Auteur Topic: Fietsbrug  (gelezen 1063 keer)

Offline wzylstra

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
  • Fotografie is kijken door een kader.
Re:Fietsbrug
« Reactie #6 Gepost op: 26 november 2009, 14:33:57 »
Ik begrijp dat er mogelijkheden genoeg zijn en ga daar natuurlijk ook mee aan de slag. Bedankt voor de reacties, want je bent nooit te oud om te leren en het blijkt soms nodig om scherp gehouden te worden.

Ik had nog een meer foto's van ongeveer het zelfde moment, waarin net een ander standpunt was gekozen.
Deze foto is bijna identiek, maar mist ook wel een exacte symmetrie.

Pentax K10D; Pentax ist* DS;DA18-55mm/3.5-5.6 ALII | Pentax 50mm/1.7 | Sigma 28-200mm/3.5-5.6 | Sigma APO 50-500mm/4.0-5.6

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #6 Gepost op: 26 november 2009, 14:33:57 »

asplx

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 26 november 2009, 12:58:27 »
Zo, d'r is nogal wat gezegd, zeg...

Nog een scheppie dan...

Idd, een nog lager standpunt: desnoods camera op de grond ( Hoekzoeker gebruiken !! ) en de bogen in de zoekerhoeken laten beginnen.

Maar...  ;D
Het kan ook anders, uitgaande van deze foto:
Als je aande linker kant de boog op dezelfde hoogte laat beginen als nu aan de rechter kant, heb je óók  symmetrie... ( Bob: gefopt...  ;) )
Eventueel...  >:( de witte gebouwen wegshoppen....

Wat de lucht betreft: Met de voorgaande sprekert eens...

Probeer maar eens.
Succes,
Ruurd

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #4 Gepost op: 26 november 2009, 12:54:17 »
Het gebrek aan symmetrie vind ik als zondanig niet storen. Pure symmetrie kan om te beginnen ronduit saai zijn, terwijl hier allicht intentioneel geen volledige symmetrie is beoogd. Dat vind ik goed want het brengt wat meer dynamiek in het beeld dan een "perfecte symmetrei".

Overigens is het precies als je echt bewust symmetrie beoogd (wat hier denk ik niet het geval is), dat die symmetrie ook perfect moet zijn, en als dat (net) niet het geval is is het wel storend.

Vergelijk het met een rechte horizon: als je een horizon bewust recht wil hebben en hij is ook maar een graad of wat scheef, dan valt dat op en stoort het. Als je de horizin bewust scheef maakt, met enkele (tientallen) graden dan is dat intentioneel. Ik denk dat de fotograaf hier bewust geen symmetrie heeft willen opzoeken (en naar mijn smaak terecht, al had het misschien zelfs nog iets uitgesprokener mogen geweest zijn) .

Persoonlijk vind ik de bewerking van de lucht er wel wat over ... onnatuurlijk gesatureerd blauw (op mijn scherm hier op het werk (*) ten minste ...)

(*) middagpauze  ;)

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #3 Gepost op: 26 november 2009, 12:37:33 »
Een mooie opname en de bewerking is ook sterk. Ik benhet met Cees eens dat een dergelijke opname smeekt om perfecte symetrie. Je gaat nu onbewust toch op zoek naar de symetrie en probeert de gaten in te vullen en dat is jammer. Mijn advies is neem meerder opnames vanuit verschillende standpunten. Dan heb je in iedergeval de luxe om thuis in alle rust de juiste te kiezen.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2009, 12:34:41 »
Mooie opname maar wat betreft compositie ben ik er niet helemaal uit.
Zowiezo vindt ik het heel jammer dat de foto niet symmetrisch is.
Je mist nu een groot gedeelte van de rechter boog en dat is jammer.
Misschien was een lager standpunt ook nog mooier geweest zodat je de gebouwen e.d. op de achtergrond niet had kunnen zien.
Nu leidt dat een beetje af.
Cees

Offline wzylstra

• Pentaxian
  • **
  • Fotografie is kijken door een kader.
Fietsbrug
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2009, 12:19:30 »
Door het contrast van de wolken en de hels blauwe lucht ben ik gefascineerd geweest om deze foto te maken.
Op deze foto wel een aantal bewerkingen los gelaten.

Focuslengte: 18mm - F/22 - 1/250sec - ISO 200
Pentax K10D; Pentax ist* DS;DA18-55mm/3.5-5.6 ALII | Pentax 50mm/1.7 | Sigma 28-200mm/3.5-5.6 | Sigma APO 50-500mm/4.0-5.6