Ik zit een beetje met een dilemma (en een wat minder volle beurs

)
Met mijn 50-200 DA kom ik heel veel te kort op korte afstand, lees bv binnenshuis wat volk op de sofa samenkrijgen is al een kleine ramp, moet ik algauw wat meters achteruit gaan staan.
De zin is er voor een groothoek, maar liefst van al zou ik nu gewoon een lensje willen wat het gat redelijk dicht onder de 50-200.
Wat denken jullie van de: Pentax SMC-DA 18-55mm F:3.5-5.6 AL (€ 149) en de Pentax SMC-DA 16-45mm F:4.0 ED AL aan € 319 De eerste draagt mijn voorkeur weg, al zeker omwille van de prijs.
Dat je voor die prijsjes geen toplens hebt qua absolute scherpte en snelheid, daar ben ik me van bewust.
Of misschien een andere lenzenfabrikant die prijs kwaliteit gewoon zonder meer "goed" kan genoemd worden.
graag jullie mening.
Als ik in de toekomst duurder glas kan aanschaffen houd dat voor mezelf dus ook in dat ik bij Pentax zal blijven....al is die keuze nog niet echt gemaakt, daarom ook dat het in het begin zeker niet allemaal WAAAUW glas hoeft te zijn.

mijn vader heeft nog een oude analoge pentax maar de lens die er op zat heeft een andere diameter ... dus niet bruikbaar denk ik (die analoge is ergens tussen de dertig en veertig jaar oud schat ik)