:18 »
Een nieuwe poging:

Piepen kan nooit kwaad, zei de muis.

Offline Scheepsspotter

• Senior Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 7 april 2011, 00:09:17 »
Dag collega spotter  ;D
Voor nood:
Olympus Stylus SP-820UZ
http://www.scheepsspotter.webs.com

Offline artmure

• Senior Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 6 april 2011, 23:30:08 »
Bedankt voor jullie reacties. Daar doen we het voor.
We gaan proberen de grenzen te verleggen.

newmikey

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 6 april 2011, 11:19:10 »
Wat mij een beetje opvalt is het gebrek aan scherpte, en misschien zou wat nabewerking de compositie en de kleuren ook helpen. De EXIF lijkt te suggereren dat je Aperture gebruikt, je zou misschien ook nog een pixel-based edit programma kunnen gebruiken.

De scherpte kan liggen aan het feit dat je consistent f4.5 gebruikt. De DOF bij die diafragma opening en 120mm (180mm op APS-C) is niet zo groot en, aangenomen dat je de camera het focuspunt hebt laten kiezen, zouden delen van het schip wel eens buiten die DOF kunnen vallen. Dat zie je op de boeggolf die bij deze sluitersnelheden eigenlijk haarscherp zou moeten zijn maar hier buitengewoon wazig is.

Ook vind ik dat je eigenlijk storende elementjes zoal de eenzame propellortip van een windturbine die van rechts het beeld "insteekt" zou moeten wegklonen.

Dit allemaal als het je om meer dan alleen registratie gaat. Als het inderdaad alleen om het registreren gaat wordt het verhaal anders - dan zijn dit inderdaad géén fotografie-hobby-foto's maar scheepsspotter-foto's en zijn ze voor mij wat minder interessant.

jsoomers

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 6 april 2011, 09:58:48 »
Mijn mening is meer dat je op een forum niet alleen je "pronkstukken" presenteert, maar ook vooral de twijfelaars waarbij je jezelf hoopt te verbeteren met behulp van anderen!
Schepen spotten is net als vliegtuig spotten voor menigeen een leuke hobby en respect voor "ieder zijn dingetje".
Zoals al genoemd heb je het weer en de positie niet echt mee, maar je gaf zelf al aan dat deze hobby "nieuw" voor je is en hier moet je even je weg in vinden...
Hoewel ikzelf ook geen "kei" ben in sprankelende foto's maken, heb ik geprobeerd om foto 2 wat op te tuigen (omdat ik dit de minste vind..).
Ik heb in Photoshop een "onscherp masker" toegepast, een beetje gecropt en rechts een beetje omhoog gekanteld, om het schip wat imposanter de foto in te laten varen..

Als je het niks vindt, haal ik hem uiteraard weer weg...
Ga vooral door hiermee en veel plezier met je nieuw onderwerp!

Gr. Jos

Offline SimonWillig

• Senior Member
  • **
  • Niet geschoten is altijd mis!
« Reactie #6 Gepost op: 6 april 2011, 08:21:45 »
De techniek is niet zo veel mis mee... De bootjes  ;) staan er op zich goed op. De kleuren zijn niet zo sprankelend, maar dat ligt deels aan het weer, deels aan jouw nabewerking (of het gebrek daaraan.)

Maar over het onderwerp: Jij bent kennelijk gegrepen door die grote oceaanstomers. En dat is best begrijpelijk, want het een imposant gebeuren in de haven en op de grote waterwegen.
Maar het zou leuk zijn als je door jouw foto's jouw enthousiasme op ons zou kunnen overbrengen - en dat is niet zo goed gelukt.
Er staat een boot op, met een beetje omgeving erbij, en dat is het wel zo'n beetje. Wat er op een fotografieforum verwacht wordt is net dat beetje extra dat een kiekje tot een foto maakt. In jouw geval zou ik het zoeken in de interactie van de boot met de omgeving: slepen, aanmeren, laden/lossen etc. Of het imposante van zo'n groot schip uitdrukkelijk naar voren brengen.
Het kan zijn dat je dat niet wilt. Ook goed, maar reken er dan op dat jouw foto's lauw ontvangen blijven worden!
Groeten,

Simon
-------------------------------------------------------
Pentax K10D,
Sigma AF 18-250mm f/3.5-6.3 dc macro hsm,
Tamron SP 10-24mm f/3.5-4.5 DiII,
[wat manueel spul om mee te hobbie-en]

Offline artmure

• Senior Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 5 april 2011, 22:01:08 »
Echter spannend vind ik deze fotografie niet  ::)

Spannend???

Ik vond het een uitdaging om de boten zo correct mogelijk in beeld te brengen.

Bij foto 1 de MSC mooi tussen de windmolens gemikt en de loodsboot brengt nog wat verhaal.

Bij foto 2 vaart de boot toch mooi de foto in?

Over kleur en scherpte ben ik tevreden, of vergis ik me?

Suggesties welkom

Daniël

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
« Reactie #4 Gepost op: 5 april 2011, 18:59:34 »
Ik zie foto's van boten. Echter spannend vind ik deze fotografie niet  ::)
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

gnodde

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 4 april 2011, 08:34:52 »
't Zijn mooie bootjes, maar daar hoef je toch geen DSLR voor te hebben. No offence, maar dit soort plaatjes kun je ook met een p. & s. cameraatje maken.

Jan.

Offline chrizz

• Super Pentaxian
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
« Reactie #2 Gepost op: 3 april 2011, 21:31:24 »
ieder z'n hobby  ;D Ik zit graag op de fiets naast foto's maken, maar dat combineert slechter met fotograferen dan jouw hobby kan ik je zeggen. Dat zijn 2 grote boten op het water waar ik verder helaas weinig op aan kan merken.

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline artmure

• Senior Member
  • **
Vesseltracker
« Reactie #1 Gepost op: 3 april 2011, 21:15:41 »
Ik heb er een nieuwe hobby bij, namelijk bootjes trekken. Opnames kan ik uploaden via vesseltracker (http://www.vesseltracker.com) en delen met ander shipspotters of hoe noem je die mensen.

Onderstaande foto's werden genomen met K7 en 55-300 DAL

Maritieme groeten,

Daniël

Foto 1

Foto 2

« Laatst bewerkt op: 9 april 2011, 17:28:33 door artmure »