Auteur Topic: Zollverein in Essen, Duitsland (7 foto's)  (gelezen 1238 keer)

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re: Zollverein in Essen, Duitsland (7 foto's)
« Reactie #9 Gepost op: 16 april 2008, 08:58:50 »
Leuke serie.
Sluit me qua voorkeur aan bij wIIm.
Lekker blijven oefenen. Geheugen is gratis.....

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #9 Gepost op: 16 april 2008, 08:58:50 »

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • **
    • Mijn website
« Reactie #8 Gepost op: 15 april 2008, 10:48:34 »
Citaat
Hoi Jos,

Ik heb even de vrijheid genomen een aantal aanpassingen te maken op jouw foto's. Als je jezelf hier niet in kunt vinden dan haal ik ze wel weer weg.

Wat lichter gemaakt, contrast verhoogd en verscherpt

Geroteerd en lichter gemaakt

Photo shop elements alleen automatisch verbeterd.

Groeten, Bob
De foto's waren hier niet direct zichtbaar, maar na even zoeken heb ik ze toch gevonden:
http://s298.photobucket.com/albums/mm256/Anilla_photos/Pentax%20forum%20rommelhoekje/
Geen probleem voor het aanpassen van de foto's. Is altijd weer leerzaam wat anderen ermee doen. Vooral het draaien van de trap geeft een interessanter beeld.

Bedankt Bob voor je opmerkingen en tijd. Ik vind het bijzonder leerzaam om dergelijke opmerkingen terug te krijgen. Hierdoor ga ik toch weer met andere ogen naar mijn eigen foto kijken.  Qua helderheid van de foto's, moet ik geloof ik mijn monitor toch beter calibreren. Ik zit nu even op een laptop en daar zien mijn foto's er inderdaad te donker uit. Op mijn goede scherm zie ik wel overal een goede doortekening.

Weer wat te doen.

Bedankt en groeten,

jos

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #7 Gepost op: 15 april 2008, 09:09:53 »
Hoi Jos,

Ik heb even de vrijheid genomen een aantal aanpassingen te maken op jouw foto's. Als je jezelf hier niet in kunt vinden dan haal ik ze wel weer weg.

Wat lichter gemaakt, contrast verhoogd en verscherpt

Geroteerd en lichter gemaakt

Photo shop elements alleen automatisch verbeterd.

Groeten, Bob
« Laatst bewerkt op: 15 april 2008, 09:12:06 door Anilla »
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Bob

• Super Pentaxian
« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2008, 08:54:31 »
Hoi Jos,

Even wat meer tijd voor wat gefundeerder commentaat (blijft altijd een persoonlijke mening uiteraard).

1. Maak eens een uitsnede van alleen het raam met het gezicht en de boodschap van de foto is er nog steeds. De voorgrond bevat erg veel elementen waar je als kijker ook nog iets van probeert te maken.
2. Zoals ik al eerder zei is deze gewoon goed. Belichting, kleur compositie allemaal erg mooi.
3. In principe geen slechte foto maar te donker en qua onderwerp lang niet zo spannend als de kranen.
4. De struktuur van de roest met de zout kristallen is mooi en geod qua scherpte. Maar ik vindt de foto verder iets te saai.
5. Als onderdeel is het niet duidelijk waar het deel van uitmaakt. Als het je om de popnagels ging dan was een deel van de balk met het popnagel patroon misschien beter geweest. Qua kleur was hij dan denk ik wel wat te egaal geworden.
6. Volgens mij staat de foto op zijn kant. Door de hoeveelheid van patronen is deze foto voor mij wat te onrustig.
7. De scheve horizon vindt ik erg geslaagd. De lucht is goed belicht maar hierdoor zijn de gebouwen wat onderbelicht. Zonder direct een HR serie te maken is dit ook wel te corrigeren in foto software.

