Auteur Topic: SMC PENTAX-A  f 1.7 / 50mm  (gelezen 3733 keer)

Offline jozef de groof

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Jozef
    • fotomap
Re: SMC PENTAX-A  f 1.7 / 50mm
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2008, 19:48:14 »
Ik heb een SMC PENTAX-A 1-1.8,werkt prima en is volgens mij mijn beste lens ,gebruik hem op mijn Ist D, geeft heel scherpe fotos en stel manueel scherp
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2008, 19:49:50 door jozef »
Pentax K3 Silver Ed,Pentax K20, Ist.D, 2x Z.1P,Tokina Atx-pro 28-70mm/2.6 & Afx 80-400mm/4 ,Mc17mm/3.5, Smc Fa18-35mm/4 ,A135mm/1.8,f24-50mm/4,fa50mmmacro/2.8 PX 10-17mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2008, 19:48:14 »

pietpentax

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2008, 11:58:12 »
Hallo Niels .
Ik heb even gekeken naar mijn M 3.5-28mm maar die is anders van bouw als mijn A 1.7-50mm, ik weet dus niet  hoe de M f2-50mm is.
op de A 50 mm zit op de voorste lens een ring die er afschroefbaar is,
er zitten twee sparinkjes in de ring, daar heb ik een klein punt tangetje in gezet met open bek (dus elke kant van de bek in een gleufje) het bekje van de tang heb ik zelf passend gemaakt .
Toen kon ik hem er zo af schroeven, en de voorste lenzen er uit halen.
De achterste lenzen verwijderde ik door aan de achterzijde de zelfde procedure te volgen (ook daar zitten uitsparingen in de ringen) maar je moet heel voorzichtig zijn dat de tang niet uit schiet het zit behoorlijk vast .
Ik gebruik een klein tangetje met een kromme bek.
ik kan dus niet zeggen of de M lens het zelfde is mijn 28mm M lens is aan de achter zijde wel gelijk maar voor zit geen sparing in de ring.
Ik heb wel eens gelezen dat ze als er geen uitsparing zit, een stukje binnen band gebruiken om al drukkend te draaien.
maar wees voorzichtig ( ik had twee de zelfde lenzen toen ik het probeerde  )
groet piet

Niels

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2008, 10:57:13 »
@piet

Zou jij mij eens kunnen vertellen hoe je de lens hebt opengemaakt? Ik heb zelf namelijk een M 50mm/f2 en daar zit wel wat stof in.

maar eh is dat niet moeilijk.....

Gr Niels

pietpentax

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2008, 20:40:20 »
Ik heb deze lens zelf hij is heel goed te gebruiken op de D slr camera's.
Het is een van de beste 50mm lenzen, hij is heel scherp en mooi contrast.
Kan je gerust kopen als hij stofvrij is (komt nog al eens stof voor in de lens), maar hij is wel makkelijk los te halen schoon te maken.
Dat heb ik zelf al eens gedaan bij een vorige A50mm 1.7.
groet piet

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2007, 17:21:09 »
Leuke tip John!  [smiley=thumbup.gif] Zo had ik het nog niet bekeken.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline John

• Pentaxian
  • **
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2007, 00:13:00 »
Hoi allemaal,

Wat ook leuk is om te gebruiken met een MF-objectief (misschien kennen jullie het truukje allang) is de 'scherpteval'.

Je zet de camera dan niet op MF, maar op één van de AF standen. De camera weigert dan uiteraard om een foto te maken. Je kan het focussen dan op 3 manieren bewerkstelligen, afhankelijk van welke optie het doeltreffendst is voor het te fotograferen object. Je gebruikt de scherpstelring, je beweegt zelf voor of achteruit om het object in focus te krijgen, en drie, naar mijn idee het nuttigst, de camera schiet pas als het te fotograferen object zichzelf in focus plaatst.

Het enige nadeel (dat ik tot nu toe heb ondervonden) is het feit dat de centerspot alleen werkt (waarom vraag ik me nog steeds af), dus je hebt veel minder vrijheid inzake compositie, het gebied centraal moet scherp zijn, anders houdt het op.
Maarja, je kan altijd 'croppen' in de digitale doka als laatste redmidel voor de compositie.

Ik neem aan dat deze truc ook op AF-objectieven waarvan de AF op het objectief zelf ook nog eens uitgezet kan worden van toepassing is.

Groeten, John.

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2007, 13:22:27 »
Citaat
Ik gebruik de SMC Pentax-M 1.7 /50 mm op een *ist DL.
Ik weet niet hoe het op een K10 is, maar op de *ist DL is het werken hiermee vrij simpel. Diafragmeren toestaan, M-stand, diafragma instellen, scherpstellen, even AEL knop indrukken en afdrukken.
Een A-serie objectief werkt op alle programmastanden (dus niet alleen op de M-stand!) en op iedere Pentax. Je moet dan wel de diafragmaring op de lens vergrendelen op de A-stand en uiteraard zelf scherpstellen! (en de schakelaar op de camera op MF zetten) Hele mooie (portret) lens trouwens! :)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Fotostudiotex

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2007, 12:28:05 »
Ik gebruik de SMC Pentax-M 1.7 /50 mm op een *ist DL.
Ik weet niet hoe het op een K10 is, maar op de *ist DL is het werken hiermee vrij simpel. Diafragmeren toestaan, M-stand, diafragma instellen, scherpstellen, even AEL knop indrukken en afdrukken.
Op deze manier is het bijna een diafragamavoorkeuzeautomaat (leuk voor scrabble) geworden.
Prachtig objectief en zeer goed te gebruiken op een digitale body, ik denk dat voor de A-versie hetzelfde geldt.

gr. Peter

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2007, 11:35:09 »
Hi Nick,
dat scherpstel wiebertje werkt met alle manuele lenzen. Het maakt niet uit of je nu een A, M of oud M42 objectief op je camera klikt/schroeft.  :)
Als je heel veel handmatig scherpstelt kan je overwegen om een ander matglas te (laten) monteren.  ;)
Ik ken het objectief niet, maar aangezien het een A-objectief is kan de camera het diafragma uitlezen/aansturen en denk ik dat alle programma's gewoon werken.
Er zijn sites waar heel veel informatie en reviews mbt de Pentax lenzen te vinden is.
Hier zijn er een paar:
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/index.php
http://kmp.bdimitrov.de/

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Nick75name

• Gast
SMC PENTAX-A  f 1.7 / 50mm
« Reactie #1 Gepost op: 9 september 2007, 12:00:06 »
SMC PENTAX-A  f 1.7 / 50mm
Graag wil ik dit objectief kopen i.v.m zijn lichtsterkte.
maar deze lens moet handmatig scherpgesteld worden,
ik wil deze lens op mijn k10d gebruiken, maar als ik hem handmatig scherpstel krijg ik dan wel de melding dat hij scherpgesteld is of moet ik dat helemaaal naar eigen inzicht zelf bepalen?
ook krijg bij mijn standaard kit een groen scherpstel lampje dat gaat branden, ik dat met deze lens ook zo??
werken bij dit objectief alle Program en lichtmeter funties dan nog??
heeft iemand ervaring met dit objectief?

nick