Auteur Topic: Archiveren  (gelezen 1008 keer)

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
Re:Archiveren
« Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2010, 16:43:26 »
Maken jullie bij het archiveren ook gebruik van "tags", om foto's snel terug te kunnen vinden? Ik vind dat wel een handige mogelijkheid, maar het is veel werk om elke foto van tags te voorzien.
Jan.

Aan tags begin ik niet, maar van elke FotoCD (bv. FotoCD71) die ik maak, houd ik de inhoud bij in een groot tekstbestand (dat dient voor alle FotoCD's). Zo vind ik in een oogwenk iedere foto terug. Omdat ik 5 Pentax-bodies heb en nog enkele andere compact camera's, hernoem ik de foto's onmiddellijk zodat ik aan de voorletter kan zien waarmee de foto werd gemaakt (naam U1234 is bv. gemaakt door de K-m ... Z1234 door de K20). Allemaal foto's die IMGP1234 heten, vind ik maar niks.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2010, 16:43:26 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #8 Gepost op: 23 juni 2010, 16:18:14 »
Ik hanteer dezelfde methode als cemi. Alleen heb ik nog een hoofd folder Pentax-K10 of Pentax-K7. Daarna eventueel dag: /2010-01/jan-12 of specifiek onderwerp bijv : /2010-06/Unicef-open
In zo'n folder bewaar ik dan alle DNG files en de JPEG files die ik bijvoorbeeld hier op het forum heb geplaatst.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

gnodde

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2010, 12:34:42 »
Maken jullie bij het archiveren ook gebruik van "tags", om foto's snel terug te kunnen vinden? Ik vind dat wel een handige mogelijkheid, maar het is veel werk om elke foto van tags te voorzien.

Jan.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2010, 11:21:37 »
Ik fotografeer altijd in alleen DNG. Op de PC haal ik daar dan  de preview jpg uit en die sla ik op een interne schijf op als catalogus. De DNG's gaan zoals ze uit de camera komen op datum naar een externe harde schijf  als back-up en naar een tweede externe  schijf als werkorigineel. Die wordt dan voor bewerking naar een interne schijf gekopieerd en de bewerkingen worden uiteindelijk in beide archieven bijgeschreven.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline kobus

• Pentaxian
  • **
    • rdkfoto
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2010, 10:20:52 »
Ik geef de folders de naam van de betreffende activiteit.
Op de PC laat ik dan de jpeg staan, en op de externe HD zet ik de RAW en jpegs.
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2010, 08:10:43 »
Ik gebruik enkel RAW's in Lightroom, die enkel en alleen de aanpassingen in een database bijhoudt.
Alle opnames die niet goed genoeg zijn, zet ik vervolgens met LR om in een JPEG om wat ruimte te besparen. De RAW's verwijder ik daarna.
Van alleen echt goede opnames bewaar ik wel de RAW's alsmede de geconverteerde JPEG's die bijvoorbeeld ge-exporteerd zijn voor dit forum.
In LR kun je die gemakkelijk "stapelen" zodat het één opname lijkt.
In LR3 heb je overigens de keuze om zowel een RAW als JPEG als aparte opnames weer te geven of als een enkele opname.

Oja, alle opnames krijgen bij het importeren in LR een nieuwe bestandsnaam: <jjjjmmdd>-<hhmmss>-<oorspronkelijke naam>
Dit heeft een groot voordeel als je bijvoorbeeld met twee cameras opnames maakt en je wilt die combineren en sorteren op tijdstip van opname.
Ooit gebruikte ik ook foto's om in video's te plakken, ook daar was het op deze manier gemakkelijk om een bepaalde foto snel terug te vinden.

Ik bewaar de opnames in folders per jaar, per maand per onderwer. Bijvoorbeeld: /2010/06/bbq

Cees
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2010, 08:18:05 door cemi »

asplx

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2010, 23:45:24 »
Tot op heden maak ik elke keer na het uploaden naar de PC een map aan met het onderwerp als thema-naam.
Binnen die map maak ik 2 submappen aan res. met de naam .DNG en .JPG.

Dan heb ik weliswaar beide bestanden, maar ik kan er altijd van wegflikkeren.

En de mappen maak ik simpel weg aan in TotalCommander en bekijk de foto's in Irfanview, waarik ook kliene bewerkingen doe.

Groeten,
Ruurd

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2010, 23:41:23 »
Alleen RAW (dng) en kleine jpg's voor een snel overzicht.

gnodde

• Gast
Archiveren
« Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2010, 23:25:29 »
Sinds kort fotografeer in Raw èn jpeg. De eerste om echt mee te werken, de tweede om snel even de plaatjes te bekijken. Maar zelfs al zou ik alleen in Raw fotograferen, dan nog komen er jpegs uit de bewerkingen/omzettingen.
Nu ben ik ook sinds kort bezig mijn foto's te archiveren (met het programma Digikam). Maar nu kom ik dus vaak "dezelfde" foto's tegen: één in Raw, en één (of zelfs meer, in diverse bewerkingen) als jpeg, en kom ik voor de vraag te staan: alleen het Raw exemplaar archiveren, of ook de jpegs, ondanks dat dat soms dubbelop is.
Mijn vraag: hoe doen jullie dat?

Jan.