Hoi allemaal,
Wat ook leuk is om te gebruiken met een MF-objectief (misschien kennen jullie het truukje allang) is de 'scherpteval'.
Je zet de camera dan niet op MF, maar op één van de AF standen. De camera weigert dan uiteraard om een foto te maken. Je kan het focussen dan op 3 manieren bewerkstelligen, afhankelijk van welke optie het doeltreffendst is voor het te fotograferen object. Je gebruikt de scherpstelring, je beweegt zelf voor of achteruit om het object in focus te krijgen, en drie, naar mijn idee het nuttigst, de camera schiet pas als het te fotograferen object zichzelf in focus plaatst.
Het enige nadeel (dat ik tot nu toe heb ondervonden) is het feit dat de centerspot alleen werkt (waarom vraag ik me nog steeds af), dus je hebt veel minder vrijheid inzake compositie, het gebied centraal moet scherp zijn, anders houdt het op.
Maarja, je kan altijd 'croppen' in de digitale doka als laatste redmidel voor de compositie.
Ik neem aan dat deze truc ook op AF-objectieven waarvan de AF op het objectief zelf ook nog eens uitgezet kan worden van toepassing is.
Groeten, John.