Auteur Topic: Li Accu voor *IstDL???  (gelezen 2899 keer)

jbusser

• Gast
Re: Li Accu voor *IstDL???
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2008, 03:20:02 »
Even om het topic netjes te sluiten...

Ik ben er uit!
Nadat ik een extra Li accu had gekocht voor mijn pocketcamera (van olympus overigens) zag ik op de site van de leverancier dat deze ook accu's had voor de IST.
Het zouden dan dus inderdaad 2 CR3V accus's worden.
Ik heb de leverancier gemailed met dezelfde vraag als dit topic en die antwoordde dat hij het afraden van cr3v accu's vreemd vond omdat deze veel constantere en betere spanning zouden geven als NiMH.
Natuurlijk wil deze man verkopen dus heb ik in eerste instantie zijn advies als "reclame" gezien en ben doorgegaan met mijn NiMH batterijen.
In een gesprek later met een oom van mij (een electrotechneut van "heb ik jou daar") blijkt het volgende.
CR3V accu's worden al gemaakt vanaf het begin van de Li-ion accu's en in het begin was inderdaad de spanningsafgifte van deze accu's vrij onbetrouwbaar. Apparaten die deze accu's gebruikte waren daar op berekend. Inmiddels is de Li-Ion technologie dusdanig verbeterd dat gerust een (moderne!) accus aangeschaft kan worden.
Ik heb het gedaan, inmiddels weer een fotootje of 500 geschoten en uitermate tevreden.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2008, 03:20:02 »

Offline Joozt

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2008, 14:31:05 »
Ik heb hier ook heel lang naar lopen zoeken alleen dan voor mijn K100d. Uiteindelijk niet echt iets gevonden waaruit bleek dat de accu's ook echt veilig te gebruiken zijn.
Ik meen me wel te herinneren dat ik ergens een test heb gelezen van een pentax camera met dergelijke accu's, volgens mij was het een DL of misschien een DS. In ieder geval geen K100d. De normale CR3V batterijen zijn trouwens uit productie genomen voor zover ik weet dus die kan je sowieso niet meer gebruiken. Zelf gebruik ik nog steeds lithium AA batterijen, deze zijn dus niet oplaadbaar maar gaan wel heel erg lang mee, ben bezig met m'n derde setje en de teller gaat al over de 3000 clicks...

Edit: ik heb de test weer gevonden, het was met een istD en is op http://www.defotopagina.nl/Batterij%20CRV3.php te vinden
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2008, 16:42:05 door joozt »
|| K100d super | Sigma 17-70 2.8-4.5 | Tamron 70-200 2.8 | Pentax DA 18-55 | Pentax FA 50 1.7 | Pentax AF 540 FGZ ||

jbusser

• Gast
Li Accu voor *IstDL???
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2008, 11:13:52 »
Lang heb ik getwijfeld of ik zou overstappen naar een K10D of K20D maar de kostprijs afgewogen tegen de meerwaarde van deze switch vind ik voor mij nog niet overtuigend, heb erg veel plezier met mijn "Dee-elletje"
Een groot voordeel vind ik het kunnen gebruiken van AA batterijen (vooral in landen waar electriciteit geen gemeengoed is (ik vertoef nogal eens in Lat. Amerika).
Een Li-Ion (CR3V) batterij vind ik wat aan de prijzige kant maar er zijn natuurlijk ook CR3V-accu's.
Nu zijn dergelijke accu's de laatste jaren zeer sterk verbeterd heb ik begrepen en overweeg dus om 4 Li-Ion-accu's te kopen.
Nu lees ik op de betreffende accu-site dat de accu's geschikt zijn voor o.a. mijn "dee-elletje" maar Pentax raad (of is het Raadde) het gebruik van Li-Ion Accu's af (niet van Li-Ion batterijen) vanwege "bepaalde spanningseigenschappen" van deze accu's.
Hoe zit dat?
Wil Pentax (natuurlijk) dat er pentax-accu's worden gekocht?
Kan mijn camera kapot gaan met CR3V-accu's???

Kortom: heeft iemand hier ervaring mee.

Jan