Auteur Topic: protectie filter vraag  (gelezen 1678 keer)

eeyore_nl

• Gast
Re:protectie filter vraag
« Reactie #15 Gepost op: 18 februari 2010, 21:30:53 »
De laatste jaren werden de films geproduceerd met ingevoegde UV-filters tussen de kleurenlagen.

Dat wist ik niet. Ik heb altijd braaf een skylight filter gebruikt bij zonnig weer, en op vakantie.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #15 Gepost op: 18 februari 2010, 21:30:53 »

asplx

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2010, 21:21:18 »
Omdat (sommige meer dan andere) films gevoelig zijn voor UV-licht. Zonder UV-filter krijg je dan een fletsere plaat.

Edit: ik geef dan trouwens de voorkeur aan een skylight filter. Dat levert mooiere kleuren op.
De laatste jaren werden de films geproduceerd met ingevoegde UV-filters tussen de kleurenlagen.

eeyore_nl

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2010, 16:25:15 »
En op analoog niet volgens jou?
En waarom dan?

Omdat (sommige meer dan andere) films gevoelig zijn voor UV-licht. Zonder UV-filter krijg je dan een fletsere plaat.

Edit: ik geef dan trouwens de voorkeur aan een skylight filter. Dat levert mooiere kleuren op.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2010, 16:36:08 door eeyore_nl »

asplx

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2010, 14:55:38 »
Op digitaal inderdaad wel. Filteren van UV-golflengtes is nergens voor nodig.
En op analoog niet volgens jou?
En waarom dan?

eeyore_nl

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2010, 13:42:45 »
Dáár kan ik het mee eens zijn.

Alleen een UV-filter is zonde van het geld.
Dat is alleen maar een omzetvergroter voor de handel.

Op digitaal inderdaad wel. Filteren van UV-golflengtes is nergens voor nodig.

asplx

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2010, 13:40:23 »
Dáár kan ik het mee eens zijn.

Alleen een UV-filter is zonde van het geld.
Dat is alleen maar een omzetvergroter voor de handel.

eeyore_nl

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2010, 13:34:01 »
Ben weer helemaal aan het twijfelen gezet - misschien toch ook maar eens kijken naar een goeie (niet al te grote) zonnekap.

Dank in ieder geval voor alle suggesties en info!

Ik zweer bij een zonnekap (metaal of erg stevig plastic). Als je dan toch een UV-filter moet hebben, neem dan eentje van een goed merk, met meerdere coatings. En hou er rekening mee dat de splinters bij een val inderdaad de coating (en erger) van je frontlens kunnen beschadigen.

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2010, 10:15:28 »
Koop gewoon het beste filter dat te vinden is. Die hebben nauwelijks effect op de beeldkwaliteit. De coating is erg belangrijk. Die zorgt ervoor dat het glas zo veel mogelijk licht doorlaat.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

macsterdam

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2010, 08:01:58 »
Ik heb uiteraard ook zelf zitten denken aan een zonnekap, maar een filter leek me toch handiger. Het gaat me niet eens om de uv straling, maar puur om de bescherming. Ik lees ook zoveel tegenstrijdigheden hierover; volgens sommigen heeft het wel effect op de foto, volgens anderen weer niet.
Logischerwijs zou ik inderdaad denken dat iedere laag extra tussen lens en sensor niet goed is, maar ja.

Ben weer helemaal aan het twijfelen gezet - misschien toch ook maar eens kijken naar een goeie (niet al te grote) zonnekap.

Dank in ieder geval voor alle suggesties en info!

asplx

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2010, 00:17:39 »
Hans,

Ik gebruik al jaaaaren géén UV-filters en heb nog noooit een krasje op een lens gehad.

Iemand maakte voor mij met een dslr met zoom én een UV-filter repro's, liet het objectief vallen...
UV-filter kapot en de frontlens beschadigd.

Dan voel je je lichtelijk lullig... :-[

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2010, 00:13:12 »
Ruurd, je hebt helemaal gelijk.

Ik had eens een 2e hands smc-m, ik geloof een 50 mm, gescoord, en oei, wat leek dat ding slecht.......

Bleek er nog een of ander suf filter op te zitten, niet eens een Hoya, maar vensterglas.......

Ik snap niet dat mensen dat kunnen doen, en bovendien: je moet wel heel erge krassen op je lens maken wil je er iets van zien, heb ik zo ongeveer begrepen, niet uit eigen ervaring, want al heb ik lensen die wel 35 jaar oud moeten zijn, en veel iets jongere lenzen, ik heb er niet 1 met een krasje erop.......
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

asplx

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2010, 23:31:29 »
Wat wil je er mee beschermen?

De beste bescherming voor je optieken is een metalen resp. stevige plastic zonnekap.

Een UV-filter geeft geen bescherming, is bij val eerder de oorzaak van beschadigingen aan het objectief dan dat het beschermt.

Bovendien betekent het 2 extra lucht-glas-overgangen, die de beeldvorming door het objectief verslechteren.

macsterdam

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2010, 23:03:30 »
dank voor de snelle reactie. ik ga eens even een winkel hier in de buurt binnenstappen.

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2010, 22:20:46 »
Neem de Hoya, die is dunner en eleganter. Kwaliteit is bij beide erg goed. De Hoya is misschien ook nog wel goed voor Pentax.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

macsterdam

• Gast
protectie filter vraag
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2010, 22:15:53 »
Ik zoek een filter ter bescherming van m'n lens, maar geen idee welke ik het beste kan nemen. Heeft iemand een suggestie of ervaring hiermee?

Zelf heb ik naar deze twee zitten kijken: Hoya Protector Filter HD Serie, en, B+W 007 Neutral Clear Protect Filter MRC