Auteur Topic: Macro lens  (gelezen 5258 keer)

Offline SpeedyD27

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Macro lens
« Reactie #22 Gepost op: 31 augustus 2009, 16:03:44 »
Franck,

Als ik met mijn 28mm macro's wil maken (ik gebruik dan een macro-converter) dan moet ik echt op milimeters van het onderwerp af gaan zitten om het scherp te krijgen.
Alles verder dan 1cm is inderdaad 1 vage blur.
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2009, 16:05:00 door speedyd27 »
Pentax K5, K100d, Tamron 28-75 2.8, Pentax 18-55 AL, Pentax 18-55 AL WR, Sigma 70-300 APO, Panagor 28mm 2.8, Panagor Macro Extender, Pentax-M 50mm 1.7, Tamron SP 90mm 2.5 Macro.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #22 Gepost op: 31 augustus 2009, 16:03:44 »

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #21 Gepost op: 18 augustus 2009, 12:55:25 »
Citaat

Met tussenringen lukt het (mij) in ieder geval niet. Ik zie alleen een grijs vlak door de zoeker.
Dan zijn jouw tussenringen te breed voor die lens. Tussenringen vergroten de afstand tussen lens en sensor en zorgen er dus voor dat je nog een scherp beeld kunt vormen van een voorwerp op een afstand (van de lens) die kleiner is dan de kortste instelafstand (bv. 80 cm). Maar indien de lens reeds op oneindig staat ingesteld en je van zeer nabij toch geen beeld kunt vormen, betekent dat dat je niet meer dichterbij kunt komen omdat de frontlens (of lensrand e.d.) reeds het onderwerp raken.

Offline franck

• Senior Member
  • **
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
« Reactie #20 Gepost op: 17 augustus 2009, 12:23:47 »
Citaat

Het werkt allebei, alleen anders... Met een omkeerring kan je, afhankelijk van de lenzen, zelfs zeer extreme vergrotingen maken.

Voor macro heb je ook nog als optie een setje voorzetlenzen: die schroef je als een filter op je lens. Een echte macrolens (1:1) is de top, maar meteen ook het duurst.

NB: fotograferen met tussenringen en omkeerringen is niet een kwestie van erop doen en een wereldplaat maken... het vergt heel veel oefening. De duurste methode is helaas het makkelijkst in gebruik, gevolgd door de voorzetlenzen...

Met tussenringen lukt het (mij) in ieder geval niet. Ik zie alleen een grijs vlak door de zoeker.
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.

Offline franck

• Senior Member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 17 augustus 2009, 11:31:43 »
Citaat
En mocht je dan toch een macro lens willen aanschaffen en er circa 350 euro voor over hebben dan adviseren wij de Sigma 70mm. Ut kost wat, maar dan heb je ook wat ;-). Trouwens ook heel goed voor portretwerk.

Mvg
Chris en Joke

Dank voor het advies, Chris en Joke. Dat is weer 50 euro goedkoper dan de 90 mm van tamron. Ik ga er naar kijken en bedenken hoe ik wat geld bij elkaar kan krijgen.
Op MP een 28 mm gekocht, omdat ik las dat je met een omkeerring ook mooie macro-foto's kunt maken. Dat blijkt toch erg omslachtig te zijn. (?)  portretwerk lijkt me ook leuk trouwens. Tot nu toe heb ik dat nog weinig gedaan. Vooral natuur-foto's.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2009, 11:32:45 door bietenbrug »

asplx

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 17 augustus 2009, 01:46:30 »
Eerst even off topic:
Je vertelt een grijs vlak waar te nemen bij gebruik van de combinatie van tussenringen met de groothoeklens.

Zonder het je bewust te zijn, heb je een belangrijke ontdekking voor jezelf gedaan, namelijk:

Op dit schijnbaar grijze vlak is de lichtmeting van alle lichtmeters en camera's gebaseerd:
Alle kleurimpressies tezamen worden door ons brein geïnterpreteerd als 18% grijs.
Alle lichtmeters zijn hierop geijkt: De lichtwaarde die de meter aangeeft vertegenwoordigt 18% grijs over het totale beeldveld. !!!
Stel je de camera in volgens de gemeten waarde, dan komt de opname overeen met 18% grijs. Dat is wat een camera in de automaat-stand doet. Alleen de fotograaf zelf kan daar van afwijken en dat is zijn/haar gave om een mooie plaat te maken.

Dit even ter toelichting van wat je onbedoeld hebt ervaren.

Terug naar het macro-topic:

Groeten, Ruurd

Je gaf aan, met een 28 mm KB objectief te hebben gefotografeerd.
Als je één van de tussenringen toepast, zul je hier echt wel een beeld mee krijgen, maar de voorwerpsafstand, dat is de afstand tussen de frontlens en het onderwerp, is dan zeer klein.
Met meerdere tussenringen krijg je geen scherp beeld meer.

