Een van de grote voordelen van de huidige camera's van Pentax is de 'Shake Reduction'. Nou levert dit handige stukje werktuigbouw prima prestaties met veel objectieven zonder teleconverter, maar met TC weet de camera niet meer de juiste brandpuntsafstand, waardoor je tegen hinderlijke beperkingen aanloopt (niet kunnen zoomen, zonder in het cameramenuutje e.e.a. aan te passen, Shake 'Amplification' i.p.v. Reduction, etc.)!
In de roadmap van Pentax staat kennelijk dat er een nieuwe TC op stapel staat. Heeft iemand een idee of Pentax ervoor gaat zorgen dat SR hierbij wel werkt en hoe dan wel niet?
Mijn fantasie bracht me tot de volgende opties:
- er komt een stukje elektronica in de converter die doorgeeft aan de body dat hij er ook nog tussenzit. Pentax stelt nieuwe firmware beschikbaar die hiermee de juiste BPA berekent voor de SR (zou toch kunnen voor K100d, K10d, K200d, K20d etc.)
- er komt een nog slimmer stukje elektronica in de converter die berekent wat de nieuwe BPA is met de gemonteerde lens en deze doorgeeft aan de body, geen firmware update nodig.
- er zit geen elektronica in de TC, maar nieuwe firmware wordt ter beschikking gesteld met een extra menuutje, waarin het converter type wordt ingesteld, 2.0 x etc, waardoor SR nog steeds kan werken bij elk 'modern' zoomobjectief. Dit zou in de 'Pentax-compatibility-stijl' zijn, oude converters zijn zo ook bruikbaar, maar winstgevend is het niet...
Klinkt allemaal toch niet zo gek, vond ik :D, wat denken jullie dat Pentax gaat doen en hoe zouden jullie graag willen dat Pentax (of een andere fabrikant) dit oplost?