Auteur Topic: Hoe schoon is jouw sensor?  (gelezen 5707 keer)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Hoe schoon is jouw sensor?
« Reactie #21 Gepost op: 8 september 2010, 23:01:43 »
[...]Nu nog ff een goede manier vinden om mijn PC Monitor te reinigen........[...]

Gevonden!
Ik had met de aanschaf van mijn LCD-TV een speciaal reinigingssponsje met vloeistof aangeschaft. Hiermee mijn PC-scherm gereinigd en ik heb geen last meer van valse sensor-vlekken  :'( :'( :'( :'( :evil: :schaam:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #21 Gepost op: 8 september 2010, 23:01:43 »

Buksbeest

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 31 augustus 2010, 20:10:39 »
Vanmiddag even naar Heumen gereden, voor mij niet zo heel ver, en heb weer een mooie gereinigde K-7. Een plekje blijft want zit onder mijn filter dat voor de sensor zit en een paar dode pixels die je welliswaar niet op de foto's ziet maar er wel zijn. Je kunt er op wachten en het was er gezellig in de zin van wat praten met andere wachtende fotografen.

Ik kan het in ieder geval iedereen van harte aan bevelen! Chipclean is top.

Ze hebben een ander proces van cleanen en dus geen kwastjes en blaasbalgjes die vaak meer stof brengen dan ze verwijderen.

:cheer: :toppie: :cheer:

RonHendriks

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 31 augustus 2010, 20:03:27 »
Vanmiddag even naar Heumen gereden, voor mij niet zo heel ver, en heb weer een mooie gereinigde K-7. Een plekje blijft want zit onder mijn filter dat voor de sensor zit en een paar dode pixels die je welliswaar niet op de foto's ziet maar er wel zijn. Je kunt er op wachten en het was er gezellig in de zin van wat praten met andere wachtende fotografen.

Ik kan het in ieder geval iedereen van harte aanbevelen! Chipclean is top.

Ze hebben een ander proces van cleanen en dus geen kwastjes en blaasbalgjes die vaak meer stof brengen dan ze verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2010, 20:11:45 door RonHendriks »

Hythloday

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 30 augustus 2010, 14:39:27 »
Dan doe je zeker niet aan macro-fotografie 

Nee. Ik ben te ongeduldig zodat scherpstellen een probleem is.

Het liefst fotografeer ik met mijn DA12-24mm en dan vooral wolkenluchten.

gnodde

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 29 augustus 2010, 23:03:29 »
Meestal is de sensor daarna schoon genoeg om op diafragma 8 te fotograferen.

Dan doe je zeker niet aan macro-fotografie  :-*

Jan.

Hythloday

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 29 augustus 2010, 20:09:52 »
Uit een ander draadje komt deze.

Van de zaak www.chipclean.nl

Misschien wel leuk om dat te doen en de resultaten eens te tonen. Overigens ga ik komende week wel weer eens mijn camera laten reinigen. Ze doen daar ook het spiegelhuis, dus dat is weer een extra vuiltje weg.

Een schone sensor is een illusie. Door met een sensorbrush de sensor schoonmaken, kan de sensor stof aantrekken omdat die enigszins statisch is.

Ik fotografeer meestal of f/8 en als ik een stofje op de foto zie, maak ik hem schoon. Diafragma op 16 en een flitsfoto van een schone deur. De foto vergroten 4x vergroten op het LCD scherm en dan kritisch  de hele sensor bekijken. Als ik een stofje aantref, maak ik de sensorbrush antistatisch met de rocketblower en ga 1x over de sensor. Meestal is de sensor daarna schoon genoeg om op diafragma 8 te fotograferen.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #15 Gepost op: 29 augustus 2010, 11:17:53 »
Mijn kat doet al soms verwoede pogingen om het scherm te reinigen........Een waar drama: ze laat dan alleen maar haren er op achter.

Elvira

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 29 augustus 2010, 11:12:54 »
Of met een  :surrender: :surrender:

:D :D
Elvira

Bartel

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2010, 11:11:32 »
Nu nog ff een goede manier vinden om mijn PC Monitor te reinigen........
Goed meelallen met de muziek, in ieder geval met veel consumptie en vervolgens met de kat (als je die niet hebt, de hond van de buren) droogvrijven.
Werkt vrij goed :)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2010, 11:01:49 »
Hilarisch is het niet ;-)
Ik zoom in op de foto en beweeg dan de foto over het scherm om uit te maken of het een sensorvlekje is of niet, maar soms ben ik gewoon te ongedurig om dat te doen..........

Nu nog ff een goede manier vinden om mijn PC Monitor te reinigen........

greetz,
Erik

RonHendriks

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2010, 01:47:16 »
Ik merk dat mijn Pc-scherm toch ook wel vlekjes heeft; ik zit soms 'sensorvlekken' in PS te corrigeren terwijl dat helemaal geen effect heeft  :-X :-X :-X     :-X          :-\
haha ja dat is dan dubbelgrappig. Ik heb mijn laptopje op scrolstand staan, dus 1024x768 op een 1024x600 scherm en kan dus eenvoudig even omhoog en omlaag met de muis en dan schuift mijn beeld. De vlekken die stilstaan zitten zeker op mijn scherm. :D :D

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2010, 00:17:48 »
Ik merk dat mijn Pc-scherm toch ook wel vlekjes heeft; ik zit soms 'sensorvlekken' in PS te corrigeren terwijl dat helemaal geen effect heeft  :-X :-X :-X     :-X          :-\

greetz,
Erik

Bartel

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2010, 21:55:40 »
Ik heb vandaag het toestel eens 180 graden gedraaid (met lens erop), toen zag ik ook zaken die ik liever niet zag :( Gelukkig is niet alles zichtbaar op de foto :)
Maar inderdaad tijd voor de najaarsschoonmaak.