Oplossing:
Een objectief met een langere brandpuntsafstand gaan gebruiken. Gebruik alsjeblieft geen zoomlens voor dit soort experimenten, want daar maak je het jezelf alleen maar moeilijker mee. (Ik weet het nu al: straks komen er reacties van "Maar ik doe dat lekker toch en blablabla...") Lamaarlulluh...

Ik zou voorlopig ook geen omkerring aanschaffen, mag natuurlijk wel, moet je helemaal zelf weten.
Ik zou - uit ervaring sprekend - tóch gelijk gaan voor een macro-objectief.

Ik heb zelf geëxperimenteerd met tussenringen, zoomlens, balg en macro-objectieven en kies heel nadrukkelijk voor het laatste.

Weliswaar de grootste investering, maar één waar je geen spijt van krijgt.  :)

Een omkeerring heb ik ook nog ergens liggen....  :-/
Is voor een aantal situaties erg mooi, En erg omslachtig.

Een tip tot slot: Haal in de bieb eens een boek over macrofotografie.
Aanbevolen: Het grote macroboek van Prof. Kruyt.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2009, 01:52:01 door asplx »

Offline franck

• Senior Member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 17 augustus 2009, 00:07:01 »
Dat zal het idd zijn: de afstand tot de sensor is te groot.

Wat betreft de lenzen/objectieven: Je hebt gelijk, Ruurd. Natuurlijk is de lens / het objectief nooit analoog of digitaal, maar men snapt wat ik bedoel.  Toch?
Dus met tussenringen gaat het niet werken?
Gelukkig kon ik die lenen en kosten me niets. Dus een omkeerring kopen voor macro-fotografie?

asplx

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 16 augustus 2009, 23:56:45 »
Om te beginnen:
Analoge lenzen bestaan niet en digitale ook niet.  >:(
Alleen lenzen, die zijn aangepast aan de grootte van de sensor of aan het negatiefformaat.  :)

Een 28 mm objektief met tussenringen heeft vermoedelijk een zodanig grote afstand tot de sensor, dat er alleen maar een wazig beeld ontstaat en dat in jouw beleving als grijs overkomt.

Je kunt proberen, of met draaien aan de scherpstelring een wat duidelijker beeld gecreëerd kan worden.

Groeten, Ruurd

Offline franck

• Senior Member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 16 augustus 2009, 23:19:15 »
Nu  heb ik een 28mm lens en een setje tussenringen, maar waarom heb ik grijs (geen)  beeld?  Ik zet eerst de ringen op de body en dan de lens erop. Wat doe ik fout? moet ik nog iets instellen ofzo?
Het zijn analoge tussenringen en lens van pentax.
Hopelijk kan iemand me helpen.

asplx

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 6 augustus 2009, 14:16:58 »
Voor minder heb je ook goede, maar je hebt wat meer geluk nodig.
Voor mijn Panagor 2,8/90 betaalde ik slechts € 50, en dat is een toplens, die niet meer gemaakt wordt.  :'(

Staat heel af en toe te koop op MP :D

Groeten, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 6 augustus 2009, 14:18:23 door asplx »

ChrisNLD

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2 augustus 2009, 19:55:09 »
En mocht je dan toch een macro lens willen aanschaffen en er circa 350 euro voor over hebben dan adviseren wij de Sigma 70mm. Ut kost wat, maar dan heb je ook wat ;-). Trouwens ook heel goed voor portretwerk.

Mvg
Chris en Joke

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #12 Gepost op: 30 juli 2009, 13:24:00 »
Franck, de oplossing van Lidy is echt aan te raden als je wilt beginnen met macro en nog niet weet of dat wel iets voor je is. We worden hier in de fotohoek verwend met hele goede macro foto's en dan lijkt het wel of het toch niet zo moeilijk kan zijn.
Nou macro en zeker goede macro foto's maken is een kwestie van heel veel oefenen en ervaring opdoen met je apparatuur. Verder is enige kennis van de natuur en de beestjes die je wilt fotograferen ook niet onbelangrijk  ;)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline lidy

• Senior Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2009, 19:05:26 »
Vergeet niet de Raynox voorzetlensjes.  ;) Dan kun je voor weinig geld proberen of macro iets voor je is en daarna altijd nog een echte macrolens aanschaffen. Ik heb sinds een week de DCR250 en vind de resultaten die je ermee KUNT bereiken echt geweldig (niet dat ik die zelf al bereikt heb  ::) , maar wel foto's van gezien). Ik wil op termijn ook nog de DCR150 aanschaffen - minder vergroting, maar grotere werkafstand/DOF. Erg leuk om mee te experimenteren in elk geval!

