Auteur Topic: eerste foto's  (gelezen 1330 keer)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:eerste foto's
« Reactie #18 Gepost op: 8 december 2009, 18:50:28 »
Misschien overbodig, maar even voor de zekerheid  :D Zoomen en afdrukken natuurlijk niet tegelijk!

Eerst compositie bepalen (wat wil je op de foto en met name: wat niet), eventueel zoomen, weer compositie enz... En dan rustig afdrukken...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #18 Gepost op: 8 december 2009, 18:50:28 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 8 december 2009, 18:27:37 »
Hoi mireille, ik heb je foto eens bekeken. 53mm, f3,5 iso640, 1/4de sec. Ik denk dat je gewoon met iets te weinig licht een foto probeert te maken. Met de zoom die je gebruikt hebt, 53mm (bij kleinbeeld), is het prima portretfoto's maken en gebruikt je X70 3,5 als diafragma. Je kunt dus wat lichtwinst hebben met nog iets minder zoom, dan heb je een iets opener diafragma (maximum is 2,8 en dat zijn slechts 2/3de lichtstop maar ook weer vertekening door de groothoek). Je foto is bijna nergens echt overbelicht of onderbelicht, dus daar werkt de automatische belichtingsstand prima. De flits is afgegaan, er is zelfs enige rode ogen reductie toegepast, probleem is denk ik dat de sterkte van je interne flits heel laag is. Als ik het zo bekijk dan zijn de prestaties vergelijkbaar met de Nikkon Coolpix P80 die ik heb gehad. Veel ruis en sterk toenemend boven iso400 en beperktere mogelijkheden bij binnenfotografie waarbij de flits de beperkende factor is. Een beetje meer licht aanzetten in de kamer zal wonderen doen voor je foto's. De foto is redelijk scherp in de statische delen, zeker gezien de lange sluitertijd.

Newby

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 8 december 2009, 17:35:03 »
Ja ik heb het geprobeerd en het is toch al beter gelukt. Ik heb nog wel niet geprobeerd om in te zoomen.
Ik heb al de info uitgeprint en ga dit allemaal bewaren. Als ik merk dat bij het inzoomen het niet lukt, ga ik de rest eens uitproberen.

Nog een keertje dank,
Mireille

Newby

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 8 december 2009, 12:41:03 »
Mharda,
Ik ga dit straks (deze avond na het werk) eens rustig proberen. Ik laat iets weten.
Thanks,
Mireille

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #14 Gepost op: 8 december 2009, 11:16:21 »
Ik denk dat jullie een tikje te snel gaan... :) Camera is nieuw, alles op de groene cq sport stand, cursus moet nog gevolgd worden...

De automaat zou normaal moeten werken. Zet de flitser aan, en probeer eens een stoel te fotograferen. Daarna nogmaals je dochter...

Aan de kleur te zien is simpelweg het flitsen verkeerd gegaan. Dus alle op groen (standaard / automaat) en met flits fotograferen. Laat je even weten of het lukt?
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #13 Gepost op: 8 december 2009, 11:07:09 »
Volgens de exif : 1/4, F3.5 en ISO 640. Bovendien ook nog eens flash fired.
Mireille probeer eens zoals gezegd wordt de Tv stand en zet die op 1/60 en zet de flits ook maar aan. Dat zou op zijn minst een groot verschil moeten geven.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Danny

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 8 december 2009, 10:25:38 »
Mireille,

Het lijkt wel of de flits niet gewerkt heeft.
Probeer binnenshuis eens te flitsen en gebruik binnen ook zo weinig mogelijk zoom.

Het lukt je vast!

kdj4

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 8 december 2009, 08:44:36 »
Mireille, ik kan de pentax x70 niet zo goed maar in dit geval heb je een sluitertijd van 1/4 en dan lukt het je nooit om een bewegend iets goed op de foto te krijgen.

je moet toch proberen de sluitertijd omhoog te gooien, zoals ik eerder al eerder zij zet de camera op TV stand en ga proberen de sluitertijd steeds hoger te zetten, en als het nodig is zet de flits er bij aan , vooral binnenshuis.

gr kees.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 7 december 2009, 21:06:36 »
Hier is de sluitertijd wel heel lang, je (mooie) kleine zie je zwaaien met haar armen in de foto. Zo'n foto kan daardoor nooit scherp zijn, tenzij je vanaf statief een statisch (vaas of zo) op de foto zet, maar mensen en dieren zitten nooit zolang stil.

Als je een account aanmaakt bij tinypic.com dan kun je je foto vandaaruit hier plaatsen en blijft de exif-info bewaard. Overigens wordt hiermee sluitertijd e.d. bedoelt, maar er staat nog veel meer info in vermeld.

