Auteur Topic: Vergelijkbare lens met Pentax A analoog??  (gelezen 3739 keer)

lamer1980

• Gast
Re: Vergelijkbare lens met Pentax A analoog??
« Reactie #15 Gepost op: 11 augustus 2009, 14:13:15 »
Wat heerlijk om te zien dat er zo uitbundig en vakkundig wordt gereageerd op mijn vraag. Ik laat jullie sowieso weten welke beslissing ik uiteindelijk heb gemaakt! Zal overigens binnenkort eens een referentie foto plaatsen tussen de kitlens (DA 18-55) en de oude lens (A 35-70) bij dezelfde brandpuntsafstand. Het verschil is op zijn zachtst gezegd groot.
Persoonlijk had ik verwacht dat dezelfde serie (DA vs. A) dezelfde kwaliteit zou leveren. Wellicht hangt het ook samen met het F4 over het hele bereik bij de oude lens.

Bedankt voor de tips; ik vind vnl. de genoemde Tamron en Pentax FA lens zeer interessant!

Bert

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #15 Gepost op: 11 augustus 2009, 14:13:15 »

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
« Reactie #14 Gepost op: 11 augustus 2009, 11:49:05 »
Je kan ook proberen via marktplaats e.d. een FA 28-70mm F4.0 2dehands op de kop te tikken. Die lens is minimaal net zo goed als jouw A 35-70mm en heeft een behoorlijke snelle AF. Ik ben zeer tevreden over deze lens, en gebruik deze het meest van al mijn lenzen.

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #13 Gepost op: 11 augustus 2009, 11:34:04 »
De Tamron 28-75mm is mijn standaard objectief op de K10D. Een fantastisch stukje glas. Enige nadeel dat ik kan noemen is het gemis aan een extra stukje groothoek.

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #12 Gepost op: 11 augustus 2009, 11:19:38 »
De Sigma 18-50 F2.8 zie ik meer als een vervanger voor de kitlens, maar als je naar de range kijkt dan kan je ook de Tamron 17-50 F2.8 DI II aan je lijst toevoegen, 339 euri.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #11 Gepost op: 11 augustus 2009, 11:18:39 »
Citaat
En de Sigma 18-50mm F2.8 EX DC dan? I lees goede dingen. € 338,60 bij de Konijn.

De vraag was een alternatief voor 35-70 F4. Dat is een combi die nu niet erg gebruikelijk meer is. Ik denk dat 18-50 te weinig tele geeft. Maar alle suggesties kunnen door de TS meegenomen worden...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #10 Gepost op: 11 augustus 2009, 11:12:57 »
En de Sigma 18-50mm F2.8 EX DC dan? I lees goede dingen. € 338,60 bij de Konijn.
Verliefd op de K-1

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #9 Gepost op: 11 augustus 2009, 11:05:10 »
Hi Bert, voor het geval je voor een Pentax wilt gaan kan je ook nog de Pentax DA 17-70 F4 aan het rijtje toevoegen. Prijs bij Konijn €515.
Vi feabay en marktplaats worden af en toe wel oude Pentax lenzen aangeboden. De Pentax FA 28-70 F3.5-4.7 zou een geschikte lens voor je zijn. Hij werd in het verleden regelmatig als kitlens bij de Pentax MZ-x serie geleverd em je ziet dan wel eens dat de combinatie MZ+FA lens wordt aangeboden. Mijn inschatting is overigens dat de meeste zoomlenzen van tegenwoordig beter zijn dan de oude van20 jaar geleden. Dat geldt niet voor de vastbrandpunt afstanden, de primes, de oudjes van toen doen niet onder voor de nieuwelingen.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

lamer1980

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2009, 07:08:56 »
Thanks Mharda! Tijd om me eens goed te verdiepen of dat objectief de toekomstige toevoeging in mijn fototas is.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2009, 06:12:32 »
Citaat
Waarvan akte, zal voortaan rekening houden met de manier waarop ik de namen toeken ;)

Bednakt voor je tip! In 1e instantie gaat het mij om een nieuw objectief, aangezien veel Pentax gebruikers trouw zijn en er weinig gebruikte objectieven aangeboden worden...

Ah.. dan begrijp ik de vraag nu beter: je zoekt een nieuw objectief in de klasse 35-70 F4.

Als ik even bij broer Konijn kijk zie ik oa:
Sigma 24-70mm F2.8 EX DG Macro Pentax voor € 434. Niet goedkoop maar wel een stop lichtsterker.
Sigma 17-70mm F 2.8-4.5 DC Macro Pentax voor € 269.
Tamron 28-75mm F 2.8 XR DI Pentax voor € 339.

Ik weet dat verschillende mensen op het forum de TAMRON gebruiken en daar zeer tevreden over zijn!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2009, 00:48:24 »
Citaat
Eerst even belerend: er bestaan geen analoge lenzen... :)
...
Nog belerender : er bestaan geen digitale lenzen. 't Zijn allemaal analoge* lenzen - ook die speciaal ontworpen zijn voor sensoren in aps-formaat of kleiner.

(* of je zou al moeten afdalen naar de kwantumfysica  :D)
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2009, 00:50:09 door Grandkazoo »

lamer1980

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2009, 23:08:38 »
Waarvan akte, zal voortaan rekening houden met de manier waarop ik de namen toeken ;)

Bednakt voor je tip! In 1e instantie gaat het mij om een nieuw objectief, aangezien veel Pentax gebruikers trouw zijn en er weinig gebruikte objectieven aangeboden worden...

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2009, 20:23:29 »
Eerst even belerend: er bestaan geen analoge lenzen... :)

Wil je oude lenzen met AF gebruiken zoek dan naar F of FA lenzen.

Maar met name tussen de M en A lenzen zitten vaak erg mooie lenzen!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

lamer1980

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2009, 19:35:10 »
Hoi Joost,

Bedankt voor je reactie. Die website stond inderdaad ook al onder mijn favorieten  ;)
Begin een beetje 'bang' te worden dat de ideale keus een A* 50-135 of anders een Tamron 70-200mm F2.8 wordt... Blijf alleen nog even hopen dat er een goedkopere oplossing is voor mijn wensen  ;D

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2009, 18:04:08 »
Ik beb zelf geen ervaring met dat soort lenzen maar vind deze site super handig om gebruikerservaringen te lezen: http://www.pentaxforums.com/lensreviews/index.php
Verliefd op de K-1

lamer1980

• Gast
Vergelijkbare lens met Pentax A analoog??
« Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2009, 17:59:05 »
Hoi allemaal,

Nieuw op het forum ('t is weer wat anders dan het Zoom forum waar je wordt doodgegooid met Nikon en Canon...), dus tijd om een eerste vraag te stellen.
Een tijdje geleden heb ik via Marktplaats een Pentax A 35-70mm F4 op de kop getikt. Hoewel het een analoge lens is waarmee de autofocus op mijn K100D Super niet werkt, geeft deze lens een waanzinnig mooie DOF en prachtig verzadigde kleuren.
Vraag is nu; zijn er meer mensen met ervaring met die lens en weten jullie een gelijkwaardige zoomlens (liefst wel met autofocus...)?

Hartstikke bedankt voor de reacties!

Bert