Hierr http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1248302805 heb ik de allereerste pogingen met de Raynox geplaatst. 't Gaat al wat beter nu, maar vergt wel de nodige oefening.  ;)
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2009, 19:08:56 door lidy »
K-5 en wat lenzen

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2009, 06:49:44 »
Citaat
Wat is dan handiger? een omkeerring of tussenringen?
Of werkt het allebei goed?

Het werkt allebei, alleen anders... Met een omkeerring kan je, afhankelijk van de lenzen, zelfs zeer extreme vergrotingen maken.

Voor macro heb je ook nog als optie een setje voorzetlenzen: die schroef je als een filter op je lens. Een echte macrolens (1:1) is de top, maar meteen ook het duurst.

NB: fotograferen met tussenringen en omkeerringen is niet een kwestie van erop doen en een wereldplaat maken... het vergt heel veel oefening. De duurste methode is helaas het makkelijkst in gebruik, gevolgd door de voorzetlenzen...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline franck

• Senior Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2009, 22:48:06 »
Wat is dan handiger? een omkeerring of tussenringen?
Of werkt het allebei goed?

Lodewijkvw

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2009, 22:40:29 »
Het nadeel van tussenringen (tenzij je ze met a-contacten hebt) is dat je de belichting handmatig moet instellen, en dat je lens niet op oneindig scherp kan stellen met een tussenring ertussen. Als je dat niet zoveel uitmaakt is het inderdaad een goed alternatief, kijk voor beoordelingen van K en M objectieven ook vooral op het Engelstalige forum: http://www.pentaxforums.com/lensreviews/index.php

Rinke

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2009, 21:19:14 »
Al een wat ouder topic maar ik speel met de gedachte om mijn macro-mogelijkheden uit te breiden, vandaar.

Toch vraag ik me af... Aan auto-focus heb je in wezen niet veel, bij macro. Is het eigenlijk niet verstandiger om gewoon een goede oude M-lens aan te schaffen en daarbij tussenringen te gebruiken? Het lijkt me dat je dan uiteindelijk veel goedkoper uit bent, voor iets minder gebruiksgemak.

Tussenringen schijn je al te hebben voor een paar tientjes, volgens dit draadje: http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1216626907

Maar wat is een goed scherpe M-lens - ik heb daar weinig kijk op.

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2009, 12:04:59 »
Hoi Andre, en Otti

Mijn A 100mm macro is de 4.0 variant, dus niet de 2,8

Vr Gr Gert Jan
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2009, 11:44:11 »
Hi Otti, de huidige Pentax DFA100 is zoals  Mharda al aangaf duidelijk duurder dan de Tamron en Sigma en voor dat geld niet echt beter, zie de reviews van Emilio.
Via dit linkje vind je wat reviews van de door 6x7 aangeboden SMC A 100 macro. Voor het echte macrowerk is autofocus niet meteen een vereiste.
Pentax SMC A 100 Macro F4
[size=10]Edit : linkje aangepast naar F4 versie[/size]

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2009, 13:06:01 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Emilio Santos

• Pentaxian
  • **
    • Emiel van Orsouw Natuurfotografie
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2009, 11:31:53 »
Kijk anders maar eens hier voor de gebruikers ervaringen van de sigma,
hier van de tamron, en hier voor de pentax.

Gr,
Emiel
| Pentax Optio WG-1 GPS Oranje | - | Emiel van Orsouw Natuurfotografie |

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2009, 10:07:48 »
Hoi Otti,

Blijkbaar kun je goed overweg met de hand scherpstellen,
uit de zelfde serie als jouw SMC A 50mm heb ik de 100 mm macro hier op marktplaats te koop staan. misschien iets voor jou?

Ps ik ben zelf erg tevreden over de F/FA 100mm 2,8 macro schijnt wat beter te zijn de huidige DFA 100 mm 2,8

Groeten Gert Jan

Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2009, 09:31:22 »
Een combinatie. Het prijsverschil was fors en in testen kwam, zover ik me kan herinneren, de Tamron op 1, sigma op 2 en Pentax pas 3...

Gebruik even de zoekfunctie: hier zijn echt al zeer veel topics over...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Otti

• Gast
Macro lens
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2009, 22:20:16 »
Ik gebruik op mijn K10D de oude macro lens die ik ook op mijn analoge camera gebruikte namelijk de SMC-A 50mm 2.8.
Nu ben ik op zoek naar een macro lens met een langere brandpuntsafstand, zo rond de 100 mm. Wat mij opvalt is dat op dit forum vaak de Tamron 90 mm of de Sigma 105 mm wordt aanbevolen, echter zelden de Pentax 100 mm. Is dit een mindere lens of heeft het met de hogere prijs te maken?

Otti