Auteur Topic: Tamron 90mm 1:2.8 macro ipv Pentax DA* 50-135  (gelezen 2663 keer)

Offline Koos

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
Re:Tamron 90mm 1:2.8 macro ipv Pentax DA* 50-135
« Reactie #16 Gepost op: 8 april 2010, 15:45:43 »
Tsja, de DA* 50-135 heb ik helaas nog nooit in mijn handen gehad. Dus daarmee vergelijken kan ik de Tamron dan ook niet :(. Wel met mijn DA* 16-50. En dan is hij inderdaad trager en véél luidruchtiger. Maar dan ga je ook SDM vergelijken met de schroefdraad AF. En dat is niet eerlijk.

Ik heb hem vergeleken met mijn andere (o.a. Pentax) schroefdraad-AF lenzen uit het analoge tijdperk.  En dan doet deze Tamron het helemaal niet slecht. Je moet je natuurlijk wel realiseren dat het een macro lens is met als gevolg dat je een hele lange slag moet maken tussen oneindig en dichtbij focussen. Maar daarom heeft Tamron er dan ook een limiter knop op gezet  ;)

Wat ik wilde zeggen is dat de Tamron ,ondanks dat het een "medium/low budget" lens betreft, een erg goede beeldkwaliteit heeft en dat ook de AF- en bouwkwaliteit zeker niet tegenvallen. Dus een hele goede prijs/prestatie verhouding heeft.

Met m'n Pentax ben ik nooit alleen....

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #16 Gepost op: 8 april 2010, 15:45:43 »

Buksbeest

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 8 april 2010, 15:02:49 »
Nu ben ik het met je eens dat de Tamron 90mm een goede lens is, maar op een snelle Af heb ik 'em nog niet betrapt.

Leuk portret overigens!

greetz,
Erik

Snel vind ik hem ook niet. Eerder traag en luidruchtig. Zeker als je de DA* 50-135 gewend bent. Maar wel erg mooi, zachte en scherpe lens!

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #14 Gepost op: 7 april 2010, 23:51:01 »
;D ;D

Ik had op mijn verjaardag de kinderen op bezoek. niets bizonders, wel gezellig.
Nou wil het feit, dan het naamplaatje dat bij de voordeur hoort te zitten, losgeraakt was en in de keuken op het aanrecht stond. Waarop de jongste (23) prompt zei: Pap, dat je oud aan het worden bent, weten we al. Maar dat je je eigen naam niet meer kunt onthouden, dat is toch wel erg.

[fluistermodus uit]

haha - ik snap het verband wel niet, maar het is wel weer geestig.

asplx

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 7 april 2010, 22:50:04 »
 ;D ;D

Ik had op mijn verjaardag de kinderen op bezoek. niets bizonders, wel gezellig.
Nou wil het feit, dan het naamplaatje dat bij de voordeur hoort te zitten, losgeraakt was en in de keuken op het aanrecht stond. Waarop de jongste (23) prompt zei: Pap, dat je oud aan het worden bent, weten we al. Maar dat je je eigen naam niet meer kunt onthouden, dat is toch wel erg.

[fluistermodus uit]
« Laatst bewerkt op: 7 april 2010, 22:54:50 door asplx »

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #12 Gepost op: 7 april 2010, 21:25:14 »
Och, zo lang je die persoon geen oor aannaait, mwah....

;D

fluistermode on - Ruurd, op gevaar af het topic van koos te kapen moet ik toegeven dat - hoewel ik ze vaak best irritant vind ...  :'( - ik die woord- en zinspelingen van jou stiekem toch wel geestig vindt  :D

asplx

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 7 april 2010, 21:14:47 »
Och, zo lang je die persoon geen oor aannaait, mwah....

;D

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #10 Gepost op: 7 april 2010, 21:12:12 »
De pret misschien niet, Yves, maar wel de neus plat...  :evil:
Maar als je een portret maakt van iemand die overal zijn neus in andersmans zaken steekt, is dat wel een uitkomst, natuurlijk.

;D ;D

Groeten,
Ruurd

bwah - dat stukje shoppen we er toch weer aan? 8)

asplx

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 7 april 2010, 21:02:43 »
Citaat
Dat 90 mm. op APS-C volgens het boekje misschien wat teveel tele is om als portretlens door te gaan kan - back in the real world - de pret niet drukken, hoor.

De pret misschien niet, Yves, maar wel de neus plat...  :evil:
Maar als je een portret maakt van iemand die overal zijn neus in andersmans zaken steekt, is dat wel een uitkomst, natuurlijk.

