Auteur Topic: Verzekeren fotoapparatuur in vakantie  (gelezen 1602 keer)

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re: Verzekeren fotoapparatuur in vakantie
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2009, 12:15:06 »
Interessante discussie. Ikzelf verkoop camera's, en dus ook verzekeringen. Nu is het zo dat aan het gebruik van camera's risico's verbonden zijn. Het gebeurt nu eenmaal af en toe dat een camera kapot gaat door gebruik (vallen, vocht, zand, etc.) Dit doet niemand expres.

Actua biedt een verzekering waarbij er vaak op dagwaarde of op reparatiekosten wordt vergoed. Je betaald ineens voor 3 jaar, maar als je camera na 1 jaar kapot gaat, dan ben je de 2 jaar daarna ook kwijt. Zoek daarom een verzekering die blijft doorlopen, of waar je voor een kortere termijn betaald.

Nog even over de wettelijke levensduur van producten:

Wettelijk is het zo dat bijvoorbeeld een camera een levensduur heeft van 3 jaar. (kan verschillen per model). Gaat na 2 jaar je camera kapot door een technisch mankement, dan betaald de winkel 1/3 en jijzelf 2/3. Vaak is dat dus niet echt interessant. Daarnaast is het zo dat bij aankoop de winkel een half jaar lang moet kunnen bewijzen dat het product niet kapot was toen het de winkel verliet (dus ook bij valschade etc.)

Dus: reken je niet te rijk. Alleen technische mankementen hebben garantie. Daarnaast valt gebruiksschade buiten elke vorm van garantie.

Reisverzekeringen etc: Probleem dat ze niet primair zijn. Ze verwijzen je vaak eerst naar andere verzekeringen, de verzekering van een ander die bijvoorbeeld perongeluk jouw camera van de tafel stootte etc. Daarnaast krijg je altijd dagwaarde. Bij reisverzekering moet je ook nog eens op reis zijn om er aanspraak op te kunnen maken.

Inboedelverzekering. Alleen binnenshuis en ook weer op dagwaarde. Geld vaak alleen voor diefstal brand etc. Niet voor vallen, stoten etc.

goed, een lang verhaal, maarja, het is ingewikkeld.

groet,

Cor
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2009, 12:15:06 »

Spencer

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2009, 11:04:18 »
Bij actua had ik voorheen eens mijn telefoon verzekerd, prima service. Alleen toen mijn telefoon uiteindelijk stuk ging en ik een nieuwe kreeg werd de verzekering door hun aan een einde gebracht.

Zit iedereen die verzekerd is bij Actua of zijn er ook nog andere bedrijven?

Bij een Rabobank reisverzekering wordt de schade gedekt tot 2000,- geloof ik.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2009, 07:44:02 »
http://www.actua.nl/index/9/particulier

De verzekering in eerste instantie afgesloten via de fotohandel en daarna via mail aanvullingen opgeven...

Kijk goed wat onder de dekking valt en wat de uitkeringsgrond is (dagwaarde / nieuwwaarde)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2009, 22:09:59 »
Ik heb al mijn verzekeringen in een pakket verzekering bij ABN AMRO lopen. Nooit geen gedoe met overlappende verzekeringen en interessante kortingen als je voor meerdere producten gaat. Als je alleen apparatuur verzekering neemt dan denk ik dat je ergens anders wel goedkoper terecht kunt.

Sterkte met het zoeken, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline BartVerweij

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2009, 16:45:17 »
Mensen allemaal al bedankt voor jullie reacties! niet verzekeren lijkt me sowieso geen optie omdat ik altijd wild kamppeert en je dan nooit weet waar je terug komt... zouden jullie misschien wat goede verzekeringsmaatschapijen kunnne noemen waarbij jullie zijn aangesloten?

groetjes bart
Pentax K20D 17-70, 50 1.7, 18-55 II, 50-200, Flits 540  http://bartverweij89.hyves.nl/

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2009, 09:02:06 »
Verzekeren van mijn foto apparatuur was voor mij een no brainer. Voor 9 Euro per maand is alles (nieuwwaarde ongeveer 2800 Euro) verzekerd. Discussies over een UV filter ter bescherming van je objectief volg ik dan ook niet echt. Ik heb met deze verzekering in het verleden erg goede ervaringen. Hierdoor kan ik met een gerust hart met mijn foto spullen het hele jaar door op stap.