Meer informatie over HR kun je ondermeer vinden in http://www.hdrsoft.com/
Het gebruik van HDR kan wat vervreemdende foto's opleveren waar niet iedereen van houdt. Als je het effect in toom houdt dan kun je ook bijna onzichtbaar een foto met een enorm dynamisch bereik maken.

Ik hoop dat je hier meer aan hebt.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • **
    • Mijn website
« Reactie #5 Gepost op: 14 april 2008, 22:20:07 »
Hallo Peter, Wllm en Bob,

Bedankt voor jullie reacties. Sinds ik digitaal ben gaan fotograferen probeer ik de kwaliteit van mijn foto's op een wat hoger plan te krijgen. Ik ben daarom ook niet bang voor kritieken, zolang die maar zodanig zijn dat je er ook weer wat van kan leren. Dus voor mij mogen de kritieken ook de missers in de foto's aanwijzen (met het waarom erbij).

Wllm bedankt voor de opmerking over de schuine foto. Tot dusverre stonden bij de horizons altijd kaarsrecht, of probeerde ik dat in ieder geval. De laatste tijd geleerd dat juist schuin soms beter werkt en leuk dat het dan ook lukt.

Ik vond zelf de klinknagel ook leuk, juist omdat die zo onherkenbaar was door alle roest e.d. die op erop gegroeid was. Zou het beter gewerkt hebben als in hem minder close-up in beeld had genomen?

De techniek HDR ken ik niet. Maak je dan via bracketing een meervoudige belichting die ja later samenvoegd? Weet iemand misschien een link naar waar dat goed wordt uitgelegd? Het klinkt in ieder geval als iets dat ik in de vingers moet proberen te krijgen.

Met vriendelijke groeten,

Jos

Offline Bob

• Super Pentaxian
« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2008, 11:27:08 »
Hoi Jos

De foto's van de kranen en de loopbrug zijn erg mooi. De ander foto's komen op mij wat (te) rommelig over. Het is zoeken. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Groeten, Bob

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2008, 09:21:26 »
Mooie reeks van een interessante lokatie. Spijtig dat je geen HDR-opnames hebt gemaakt. HDR is DE tool voor urbex. De detail en doortekening komt dan nog beter tot zijn recht.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Offline wllm

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2008, 22:18:52 »
Mooie serie Jos, voor mij springen foto 1, 2, 5 en 7 eruit. Foto 3 ietwat gewoontjes, de klinknagel komt niet tot z'n recht, trappenhuis komt ook niet lekker over, een beetje rommelig. Wel een mooie lensje die 10-20! Lichtbrug en masten vind ik hier een goede keuze, zo'n schuine foto.

wllm

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • **
    • Mijn website
Zollverein in Essen, Duitsland (7 foto's)
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2008, 15:11:10 »
Op 6  april een bezoek gebracht met de fotokring Arnhem aan het mijnbouwterrein Zollverein in Essen, Duitsland.
http://www.zollverein.de/

Ik hou je in de gaten!

De belichting zodanig aangepast dat het raam niet overbelicht werd.  In de nabewerking de schaduwen opgehaald en de kleuren van het raam zodanig aangepast dat meer contrast ontstond met de rest van de foto.
Pentax K10d en Sigma 10-20mm DC EX op 19mm  

Ritme in kranen.

Pentax K10d en de Voigtländer 125mm Apo Lanthar macro

Verloop.

Pentax K10d en Sigma 70-300 APO macro op 100mm

Klinknagel in trap.

Pentax K10d en de Voigtländer 125mm Apo Lanthar macro

Lift voor mijnschacht.

Pentax K10d en Sigma 10-20mm DC EX op 10mm

Trappenhuis.

Pentax K10d en Sigma 10-20mm DC EX op 19mm

Luchtbrug en schoorstenen.

Pentax K10d en Sigma 10-20mm DC EX op 10mm

Opmerkingen en commentaar zijn van harte welkom.

Groeten,

Jos