Auteur Topic: middenformaat komt eraan (ooooit)  (gelezen 1649 keer)

Pruimpit

• Gast
Re: middenformaat komt eraan (ooooit)
« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2008, 13:06:35 »
Lijkt me beter terug te keren naar het commerciel veel interessantere 135 formaat. Voor de meeste Pentax bezitters ook interessanter.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2008, 13:06:35 »

Offline John

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
« Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2008, 10:59:18 »
Als'ie er ooit komt en ik kan er lang genoeg voor sparen zou ik het zeker in overweging nemen.
Wat objectieven betreft, ik heb ook een 67 met 3 objectieven en deze kunnen i.c.m. een adapter met behoud van volledige functionaliteit op het 645-formaat gebruikt worden (voor K is er ook een adapter (heb ik ook), deze heeft alleen geen diafragmakoppeling).

Groetten, John.

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • **
    • Mijn website
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2008, 18:26:53 »
Aan je K-lenzen heb je inderdaad niets. Maar Pentax heeft in het verleden ook altijd in het middenformaat meegespeeld en daar ook altijd lenzen voor gemaakt. Dat is alleen een hele andere markt dan sport of jounalistiek, waarin met name Nikon altijd de markt gedomineerd heeft en de laatste jaren ook Canon. Waar het middenformaat tot z'n recht komt, is de reclame fotografie en natuur en landschap en zeker niet te vergeten: bruidsreportages.

Door het middenformaat, passen er natuurlijk meer pixels op een sensor, waardoor je nog een stuk grotere afdrukken kunt maken. En tegelijkertijd zijn de individuele pixels ook groter, wat weer een voordeel kan zijn voor de licht gevoeligheid en dynamische bereik.

Maar daar hangen ook prijskaarten aan (nee zeker geen kaartjes). Deze markt is dan ook voor de profs en amateurs met heel veel geld en passie.

Ik zal er nog best wel eens verlekkerd naar kijken en misschien ook nog wel eens van dromen. (Je moet tenslotte iets te dromen hebben nietwaar?) Maar APS-C past een stuk beter in mijn fotografische aspiraties en bij mijn portomonee. Ook beter dan FF ben ik na bijna twee jaar K10d achter gekomen  ;D

Groeten, Jos

Serpiente

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2008, 17:11:21 »
Wat is nou het voordeel van middenformaat? Je K-objectieven kunnen er niet op, dus zal je nieuwe objectieven moeten aanschaffen. Dan denk ik niet dat Pentax bezitters automatisch een MF Pentax camera aanschaffen.

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2008, 11:55:13 »
Misschien is het nu al handig om gebruikte middenformaat objectieven op te sporen voordat de prijzen omhoog gaan. ;)
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

sMatt

• Gast