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #9 Gepost op: 7 december 2009, 21:06:27 »

Hoe plaats je de exif in de foto?

die zit standaard in de foto soms wordt dat door een bewerkingsprogramma gewist. b.v. in photoshop wanneer je het opslaat voor het web

K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Newby

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 7 december 2009, 21:02:03 »
Oei deze foto is zo groot. sorry weet niet wat ik nu anders heb gedaan.
mvg,
Mireille

Newby

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 7 december 2009, 20:56:55 »
Hoi,
Hier de andere foto:

modbreak kdj, ik heb de foto verkleind foto's mogen max 900 pixels zijn langste zijde

Ik ga jullie raad opvolgen en mijn volgende foto's proberen met jullie info.

Hoe plaats je de exif in de foto?

Kees: ik heb een Pentax X-70.

Groetjes,
Mireille

« Laatst bewerkt op: 8 december 2009, 08:37:55 door kdj »

kdj4

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 7 december 2009, 14:43:26 »
exif zit niet meer in de foto dus kan ik niet de standen zien.
ik zie ook dat er vrij veel licht is in huis dus de sluitertijd zou hoger kunnen.

in dit geval zou ik de camera in TV stand zetten en begin bv met een sluitertijd van 1/80 en ga dan spelen met steeds een stapje hoger net zolang tot de beweging niet meer te zien is bij jou dochtertje.
en wat mijn voorganger ook al zij mocht het te donker zijn zet de iso wat hoger, maar hier lijkt mij 800 iso niet nodig.
welke camera heb je ?

gr kees.

newmikey

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 7 december 2009, 14:33:07 »
Mireille,

Gezien het feit dat stilstaande dingen op je foto scherp zijn zowel dichtbij(boekje) als in de achtergrond (de kast), heb je een nogal klein diafragma gebruikt. Je forceert dan de camera om een lange sluitertijd te kiezen met als gevolg bewegingsonscherpte. Ik kan geen exif info in de foto vinden maar zoveel is toch wel duidelijk. De foto is messcherp, alleen je kindje niet aangezien zij(hij?) bewoog.

Beter is het om de sluitertijd bij bewegende onderwerpen (zoals mensen) niet aan de camera over te laten en minimaal op 1/30 seconde (groothoek) tot 1/125 (matig tele) in te stellen, waarbij het diafragma vanzelf opengaat. Dat heet sluitertijdvoorkeur en wordt vaak aangegeven met Tv. Je kunt dan met een draaiwieltje of knop de sluitertijd instellen. Zorg ook voor een wat hogere ISO waarde (ISO400 minimum). Dat moet bij een superzoom of compactcamera vaak via het menu.

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #4 Gepost op: 7 december 2009, 14:19:59 »
Stel de sluitertijd handmatig in op minimaal een 250e sec. Met het diafragma op auto moet je een veel beter resultaat krijgen.
Is dit nog niet voldoende dan moet je de ISO instelling van auto op hand moeten instellen. Probeer dan eerst 400 of anders 800.
Met een hoger getal zal de "korrel/ruis" op je foto toenemen.

Tevens lijkt het erop dat de flitser niet is ingekomen daar je wat tegen het licht in de foto hebt genomen. (camera meet dan genoeg licht)
Voor de meeste binnenfoto's is een ingeschakelde flitser aan te bevelen.

Mvg Marc

ps de cursus is inderdaad aan te bevelen. Je leert dan pas echt je investering te waarderen! De gebruiksaanwijzing of een goed boek kan ook voldoende zijn. Heb je wat om voor de Kerst te vragen....
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Newby

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 7 december 2009, 13:59:24 »
Hier al één foto. Deze is 's morgens genomen maar ik heb er ook nog van 's avonds. Deze zijn erger. Ik zal ze straks mailen.

Groetjes,
Mireille

kdj4

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 7 december 2009, 13:08:04 »
Mireille, is het mogelijk dat je een foto plaatst op dit forum ? kunnen we het beter bekijken wat er bv niet goed staat.
kan me voorstellen dat het in huis niet al te licht is en bij een te lage sluitertijd er beweging in de foto komt.

gr kees.

Newby

• Gast
eerste foto's
« Reactie #1 Gepost op: 7 december 2009, 12:54:10 »
Hallo,
Heb eergisteren mijn 1ste foto's genomen met mijn toestel. Nu had ik al een vraag.
Het zijn foto's van mijn dochtertje die haar kadootjes van Sint bewondert. Ze staat natuurlijk niet stil om de foto te nemen en daarom heb ik telkens bewegingen op de foto. Het is genomen vanuit de automatische stand. Had ook geprobeerd om hem op Sport te zetten maar dat ging ook niet beter.
Wat raden jullie me aan te doen??
Hartelijk dank.

Oh ja ik ga me morgen trouwens inschrijven voor de cursus, het is echt wel nodig  :)

Groetjes,
Mireille