Auteur Topic: Vraagje over brandpuntinstelling  (gelezen 3832 keer)

Offline André Kok

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re: Vraagje over brandpuntinstelling
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2009, 13:25:32 »
Ik denk dat het instellen op een kleinere waarde dan de werkelijke brandpuntsafstand geen kwaad kan. Bij een 70-200mm-objectief zou je de waarde op 70 kunnen zetten. Dan heb je 'volledige' SR in de 70 mm stand van het objectief en een verminderde in de 200 mm stand. Andersom - een grotere waarde instellen dan de werkelijke geeft overcompensatie bij SR en dat werkt averechts.
Als je de camera inschakelt komt deze vanzelf met de laatst ingestelde stand; even op OK drukken en klaar.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2009, 13:25:32 »

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2009, 18:27:56 »
Andre bedankt voor het duidelijke antwoord!

Ik zet hem wel uit, dan hoef ik hem ook niet in te stellen
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

RonHendriks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2009, 17:49:43 »
Citaat
Ron schreef:
Ron je moet oppassen met oude Ricoh lenzen. Sommige types hebben een palletje dat  er voor zorgt dat je het objectief niet meer van je camera kan krijgen. Kijk en lees vooral even door dit draadje:
oude "analoge" lens niet meer te verwijderen

grtz, Andre

Bedankt voor deze info. Zo'n ouwe lens is het gevecht niet waard ;)

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2009, 13:44:21 »
Ron schreef:
Citaat
Aanvullende vraag (heb nog zo'n ding van Ricoh liggen), kun je ook de SR uitzetten en niks invullen????
Ron je moet oppassen met oude Ricoh lenzen. Sommige types hebben een palletje dat  er voor zorgt dat je het objectief niet meer van je camera kan krijgen. Kijk en lees vooral even door dit draadje:
oude "analoge" lens niet meer te verwijderen

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline André Kok

• Super Pentaxian
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2009, 09:14:17 »
@Ron:
Je kunt de SR uitzetten, dan hoef je geen brandpuntsafstand in te vullen. Voordeel van het wel invoeren van de brandpuntsafstand is dat deze in de Exif van de foto wordt opgeslagen.

@Sentinel:
Ook bij objectieven met een diafragmaring met A-stand (alle Pentax A-objectieven) moet je de brandpuntsafstand opgeven, want er is nog steeds geen echte electronische datauitwisseling. (Er is op de bajonetvatting slechts één contactje te vinden en die geeft alleen aan of de ring in de A-stand staat of niet.) Voordeel van de A-stand van de diafragmaring is, dat je alle programma's op je body kunt gebruiken, dus niet alleen M, maar ook Av, Tv, P.
(Bij A-objectieven is het verband tussen verplaatsing van de pal en de mate van sluiting van het diafragma nauwkeurig gedefinieerd. Zie http://kmp.bdimitrov.de/ voor uitleg van de werking van diverse typen Pentax-bajonetvattingen.)
Het invoeren van de brandpuntsafstand heeft alleen met SR te maken, omdat een zekere beweging van de camera een verplaatsing van het beeld op de sensor geeft die evenredig is met de brandpuntsafstand. De camera moet die afstand weten om door verplaatsen van de sensor die beweging te compenseren.

Algemeen: het is een misverstand dat de brandpuntsafstand van (oude) objectieven met een factor 1,5 groter wordt als je deze op een digitale camera (met APS-C-formaat sensor) zet. De brandpuntsafstand is louter een eigenschap van het objectief zelf en verandert niet. De beeldhoek bij de digitale camera is wel kleiner doordat de sensor 1,5 maal kleiner is dan het kleinbeeld-filmformaat.
Bijv. een 200mm-lens op een K10D heeft dezelfde beeldhoek als een 300mm-lens op een Pentax ME. Het effect is wel meer 'tele'.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline Eppie

• Senior Member
  • **
  • Having fun doing what i like!!!
    • BelCel
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2009, 08:53:53 »
Grtz Eppie.
On the internet nobody knows you're a fool!!

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2009, 21:10:45 »
Hoi even een vraag van mij die ook over dit onderwerp gaat:
Ik heb ook een 'analoge' lens (exakta 70-210), die heeft een A stand maar ook bij deze dien ik de brandpunt afstand in te vullen.
Is dit dan ook normaal?

En nu even een leken vraag:
Heeft het instellen alleen met de SR te maken, en waarom heeft het hier mee te maken?
Wat is het verschil als ik 70 of 210 invoer??
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2009, 18:15:10 »
Citaat
Hi Berend, het gaat in dit geval waarschijnlijk om een oude lens voor het "A" tijdperk. Je digitale body kan alleen electronisch lezen en krijgt geen info van die lens. In verband met de SR (Shake Reduction) heeft je body info nodig over de brandpuntsafstand.
Voor een prime is het simpel, neem gewoon de brandpunt van de lens zonder crop factor. Bij een zoom is het ingewikkelder, daar kan je kiezen voor het maximum.

grtz, Andre

Aanvullende vraag (heb nog zo'n ding van Ricoh liggen), kun je ook de SR uitzetten en niks invullen????

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2009, 15:52:32 »
Hi Berend, het gaat in dit geval waarschijnlijk om een oude lens voor het "A" tijdperk. Je digitale body kan alleen electronisch lezen en krijgt geen info van die lens. In verband met de SR (Shake Reduction) heeft je body info nodig over de brandpuntsafstand.
Voor een prime is het simpel, neem gewoon de brandpunt van de lens zonder crop factor. Bij een zoom is het ingewikkelder, daar kan je kiezen voor het maximum.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

dnereb

• Gast
Vraagje over brandpuntinstelling
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2009, 15:33:46 »
Als ik een aneloge lens op mijn digitalecamera plaats. Vraagt de camera om een brandpunt in testellen.

Is dit noodzakelijk?

En zo ja moet ik dan ook rekeninghouden met factor 1,5?
En waar moet ik eventueel meer rekening meehouden

Berend