Eerst even off topic:
Je vertelt een grijs vlak waar te nemen bij gebruik van de combinatie van tussenringen met de groothoeklens.
Zonder het je bewust te zijn, heb je een belangrijke ontdekking voor jezelf gedaan, namelijk:
Op dit schijnbaar grijze vlak is de lichtmeting van alle lichtmeters en camera's gebaseerd:
Alle kleurimpressies tezamen worden door ons brein geïnterpreteerd als 18% grijs.
Alle lichtmeters zijn hierop geijkt: De lichtwaarde die de meter aangeeft vertegenwoordigt 18% grijs over het totale beeldveld. !!!
Stel je de camera in volgens de gemeten waarde, dan komt de opname overeen met 18% grijs. Dat is wat een camera in de automaat-stand doet. Alleen de fotograaf zelf kan daar van afwijken en dat is zijn/haar gave om een mooie plaat te maken.
Dit even ter toelichting van wat je onbedoeld hebt ervaren.
Terug naar het macro-topic:Groeten, Ruurd
Je gaf aan, met een 28 mm KB objectief te hebben gefotografeerd.
Als je één van de tussenringen toepast, zul je hier echt wel een beeld mee krijgen, maar de
voorwerpsafstand, dat is de
afstand tussen de frontlens en het onderwerp, is dan zeer klein.
Met meerdere tussenringen krijg je geen scherp beeld meer.
Oplossing: Een objectief met een langere brandpuntsafstand gaan gebruiken. Gebruik alsjeblieft geen zoomlens voor dit soort experimenten, want daar maak je het jezelf alleen maar moeilijker mee. (Ik weet het nu al: straks komen er reacties van "Maar ik doe dat lekker toch en blablabla...") Lamaarlulluh...
Ik zou voorlopig ook geen omkerring aanschaffen, mag natuurlijk wel, moet je helemaal zelf weten.
Ik zou - uit ervaring sprekend - tóch gelijk gaan voor een macro-objectief.
Ik heb zelf geëxperimenteerd met tussenringen, zoomlens, balg en macro-objectieven en kies heel nadrukkelijk voor het laatste.
Weliswaar de grootste investering, maar één waar je geen spijt van krijgt. ÂÂ

Een omkeerring heb ik ook nog ergens liggen....  :-/
Is voor een aantal situaties erg mooi, En erg omslachtig.
Een tip tot slot: Haal in de bieb eens een boek over macrofotografie.
Aanbevolen: Het grote macroboek van Prof. Kruyt.