Auteur Topic: opslag van foto's  (gelezen 2635 keer)

macsterdam

• Gast
Re:opslag van foto's
« Reactie #14 Gepost op: 22 november 2010, 10:35:18 »
kijk eens hier: http://thedigitalstory.com/2009/11/macworld_article_on.html
en hier: http://www.ilounge.com/index.php/articles/comments/moving-your-itunes-library-to-a-new-hard-drive/

problem solved?

(antwoord duurde even, want er kwam een paar dagen geleden even een hartoperatie tussendoor.)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #14 Gepost op: 22 november 2010, 10:35:18 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #13 Gepost op: 17 november 2010, 20:34:09 »
Stel, we hebben de foto's op de losse HD, en NIET op de iMac. Als ik dan op de iMac een album in iFoto aanmaak en aan dat album foto's wil koppelen die op de losse HD staan dan copieert de computer de foto's gewoon naar iFoto. En dat wilde ik nou net niet!
Is zeer waarschijnlijk een instelling van iFoto.
Met Picasa en Lightroom heb je ook zo een instelling maar die kan je aanpassen dat die alleen maar koppelt met het bestand maar niet verplaats of kopieert.
Dus even bij de import instelling van iFoto kijken of je iets kan vinden.

Ik heb zelf geen Mac dus ik ben nu ook maar aan het gissen, maar ik zag nog geen reactie daarom dit commentaar in de hoop dat je iets vindt.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

BenK10

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 17 november 2010, 13:05:34 »
bedankt voor de reacties, jongens. Zo leer ik steeds weer een beetje bij.

Toch zie ik nog niet hoe de diashow werk, of ik zie (lees) iets over het hoofd.

Stel, we hebben de foto's op de losse HD, en NIET op de iMac. Als ik dan op de iMac een album in iFoto aanmaak en aan dat album foto's wil koppelen die op de losse HD staan dan copieert de computer de foto's gewoon naar iFoto. En dat wilde ik nou net niet!

Op een Window's PC werkt dit systeem prima, zowel muziek als foto's op de losse HD kon ik koppelen aan iTunes en Adobe elements op de PC zonder dat ze foto's eerst weer gecopieerd werden naar de PC. Het zal wel een slimmigheidje zijn op de nieuwe iMac, maar ik zie het nog niet. En fotografie is een hobby van mij, computers niet...

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #11 Gepost op: 17 november 2010, 00:12:59 »
Kan je niet de TimeMachine over VPN laten werken?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

macsterdam

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 14 november 2010, 23:25:33 »
TimeMachine maakt elk uur een backup van de nieuwe bestanden en groepeert dat per dag. Er wordt dus als het ware een 'dagelijkse snapshot' van je Mac gemaakt. Op die manier kan je dus terug in de tijd om files terug te halen.

Stel, je hebt de Mac al een half jaar, en vanaf het begin met TimeMachine backups gemaakt. Als je dan TimeMachine opent, kan kan je letterlijk naar een dag die tussen nu en een half jaar terug ligt, en je ziet je Mac zoals die er toen uitzag. Je hoeft dus niet alles terug te zetten, maar alleen maar dat ene bestandje.
Voorbeeld: je weet dat je op 2 Augustus op een feestje foto's hebt gemaakt, maar hebt die onlangs per ongeluk weggegooid. Je opent dan TimeMachine, gaat naar 2 Augustus en pakt je foto's en zet die terug. Simpel.

Hier nog meer info over TimeMachine

Wat backups betreft is het altijd handig om je files op twee plekken te hebben. Om het toch draadloos te houden, zou je een extra harde schijf aan je TimeCapsule kunnen koppelen, en daar handmatig je foto's op kunnen backuppen b.v.

BenK10

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2010, 21:44:30 »
Leuk, Eljakim, dat je ongeveer de oplossing hebt die ik in gedachten heb, al snap ik niet hoe het werkt als je RAW's van de iMac gooit. Dan wordt je time machine toch bijgewerkt eveneens zonder RAW's? De time machine is toch een copy van de iMac?

Crashen van harde schijven zal best mogelijk zijn maar de twee oude Philips-exemplaren die ik in gebruik heb doen het al jaren zonder haperen. Het is de capaciteit die ze oud maakt, wie praat nog over 250 Gig?
Ik heb een Western Digital gekocht van 2 Terra, het is ongelofelijk als je bedenkt dat mijn eerste mp3-speler van 256 Mb 220 euro kostte en de WD 2 Terra 150 euro.

Voorlopig ben ik nog wel even bezig met overzetten, schikken, enzovoort.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2010, 19:10:40 »
Ach, schijfruimte is tegenwoordig goedkoop. Mijn .DNG-bestanden zitten tussen de 10 en 20MB per foto, dus op een 500GB schijf passen zo'n 30.000 foto's. Ik heb twee van die externe harde schijven; één hier in huis en één op m'n werk. Eén maal per ongeveer twee weken (afhankelijk van mijn activiteiten) maak ik een back-up van mijn foto's van de computer naar een externe harde schijf. Die schijf neem ik mee naar m'n werk, en de schijf, die op m'n werk lag neem ik dan weer mee naar huis, om daarop ook een back-up weg te schrijven. Ik heb dus, al met al, m'n foto's op drie schijven staan: op de harde schijf van m'n PC (2 1TB schijven in Raid-1), op een externe HD thuis en op een externe HD op m'n werk.
Als er dan eens wat crasht, en zelfs als er twee schijven tegelijkertijd crashen, ben ik m'n foto's toch niet kwijt.

Jan.