Bij het wisselen van objectieven is het zeker niet denkbeeldig dat je een objectief of misschien zelfs wel je camera laat vallen. Dan komt een verzekering toch wel goed uit. Mijn mening is dus dat verzekeren wel degelijk prettig is.

Groeten, Bob
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2009, 09:02:32 door Anilla »
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

patrick91

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2009, 07:39:17 »
Hier niets (extra) verzekert, ga ik pas spijt van hebben als het te laat is.

@Kirsten, hoe goed je ook op je spullen let, het dievengilde is sneller en slimmer dan je denkt. Heb vaak filmpjes gezien hoe ze dingen afhandig maken.
Er is zelfs een man die ook training geeft die horloges, stropdassen afhandig maakt.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2009, 05:35:30 »
Ik ben wel verzekerd: afgesloten via fotozaak en schrijf braaf mijn nieuwe lenzen bij...

Er is vaak verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Als ik verzekerd ben hoef ik met Pentax bij eventuele problemen minder te "vechten" over wie gelijk heeft.

Consumentenbond heeft hier ook wel eens onderzoek naar gedaan: je gaat naar een winkel en er wordt gevraagd of je extra garantie wilt kopen. Puur wettelijk zou dat vaak niet nodig zijn. Ook na de garantietermijn van standaard één of twee jaar mag een wasmachine oid niet kapot gaan. De ellende die je echter krijgt om je recht te halen, maakt dat een paar tientjes vaak goed besteed is...

Oh.. en kijk even goed naar de voorwaarden: als je verzekert tegen dagwaarde heeft dat weinig zin... Een nieuwe K10D was niet goedkoop, maar de door de verzekering gehanteerde dagwaarde is nu niet zoveel meer. Terwijl voor mij geldt: als ik nu mijn K10D kwijt zou zijn moet ik een gelijkwaardig (lees K20D) model terug kunnen kopen.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2009, 05:37:39 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Kirsten

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • yes, i'm a Pentaxian! ♥♥
    • SeventiesPhotography [create-inspire]
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2009, 00:41:19 »
[size=12]Toen ik in 2oo7 net voor m'n vakantie naar Turkije m'n toestel aankocht
heb ik een verzekering (verlies, schade, diefstal) voor 3 jaar afgesloten bij de winkelketen waar ik m'n toestel heb aangekocht.

Het was geen bijzonder hoog bedrag dat ik moest neertellen maar ik zou het niet meer opnieuw doen.
Ik heb het toen verzekerd omdat ik buiten de EU op vakantie ging en het voor mij de eerste keer was dat ik naar zo'n bestemming met vakantie ging.
Maar als je binnen de EU blijft dan zou ik geen verzekering nemen.

Waarom? omdat ik veronderstel dat de meeste leden hun materiaal
nooit uit het oog verliezen wanneer ze ermee op stap gaan dus als je een beetje oplettend tewerk gaat hoeft zo'n verzekering helemaal niet.[/size]

Offline BartVerweij

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
Verzekeren fotoapparatuur in vakantie
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2009, 21:18:47 »
Hallo,

Van de zomer hoop ik 23 dagen naar ItaliË te gaan, voor deze dagen wil ik m'n fotoapparatuur verzekeren (nieuwwaarde €2000)... hebben jullie ervaring met verzekeringen? Of een goed advies?

groetjes bart
Pentax K20D 17-70, 50 1.7, 18-55 II, 50-200, Flits 540  http://bartverweij89.hyves.nl/