Auteur Topic: Het jaarlijkse bedrijfsvoetbal I  (gelezen 2859 keer)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Het jaarlijkse bedrijfsvoetbal I
« Reactie #7 Gepost op: 1 juni 2008, 10:48:00 »
Ik kijk regelmatig op www.dutchphotozone.nl bij de sport sectie. Daar zitten een groot aantal semi profs die veel voetbal schieten. Aanrader!

De basis waar men het in het algemeen over eens is (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen):
- altijd de bal;
- weinig tot geen rug;
- mensen niet afsnijden.

Bij foto 1 is het gemis van de bal mi zo sterk dat ik dan liever de persoon helemaal zou croppen en als een soort portret zou gebruiken;
Foto 2 heeft geen actie en wel veel rug..;
Foto 3 heeft helaas een erg rommelige achtergrond, maar is qua sportfoto voor mij de beste...

In het algemeen zou ik snellere sluitertijden gebruiken, waar nodig dan maar de ISO omhoog...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #7 Gepost op: 1 juni 2008, 10:48:00 »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #6 Gepost op: 25 mei 2008, 20:08:05 »
Allen bedankt voor het kijken en de commentaren  :)

Voor #1 was ik zelf eigenlijk al stiekum op zoek in de andere foto`s naar een geschikte bal om erin te kunnen plakken, ik had nl exact hetzelfde gevoel.
De foto is echter genomen op het moment dat de keeper z`n hoogste c.q dode punt bereikt. Die bal is al veel te ver weg, wss staat hij er niet eens meer op als ik het toestel had gedraaid.

@ Hen: Wb zou mss wat beter kunnen maar het was die avond ook wel erg apart licht. Met recht het "golden hour".

#2: Is idd een ingooi.
Hoe zou je wat meer dynamiek in zo`n situatie kunnen krijgen? Zou een onscherpe bal zoals in foto3 daar iets aan kunnen toevoegen?

#3 Duidelijk en genoteerd.

Citaat
Sport fotografie is een heel aparte tak van sport en zeker met een Pentax niet de gemakkelijkste. Hoop dat je iets met mijn commentaar kan doen.

Ja, het is zeker niet makkelijk. Bedankt voor je tips :)
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2008, 20:10:46 door C20v »

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2008, 14:43:39 »
In de avond geschoten dus lastige belichting. Voor zover je er wat mee kan hier mijn commentaar:
#1 - actie is goed, maar ik mis eigenlijk de bal.
#2 - lijkt me een ingooi, nogal statisch, minder dynamiek dan de andere twee.
#3 - goed moment, veel dynamiek, expressie en concentratie op het gezicht van de speler, bal nog goed in beeld. Jammer van de wat rommelige achtergrond met die auto's op de parkeerplaats. Een iets groter diafragma had een iets snellere sluitertijd gegeven en wat minder DOF. Schat dat de foto daarmee aan kracht zou hebben gewonnen.

Sport fotografie is een heel aparte tak van sport en zeker met een Pentax niet de gemakkelijkste. Hoop dat je iets met mijn commentaar kan doen.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Hen

• Super Pentaxian*Ltd
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2008, 09:23:24 »
Scherpe, goede actiemomenten!
In foto 1 twijfel ik een beetje over de witbalans, maar gezien je in de avond hebt geschoten kan ik me de zweem op de borden wel voorstellen.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

koor

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2008, 15:57:42 »
Goed geslaagde actiefoto's en zoals Wim zegt, heel mooi van kleur!

Offline wim43

• Pentaxian
  • **
  • Keep on smiling
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2008, 14:54:26 »
Ik heb niet veel verstand van sportfotografie maar ik vind de foto's actie hebben en gezien de tijd van de dag en je instellingen erg geslaagd.
Goede compositie en warm van kleur
Pentax K-5 met Standaard WR kitlenzen,  Pentax DA 18-250, Pentax FA 50mm 1:1.4 en Metz 48 AF-1,

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
Het jaarlijkse bedrijfsvoetbal I
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2008, 23:21:32 »
Elk jaar voetballen we met de zaak tegen een regionale club. Afgelopen week was het weer zover, gelijk een mooie gelegenheid om eens te oefenen op actie foto`s.
De Tamron 70-300 had genoeg bereik, focussen op kleine bewegende poppetjes vergt enige oefening en gezien het tijdstip (vanaf 19:45) was het zaak om de belichting goed in de gaten te houden.
In het begin redelijk vaak een mooi moment gemist door een onwillige AF. Eigenlijk hou ik niet van voetbal maar icm de K100D was het meer dan leuk  :)

PENTAX K100D      
1/500"
F10
Manual
400
±0EV
Spot
240mm

PENTAX K100D      
1/800"
F6.3
Manual
400
±0EV
Spot
300mm

PENTAX K100D      
1/250"
F7.1
Manual
400
±0EV
Spot
Flash did not fire, compulsory flash mode
120mm

Kortom: Een leuk avondje expirimenteren. Al met al een goede oefening voor mij.
Sportfotografie is een vak apart en kommentaren, tips&truuks zijn dan ook van harte welkom.

Grtz Jacco

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-