Dat is inderdaad handige oplossing ja.
Hier ligt één schijf in de kluis en die is circa 30 minuten brandveilig.

elkim

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 14 november 2010, 18:17:53 »
lijkt me prima zo  :cheer:

gnodde

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 14 november 2010, 18:04:27 »
De meest ideale oplossing is er naar mijn idee ook niet. Als je alles dubbel opslaat, zoals ik, dan kost het op enig moment erg veel schijfruimte in ieder geval......
Dus wat jij zegt, het weggooien van slechte foto's, ben ik ook al mee begonnen.

Ach, schijfruimte is tegenwoordig goedkoop. Mijn .DNG-bestanden zitten tussen de 10 en 20MB per foto, dus op een 500GB schijf passen zo'n 30.000 foto's. Ik heb twee van die externe harde schijven; één hier in huis en één op m'n werk. Eén maal per ongeveer twee weken (afhankelijk van mijn activiteiten) maak ik een back-up van mijn foto's van de computer naar een externe harde schijf. Die schijf neem ik mee naar m'n werk, en de schijf, die op m'n werk lag neem ik dan weer mee naar huis, om daarop ook een back-up weg te schrijven. Ik heb dus, al met al, m'n foto's op drie schijven staan: op de harde schijf van m'n PC (2 1TB schijven in Raid-1), op een externe HD thuis en op een externe HD op m'n werk.
Als er dan eens wat crasht, en zelfs als er twee schijven tegelijkertijd crashen, ben ik m'n foto's toch niet kwijt.

Jan.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #5 Gepost op: 14 november 2010, 17:14:40 »
De meest ideale oplossing is er naar mijn idee ook niet. Als je alles dubbel opslaat, zoals ik, dan kost het op enig moment erg veel schijfruimte in ieder geval......
Dus wat jij zegt, het weggooien van slechte foto's, ben ik ook al mee begonnen.

elkim

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 14 november 2010, 16:54:19 »
Hey, er is hierover al heel veel discussie geweest wat het beste is en wat niet
ook ik heb sinds begint 2010 een iMac met 1T HD + een time capsule met nog eens 1T
die zou ik zeker niet gebruiken om ook nog eens al je dagelijkse files op te zetten en te gebruiken
waar blijf je dan weer met je back-up , op je Mac???
wat ik begrijp is dat je aan je time capsule een HD wilt plaatsen via usb neem ik aan ?
dit is wat ik doe
*Raw's op de mac in een aparte map
*via Lightroom m'n ra's bewerken en de onbewerkte en slechte ra's gelijk verwijderen.
*goede foto's exporteren naar iPhoto in de map afbeeldingen.
*via Time machine word eider uur een backup gemakt naar de time capsule
*iedere maand gaat er een externe HD van 1T aan de mac om alle gebruikersdata van de hele mac te backupen met "Super Duper"
*ik ben van plan om elk jaar de map met Raw's leeg te maken op de Mac, deze staat en in de time capsule en op de externe HD

weet dat de time capsule snel vol loopt en vervolgens dubbele en verouderde files van achteruit begint te wissen, ik zit op de helft van m'n Mac HD maar m'n time capsule zat overlaatst al vol, met behulp van Macsterdam draait hij weer en houd hij nu ongeveer 200GB vrij om te werken dit blijft nu stabiel.

ik weet niet of dit de beste manier is maar weet wel dat, ook na een externe HD crash waarbij ik een paar maanden mijn foto's kwijt ben geweest dit niet meer wil meemaken.

succes er mee ;)  

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2010, 16:18:50 »
Na een tweetal gecrashte externe schijven heb ik alles op de interne én een externe harde schijf staan.
Ik heb ooit begrepen dat een externe harde schijf sneller crasht, maar of dat waar is weet ik niet. Is mij twee keer gebeurd en is voor mijn gevoel twee keer te veel.

Offline klumper

• Senior Member
  • **
  • Pentax gek
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2010, 13:11:01 »
Een Apple heb ik niet, maar bij mijn PC zit de externe schijf met een USB2 kabeltje vast.
De fotodownloader heb ik geleerd om alle foto's naar de externe schijf te schrijven. Ze komen dus nooit op de PC.
Alle handelingen verder worden dus vanaf de externe schijf gedaan.
Ik merk geen snelheidsverschil met diavoorstelling of andere activiteiten.
Pentax S3, SV, SP1000, Pentax Auto 110, K10D en K70
SMC Takumar: 1,8/50. 2/55, 3,5/28, 3,5/135, SMC Pentax: 18-55, 50-200 en Tamron 10-24, Tamron 2,8/17-50, en Pentax DA 1,8/50, Tamron 70-300.

http://www.flickr.com/photos/gj3

BenK10

• Gast
opslag van foto's
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2010, 12:32:40 »
Ik heb een vraagje:
Het aantal foto's groeit met zekere regelmaat. Opslag van de plaatjes vergt een hoeveelheid geheugen op de PC. Nu heb ik een iMac gekocht waar ik niet de foto's op wil bewaren, dat moet op een losse geheugenschijf. Deze losse schijf moet dan via de Time machine (Aple wireless router) communiceren met de iMac. Je kunt de time machine leren de losse schijf als lees- en schrijfgeheugen te zien en niet als back-upschijf.
Mijn vraag is dan of iemand deze configuratie heeft/kent en wat dan de snelheid is waarmee je een diavoorstelling op de iMac kunt presenteren. Anders gezegd: hoe snel leest de iMac de foto's draadloos via de Time machine van de losse schijf?
Het alternatief zou zijn de losse schijf gewoon aan de iMac te hangen, dan leest de iMac via het usb-draadje de foto's.
Ik ben nieuwsgierig!