;D ;D

Groeten,
Ruurd

asplx

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 7 april 2010, 21:00:22 »
Dat laatste ben ik  h e l e m a a l  met je eens.
Ik gebruik een retro Panagor 2,8/90 mm macro, volledig mf.  :toppie:

Groeten,
Ruurd

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #7 Gepost op: 7 april 2010, 20:59:30 »
...Aangezien ik de Pentax hoofdzakelijk als portretlens wilde inzetten heb ik als alternatief voor de Tamron 90 mm 1:2.8 macro gekozen. Een lens die prima als portretlens te gebruiken is en daarnaast ook nog eens een hele mooie macro lens is. En dat voor minder dan de helft van de prijs van de Pentax.( .... ) De Tamron is ook wijd open al erg scherp en heeft een mooi bokeh.

Ik volg - is ook helemaal mijn idee geweest: prima macro-objectief dat je ook voor portretten kan inzetten: wijdopen zeer scherp, volle kleuren en goed contrast  en een mooie bokeh. Wat wil een mens meer?  

Dat 90 mm. op APS-C volgens het boekje misschien wat teveel tele is om als portretlens door te gaan kan - back in the real world - de pret niet drukken, hoor.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #6 Gepost op: 7 april 2010, 20:57:28 »
Mij macro heeft AF überhaupt weinig nut en wordt meestal handmatig scherpgesteld.

Groeten,
Ruurd

Ach met een focuspunt ingesteld en bij een niet bewegend object is het met AF prima te doen. Ben het met je eens dat voor precisiewerk bij bewegende objecten de AF het niet meer kan bijhouden.

De Tamron 90mm heeft op zich wel een redelijke MF-stand maar er gaat toch niks boven een echt MF-objectief.

asplx

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 7 april 2010, 20:52:35 »
Dat kan een prima invulling zijn voor je telebehoefte als die niet in het verre bereik zit. Overigens zittende sigma 105mm en de pentax 100mm (duurder maar wel WR) macro's in een vergelijkbaar segment. Voor portret is het een prima afstand die 90mm.

In kleinbeeld wel, ja, Ron. In APS-c niet.

Citaat
Bij macro is de AF wel een stuk trager maar dat is volgens mij normaal bij macro-opnamen.
Mij macro heeft AF überhaupt weinig nut en wordt meestal handmatig scherpgesteld.

Groeten,
Ruurd

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #4 Gepost op: 3 april 2010, 23:04:57 »
Nu ben ik het met je eens dat de Tamron 90mm een goede lens is, maar op een snelle Af heb ik 'em nog niet betrapt.

Leuk portret overigens!

greetz,
Erik

Had je de focus limiter wel ingeschakeld dan? Heb vorig jaar de Tamron gebruikt op de Waterings wielerdag en kon ondanks het niet al te beste weer en daardoor dus ook geen optimale lichtomstandigheden toch vrij goed en snel focussen met de Tamron. Sneller dan ik had verwacht. Bij macro is de AF wel een stuk trager maar dat is volgens mij normaal bij macro-opnamen.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 3 april 2010, 18:03:19 »
Dat kan een prima invulling zijn voor je telebehoefte als die niet in het verre bereik zit. Overigens zittende sigma 105mm en de pentax 100mm (duurder maar wel WR) macro's in een vergelijkbaar segment. Voor portret is het een prima afstand die 90mm.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #2 Gepost op: 3 april 2010, 17:49:22 »
[...] De AF is snel [...]

Leuk portret overigens!

greetz,
Erik

Offline Koos

• Senior Member
  • **
Tamron 90mm 1:2.8 macro ipv Pentax DA* 50-135
« Reactie #1 Gepost op: 3 april 2010, 16:59:51 »
Vanaf het begin was ik steeds van plan om de Pentax DA* 50-135 aan te gaan schaffen. Deze zou dan samen met mijn DA* 16-50 een mooie set vormen. Maar ik hikte steeds tegen de prijs aan. En nu de DA* 50-135 de afgelopen jaar nog eens ongeveer 30% in prijs is gestegen ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Aangezien ik de Pentax hoofdzakelijk als portretlens wilde inzetten heb ik als alternatief voor de Tamron 90 mm 1:2.8 macro gekozen. Een lens die prima als portretlens te gebruiken is en daarnaast ook nog eens een hele mooie macro lens is. En dat voor minder dan de helft van de prijs van de Pentax. Ik weet het dat de vergelijking niet helemaal eerlijk is want ik mis nu de SDM motor en waterbestendigheid van de Pentax. Maar tot nu toe heb ik er absoluut geen spijt van. De Tamron is ook wijd open al erg scherp en heeft een mooi bokeh.

De Tamron is licht maar voelt toch solide aan. De AF is snel en de beeldkwaliteit subliem. Misschien een idee'tje voor andere twijfelaars?

Als voorbeeld zomaar een schotje "uit de losse pols" op diafragma 1:2.8.

Met m'n Pentax ben ik nooit alleen....