Auteur Topic: Pentax MFT gerucht  (gelezen 1711 keer)

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Pentax MFT gerucht
« Reactie #15 Gepost op: 22 juni 2010, 09:53:38 »
Sommige Tokina's zijn regelrechte kopieen van Pentax objectieven (12-24mm, 16-50mm). De buitenkant is inderdaad anders en Pentax geeft het glas geen SMC coating. Waardoor Tokina toch net iets anders presteert. Dat klopt inderdaad.

Maar de patenten slaan alleen op het glaswerk en ontwerp. Er is nog geen buitenkant. Pentax/Hoya kunnen dit ontwerp weldegelijk aan Tokina in bruikleen geven. Zo draaien ze winst op het ontwerp zonder de merknaam Pentax gelijk aan M4/3 te verbinden. En als ze dan een EVIL willen maken met een M4/3 mount, liggen de lenzen al klaar...

Dat zou kunnen inderdaad, Pentax bouwt in principe niet voor andere mounts en MFT hebben ze geen enkel aandeel in gehad qua ontwikkeling. Leveren aan Tokina zou dan logischer zijn dan het opzetten van een Pentaxlijn voor MFT.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #15 Gepost op: 22 juni 2010, 09:53:38 »

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 22 juni 2010, 09:46:40 »
Sommige Tokina's zijn regelrechte kopieen van Pentax objectieven (12-24mm, 16-50mm). De buitenkant is inderdaad anders en Pentax geeft het glas geen SMC coating. Waardoor Tokina toch net iets anders presteert. Dat klopt inderdaad.

Maar de patenten slaan alleen op het glaswerk en ontwerp. Er is nog geen buitenkant. Pentax/Hoya kunnen dit ontwerp weldegelijk aan Tokina in bruikleen geven. Zo draaien ze winst op het ontwerp zonder de merknaam Pentax gelijk aan M4/3 te verbinden. En als ze dan een EVIL willen maken met een M4/3 mount, liggen de lenzen al klaar...

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #13 Gepost op: 22 juni 2010, 09:42:11 »
Het zou mij niet verbazen als die lenzen alleen als Tokina het Hoya pand verlaten...

Tokina bouwt zijn eigen objectieven, Hoya levert het glas. Designs worden wel samen ontwikkeld maar Tokina objectieven kunnen wel iets andere eigenschappen hebben dan de Pentaxversies.

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 22 juni 2010, 08:30:23 »
Het zou mij niet verbazen als die lenzen alleen als Tokina het Hoya pand verlaten...

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #11 Gepost op: 21 juni 2010, 20:56:58 »
Da's ook wel weer waar....laten we hopen dat ze bij Hoya ook zo denken  :cheer:

greetz,
Erik

Hoya denkt aan winst. K-x maar ook K7 zorgen voor winst en hoe slim ben je als je een winstgevend product verlaat? Misschien dat Hoya wel denkt dat de MFT-markt interessant genoeg is voor wat Pentax kan bieden, volgens mij moet er ervaring genoeg in huis zijn om voor die markt mooie objectieven en eventueel ook camera's aan te bieden.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #10 Gepost op: 21 juni 2010, 20:52:40 »
Da's ook wel weer waar....laten we hopen dat ze bij Hoya ook zo denken  :cheer:

greetz,
Erik

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #9 Gepost op: 21 juni 2010, 20:49:17 »
Ik mag toch hopen dat de APS-C lijn niet verlaten wordt...Als Pentax overstapt naar MFT en het APS-C systeem laat liggen, dan.......... :-[ :-X

greetz,
Erik

Hoya heeft een te grote APS-C objectievenlijn, heeft weinig zin om die te verlaten. MFT is een platform er naast, kan prima bestaan naast APS-C. Daarbij dan Full-frame als stap omhoog. Een camera met een zoeker biedt toch wel voordelen, ik zie MFT meer als bedreiging voor de dure bridge camera's. Die zie je steeds minder verschijnen eigenlijk.

Of Hoya moet opeens de hele DA-range gaan uitfaseren en hopen dat ze ook een graantje kunnen meepikken van de MFT-cake. Gelet op het huidige succes van de K-x in verkopen lijkt me dat niet slim. Als je net je verkopen weer aan het vlot trekken bent in de APS-C markt kan je maar beter daar ook gericht blijven, er is duidelijk vraag naar.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #8 Gepost op: 21 juni 2010, 20:28:12 »
Ik mag toch hopen dat de APS-C lijn niet verlaten wordt...Als Pentax overstapt naar MFT en het APS-C systeem laat liggen, dan.......... :-[ :-X

greetz,
Erik

RonHendriks

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2010, 17:03:06 »
Omdat zij er erg goed in zijn icm een enorm lenzenpakket. Fullframe is gewoon een behoorlijk verzadigde markt. Sony lukt het ook niet daar voet aan de grond te krijgen.
Een markt die met de komst van de videofunctie wel flink aan het veranderen is. De 5D wordt flink verkocht in kringen van videomakers voor TV documentaires e.d. (al komt panansonic met een speciale camera daarvoor weer uit).

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2010, 16:40:21 »
Waarom verkoopt Canon dan zo vreselijk veel 5D's?

Omdat zij er erg goed in zijn icm een enorm lenzenpakket. Fullframe is gewoon een behoorlijk verzadigde markt. Sony lukt het ook niet daar voet aan de grond te krijgen.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 21 juni 2010, 15:54:45 »
Fullframe is een dooie markt.

Waarom verkoopt Canon dan zo vreselijk veel 5D's?

RonHendriks

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2010, 15:54:17 »
en wij hebben weer iets om voor wakker te liggen. Een digibody auto 110 zou wel leuk zijn. Ik heb er al de lenzen voor.

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2010, 15:30:40 »
Laat ik zeggen dat het woordje "we" hier wat beperkt dient te worden. Ik denk dat de gebruikers van dit soort fora (happy few?) hier niet op zitten te wachten.

Zelf heb ik naast mijn K10d en K20d een Olympus E-pl1. Wat een geweldig apparaat is dat zeg. Fullframe is een dooie markt. Wacht maar tot over 2 jaar, dan is het segment van de MFT, NX, NEX (EVIL) zeker zo groot als de reflexen. Veel mensen kopen nu nog een reflex voor de kwaliteit, maar zetten die vervolgens op de automaat. Dan is een EVIL camera een veel betere keus.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

asplx

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2010, 13:31:11 »
Als  de M van Micro nou stond voor Mega van FullFrame was het misschien wat zinvols.
Nu is het de zoveelste ontwikkeling, waar we niet op wachten. Of het zou op de 110-bajonet moeten passen...

Groeten,
Ruurd

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website