Serpiente

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2010, 16:59:45 »
Binnen de marge van F1.7 en F14 zie ik niets. Hoger ga ik nooit. Dat is voor mij zoiets als stof onder de kast  ;) :D

elkim

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2010, 13:32:46 »
ik heb een Artic butterfly  ;D super handig kwastje waar je op 2 a 3 minuten
je sensor "stof" vrij mee krijgt spatjes of vlekjes da's een ander verhaal
maar jou baggerboot Ron, daar schiet nog maar een fractie van over hoor als je effe binnenwipt  :D

het is wel de juiste methode die je uitlegt, ik doe dit geregeld (vorige week nog  ;) ) een "must have " voor iedere beetje handige kluns.
Spiegel omhoog (via het menu) lesje er af body op z'n rugje leggen onder een goeie lamp , niet buiten in de tuin dus, ramen en deuren dicht
hoesje van de borstel, knopje een paar keer aan en uit zetten die gaan dan hard ronddraaien zodat de haartjes statisch geladen worden, en met enkel strijkjes steeds gevolgd door het knopje aan /uit de sensor schoon maken.
effe testen en vaak nog even opnieuw het zelfde proces herhalen.
je kan perfect stofjes zien op je lcd schermpje van je camera hoor dat werkt wat sneller
voor een eind analyse kun je hem natuurlijk op je computerscherm bekijken.

« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2010, 13:36:55 door Eljakim »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2010, 13:10:54 »
Ik hoop dat je huis er beter uitziet! :P Wat een bende joh! Hoe komt het dat je dit nooit eerder gezien/verholpen hebt?
Ik heb de mijne vorige week op de beurs in Doesburg laten reinigen (door een ex-Konijn) voor maar een tientje. Woont die man óók nog eens 1 dorp verder, dus ik heb wel een adresje nu!
Een adresje is altijd goed om te hebben. Opgemerkt had ik het al wel eerder, maar ik heb er recent ook wel wat extra stof ingekregen. Tijdens het wisselen van de lens waaide er ineens een zuchtje naar binnen. Heb de camera wel al een paar keer eerder laten reinigen. Ook zit er een polletje of zoiets (zo'n bloemdraadje) in mijn spiegelhuis. Kortom weer de hoogste tijd om het "oude ding" weer eens door de wasstraat te jagen.

O trouwens door die levels op automatisch te zetten krijg je onder meer dit vremde vlak waardoor je zo op de vlekken gewezen wordt. Doe je dat niet dan zie je de helft van de vlekken niet eens.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2010, 13:03:45 »
Als eerste bijdrage mijn niet zo schone sensor. Ik wist dat ik wat vlekjes had, en een paar heel hartnekkig, maar deze vind ik toch wel heel erg. Overigens had ik geen lichtblauw, maar grijs, vandaar dat de kleur wellicht wat anders is.
Ik hoop dat je huis er beter uitziet! :P Wat een bende joh! Hoe komt het dat je dit nooit eerder gezien/verholpen hebt?
Ik heb de mijne vorige week op de beurs in Doesburg laten reinigen (door een ex-Konijn) voor maar een tientje. Woont die man óók nog eens 1 dorp verder, dus ik heb wel een adresje nu!

En voor alle duidelijkheid: Doesburg was open air, maar hij deed het natuurlijk niet in de open lucht! :o

Elvira

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2010, 13:00:57 »
Hoi,

Ik heb hem bij deze firma laten reinigen, zie in een ander topic. http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=15695.0
Als je foto 1 onder de loep legt zijn de vlekken niet meer te tellen.

Je bent de camara dan wel een week kwijt, maar dat is de moeite waard (als je het niet zelf kunt doen).

Maar hier zie je dan het resultaat.

#1 Voor

#2 Na

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2010, 12:55:31 »
Ondanks de "verkeerde" kleur, toch een goede weergave van de vlekken! Moet ik binnenkort ook maar eens proberen! Even kijken of ik ook een hartverzakking krijg!

Bedankt voor de tip!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2010, 12:52:42 »
Als eerste bijdrage mijn niet zo schone sensor. Ik wist dat ik wat vlekjes had, en een paar heel hartnekkig, maar deze vind ik toch wel heel erg. Overigens had ik geen lichtblauw, maar grijs, vandaar dat de kleur wellicht wat anders is.

RonHendriks

• Gast
Hoe schoon is jouw sensor?
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2010, 12:40:00 »
Uit een ander draadje komt deze.

Van de zaak www.chipclean.nl

Hier de omschrijving hoe te handelen.

[pdf]http://www.chipclean.nl/images/stories/documenten/Test_inst_web_NL.pdf[/pdf]

Misschien wel leuk om dat te doen en de resultaten eens te tonen. Overigens ga ik komende week wel weer eens mijn camera laten reinigen. Ze doen daar ook het spiegelhuis, dus dat is weer een extra vuiltje weg.